Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Hm, mä olen vielä jemmannut siemeniä pussissa ja ajattelin kylvää ne avomaalle. Viime kesänä mulla jostain ilmestyi yksi oudon näköinen taimi talomme aurinkoiselle seinustalle ja se kasvoi ja kasvoi ja haarautui tosi isoksi. Kukkimisen tämä ihme aloitti heinäkuun puolessa välissä ja kukki kunnes pakkasöitä oli ollut jo useita. Selvitin sitten että kyseessä oli kesäpäivänhattu ja niinpä hankin niitä täksi kesäksi.

Pitänee laittaa jokunen siemen siis nyt jo esikasvamaan ja sitten loput maahan. Katsotaan kuinka käy! Mutta aivan ihana kukka!!

Nyt on auki "Marmelade"

Ja vielä muutama "Toto mix"

leijalle terkkuja ja kiitos näistä

Kesäpäivänhattupenkki alkaa kukkimaan, vihdoinkin, tuli kasvatettua taimet omista viimevuotisista kukkieni siemenistä hiukka liian myöhään, saas nähdä, mitä variaatioita penkissä on, tuli keräiltyä erilaisien lajikkeiden siemeniä vähän muualtakin (siis siemenvarkaissa olin mummin penkissä), hyi minua ohonaurua

Kiiltomato, missä vaiheessa noista kerätään siemenet? En oo ees älynny, vaikka muutamanakin vuonna oon niitä kasvatelluoho

Noin syyskuun lopuilla kun terälehdet ovat tippuneet, tuo keskimykerö paisuu kuin pulla ja siinä ne siemenet on, tumma, pulska kukan keskus on niitä täynnään, ota silloin kun ovat jo tosi rapsakan kuivia (muutama pieni yöhallakaan ei varmaan tee niille pahaa eikä vaurioita niitä). Yhdestä kukasta saa hirveästi siemeniä. Laitoin kuivat siemenet talveksi vanhaan lasiin ja kaappiin piiloon, en kylmäkäsitellyt, samoin olen tehnyt Samettiruusujen siemenille. Siemenet vaan multaan ensi huhtikuun lopuilla tai miten kullakin on mahdollisuuksia esikasvatella.

Ihan varmaan kasvatin kesäpäivänhattuja, joten tämän täytyy olla sitä - luulin täyskeltaisiksioho

Inki, toi on hiano!

Tänä keväänä innostus siemenkylvöihin laantui kevättä kohden. Tuli aloitettua perennojen simenkylvöillä jo talvella ja sitten paikat olivatkin jo täynnä taimia huhtikuussa. Kesäpäivänhatut jäivät kylvämättä. Toukokuussa huomasin kuitenkin, että viime kesäiset päivänhatut olivat kaikki talvehtineet penkeissä, missä niitä kasvoi. Joskus näköjään laiskuuskin palkitaan.

Näihin 'Cherokee Sunset' kesäpäivänhattuihin olen ihastunut. Siemenpussin kuvassa näyttivät minusta oikeastaan aika rumilta, mutta kylvin kuitenkin. Penkissä niissä on mahtavan voimakkaita syksyn ruskan värejä ja ovat tanakoita sekä kestäviä leikkokukkia. Täytyykin viedä näitä taas haudoille maljakoihin. Nämä ovat siis talvehtineet penkeissä viime kesältä.

Osa kukista on enemmän kerrannaisia.

Kesäpäivänhattu tämänkin... Kasvaa nyt kolmatta kesää penkissä.

Se tavallinen kesäpäivänhattu kukkii ihanasti, on kukkinut jo hyvän aikaa:

Mutta limenvärinen ei näissä ilmasto-oloissa ehdi kukkia kunnolla ollenkaan. Tämmöinen on nyt:

Kertokaas joku viisaampi mistä erotan paivän hatut toisistaan helpoiten, mulla on joku (epäilen että olis loistopäivänhattu) Mutta haluaisin tietää mikä se oikeasti on. Ja sit olisko jollakulla Kuvaa siemenistä? (Ja rautalangasta väännettyä ohjetta aloittelijalle siitä miten 
ja milloin ne olis parasta kerätä että varmistais ensi kesän kukinnan?) 

Maljakkoon olen onnistunut limeakin kukittamaan. Vieressä tuolla ylempänä kauniimpana hehkuva ns. tavallinen kesähattu, tässä jo rupsahtaneena. Lime olisi tosi kaunis jos ehtisi kukkaan. Jos tammikuussa kylvää, ovat taimet ihlan mahlottomia käsitellä kesään mennessä.

Kesäpäivänhattukin aloittelee jo

Kevään perennakylvökset alkavat nyt kukkimaan, yksi taimista on tällainen.

Olisikohan kellään heittää tähän väliin kuvaa talvehtineesta kesäpäivänhatusta? Kylvin viime vuonna tuollaista marmaladea, joka ehti tehdä yhden epämuodostuneen kukan tossa lokakuussa. En edes tajunnut että se voisi talvehtiakin. Samassa penkissä on punahattua, myös ekaa talvea, enkä nyt tiedä yhtään mitä sieltä on noussut vai onko mitään. Nuo nousseet ovat sellaisia hieman tummanpunertavia, vähän kiiltäviä suippoja lehtiä, joissa muistaakseni oli muutama pitkittäinen lehtiruoti.

Tänä vuonna tällaisia hattuja