Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Kesäpäivänhatut kukkivat vasta nyt parhaimmillaan. Voisivatko tosiaan talvehtia?

Jutita, mikä on tuo päivänhattusi lajike?

jutita hoi… mikäs tuo sun hienon kesäpäivänhatun lajike on… oikein kaunis!!! Itselläni oli Cherokee Sunset:in neljä viimekesäiset taimet talven purkissa ja nyt sitten kukkivat jo mekein neljättä kuukautta kesämökillä… UPEA lajike suosittelen lämpöisesti!!! Ja lisäksi tuntuu olevan erittäin tukeva kasvuinen… n 60cm korkea on ja värit hienoja surkean punaisia… ++++ kerrattuja tietty

Pärskis se on chimchimenii tai jotain suunnilleen sinnepäin.

Rudbeckia hirta ‘‘Chocolate Orange’’

Kesällä 2009 kylvetyt maassa talvehtineet hatut ovat kukkineet heinäkuulta asti, eilen otettu kuva.
Siemenet halpakaupasta, ei nimeä muistaakseni.

Tässä päivänhatut kukkivat toista kesää

Saa nähdä, miten päivänhatut kukkivat puurajalla. Keväällä kylvin kylmälavaan ja eilen siirtelin perennapenkkiin.Jossakin puutarhaohjelmassa sanottiin, että pitäis istuttaa kummulle. Ovat kuulema arkajalkoja kosteudelle.

Kesäpäivänhatut.

Sain puutarhatuttavalta tällaisen kerrotun version. Tämä on perenna.

Tässä minun tämän kesän komistus, viime kesänä istutettu. Leikkasin viime syksynä kukkavarren pois ja jätin lehtiruusukkeen maahan.

Huikean hieno!! Keräätkö siemeniä talteen? =P

Tuohan suorastaan hohtaa.

Kivaa, mulla on nääs kesäpäivänhattu siemeniä. ;))

‘Cherry Brandy

Kerään, jos ehtivät kypsyä, en vaan tiedä, tuleeko seuraavasta sukupolvesta samannäköisiä. Nyt ei näytä olevan samanlaista lehtiruusuketta kuin viime syksynä, eli kaksivuotisena kasvaa.

Loistopäivänhattu on mainio perenna, pysyy hyvin pystyssä, eivätkä sateetkaan tunnu pahemmin haittaavan.

Erihieno kasvi minustakin, leviää siementämällä hurjasti ja jos vaan raaskisi repiä ne rumat. No eipä niitä tiedä rumiksi ennenkuin kukkivat. Onko kerrottu hieno vai ruma, en pysty päättämään. Ihan mitä sattuu tulee siemenistä ihan itsestään, osan joutuu kitkemään ettei koko piha olis näitä.

Jaa etta rikkaruohoksi asti!!! Ei sentaan ihan noin ainakaan meilla, vaikka ’ cherry brandy’ onkin jo samoilla juurakoilla 3 vuotta talvehtinut, kosmoskukka on taalla huomattavasti hankalampi rikkaruohoksi…

Mulla luki lapussa että aurinkokukka, mutta näyttää ihan noilta teidän kesähatuilta, kumpi mahtaa olla??
Parhaimpia kukkijoita tänä kesänä ja edelleen pukkaa uutta nuppua.