Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Kesähattu on.

Onkohan sellaista aurinkokukkaa olemassakaan?

Sitähän minäkin, kesähattuna minä sitä pidin heti kun rupesi kukkimaan!

Tämä puska on kukkikkinut yli 2 kk, paras kesäkukka mitä tiedän

Totta … Varsinkin kun keväisin viitsii itse kasvattaa taimet! Vaikuttaasiltä että ne kukkivat paljon paremmin kun eivät ole kukassa istutettaessa… Tämä on omakohtaista kokemusta. Cherry Brandy on lisäksi talvehtinut yllätävän huvi jo kolme vuotta.

Tänään oli auennut ensmmäinen kesäpäivänhattu, mun mielestä vähän aikaisessa, yleensä ovat juuri ja juur1 auenneet n. 21.7, muistan sen siitä kun on sukulaisen merkkipäivä, ja nää on hyviä vaasiin.
Muoks, siis talvehtineet kukkii, en ole muutamaan vuoteen kylvänyt uusis.

Bumble, luuletko että ne talvehtii, jos syksyllä vaan siirtää purkista maahan, miulla on pari erilaista versioo, toisessa huisin pitkä varsi, toisessa lyhempi.

Kyllä minä siirtäisin syksyllä purkista maahan, talvehtimisen onnistuminen on paljon todennäköisempää kuin purkissa.

Aina niitä maassakin kuolee talvella, joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta kylväytyvät kans jonkin verran itsekseenkin.

Kiitti, miulla niitä on eka kesää ja en ees aatellu että se vois talvehtia. Kokeillaan.

Ei talvehtinut ainakaan minulla, olikohan edes perenna, jospa olikin vain kesäkukka? Kuva edellisellä sivulla.

…talvi vei kolme kesää olleet kesäpäivänhatut! Muutama taimi kasvanut tilalle ihan itsekylväytyneenä… :slight_smile:

Viime kesänä sain puutarhaystävältä alun kerrotusta. Nyt kukkii hienosti.

Tämä rypäs on jo useamman vuoden ikäinen, toinen ryhmä ei kevättä nähnyt, mutta yksittäisiä kylväytyneitä on tullut, niistä kaikki ovat paljon tummempia kuin nämä.Mun lempivärimuoto on toi pelkkä keltainen, missä on musta keskusta. Täytyy varmaan tänä syksynä kerätä siemeniä siitä, ennenkun kuolevat kaikki.

Ihanan väriset kesäpäivänhatut :slight_smile: mistä olet tuollaisia siemeniä löytänyt?

Miulla on noita “kirjavampia” iso puska tynnyrin puolikkaassa, siemenkasvatuksia ja ihaillut olen kukkien kokoa ja väritystä, turhan pitkä vartisia vaan tämmösenä kesänä kun sateet hakannu suurinpiirtein kaiken pitkin maata, mutta ja siis sekö ehkä kannattas juntata maahan ja kokeilla meneekö talven yli. Tuotakaan kun en nääs oo tienny.

Satu, miun siemenet oli Korpikankaalta, siis upeen moniväriset

Mun siemenet oli Vapaa valinnasta, onko se nyt Suvipiha se siemenmerkki.Pussissa oli kuva just tollasista monivärisistä, ja joku lajikenimikin oli, mutten muista enää, siitä on useampi vuosi.

Kiitos raya, täytyypä syynätä Korpikankaan nettisivut tarkasti ens keväänä :slight_smile:

Näitä oon pitänyt kesäpäivänhattuina …onko…ovat kukkineet jo pitkään ja talvehtivat hyvin ja on tehnyt yhden siementaimenkin.

Muutama kesäpäivänhattu

Kannattaako edes yrittää poimia siemeniä Goldilocks kesäpäivänhatusta? Ja mikä siinä keskiosassa mahtaa olla sitä siementä? Sain keväällä valmiiksi kasvatettuja taimia muutaman ja ovat kukkineet niin kauniisti että haluaisin yrittää poimia niistä siemenet muta eihän siitä pöperryksestä ota selvää mikä on siemen ja mikä jotain muuta :wink: