Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Ainakin tavallisissa siemen on kokomusta, n.1,5mm.-2mm.pitkä puikula, joita ilmaantuu muun sälän sekaan kun kuivunutta mykeröä mysöö sormissaan.

Ja jos vain itselleen siementä säilöö, niin eipä kai haittaa, vaikka siinä seassa on vähän roskaakin.

Mutta sitä en tiedä kuinka goldilocks ominaisuus siirtyy seuraavaan sukupolveen, kaikki päivänhatut on mielestäni nättiä ja kasvattamisen arvoisia.

Kiitos Bumble :wink: sitä juuri mietin tässä että mahtaako tuo Goldilocks sitten tehdä samanlaiset kukat jos niitä itse kylvää kerätyistä siemenistä. No, täytyy kokeilla, ensi kesänä se sitten nähdään.

Keltaiset, jotka sattuvat olemaan mieliväriäni näistä, tuntuvat kestävän kylmää paremmin kuin kirjavat.

kuva

Hei, älkää repikö kesäpäivänhattuja pois. Meillä Porvoossa ja sisarellani Särkisalossa suurin osa on talvehtinut.

Irish Spring 

Mulla säilyi myös viime talven yli kellarissa ruukussa myöhään kesällä kukkineet rudbeckiat. Talvehtineeseen tuli eka kukka jo kesäkuussa. Nää keväällä siemenestä kasvatetut alkoivat vasta vaisusti kukkia viime viikolla, joten ajattelin kaivaa muutamat maasta ja ruukuttaa talveksi kellariin, jotta saisin ne ens kesänä kukkimaan aiemmin. 

Epäilen, ettei tuo täällä kakkosvyöhykkeellä Hämeessä talvehdi maassa ellei tule kunnon lumipeitettä suojaksi. Kasvi on muuten aivan loistava kukkija, koska kestää ilmeisesti jopa pientä hallaa näin syksyllä.

Kahden talven yli kellarissa selvinneet kesäpäivänhatut ‘Gloriosa daisy’ ovat kukkineet heinäkuun alkupuolelta saakka. En pidä kovasti keltaisista kukista penkissä, mutta erillisruukussa sentään siedän.

Viime syksynä laitoin penkkiin kolme siemenestä kasvatettua taimea. Ihme kyllä talvehtivat ja nyt kukkivat isona puskana. Tykkään :kiss:

Tilasin Hyötykasviyhdistykseltä kahdenlaisia kesäpäivänhatun siemeniä. Olen mielttinyt, jos laittaisin ne syksymmällä suoraan maahan, ettei ens keväänä tarttis muistaa. Tippuuhan ne siemenet siemenkodista sinne syksyllä, joten ajattelin, että se olis aika luonnollinen tapa. Tiedän, että jos esikasvattaisin ne ens keväänä, niin kukinta tulis aikaisemmin. Mutta haluankin siitä juuri loppusyksyn kukkijan, koska muut kukkijat vähenevät niin paljon.

Tilasin siemeniä ja ilmeisesti nämä kannattaisi esikasvattaa, jotta varmasti ehtivät kukkia (?). Vyöhyke 3.
Olen täysin ummikko, joten vinkit esikasvatukseen olisivat enemmän kuin tervetulleita. Ja kannattaako laittaa maahan ruukkujen sijaan eli onko tosiaan toivoa että siementäisivät?

Kasvikortti

Ehdottomasti kannattaa esikasvattaa. Eivät ne ehdi muuten lainkaan kukkaan ensimmäisenä kesänä, eikä ole takeita, että ne selviäisivät edes seuraavasta talvesta, varsinkin jo maa ei peity lumisuojan alle. Omani eivät ainakaan ole talvehtineet savisessa maassa, mutta olen nostanut juurakoita maasta ja pitänyt ne pakkaskauden ajan perunakellarissa. Kukinta alkaa tällöin jo heinäkuun alussa.

En löytänyt loistopäivänhatulle omaa ketjua.

Vissiin tää on kesäpäivänhattu, kivasti osa kerrottuja kukkia.

Viime talvi on nähtävästi ollut näille suosiollinen. Luulin pelkäksi kesäkukaksi ja riuhdoin jämiä penkeistä kunnes tajusin että näissähän on kasvua. Sen jälkeen leikkasin enkä repinyt :grin:

Huh, nuitahan pittääkin laittaa äkkiä kasvamaan ovat NiiN kauniita. Hauska nähdä saanko vanhoista siemenistä mitään mitenhän äkkiä näillä menee itävyys…

Monta kertaa olen kasvattanut päivänhattuja vaan en ole tullut mieleen että niitä voisi talvehdittaa. :confused:

Tämmöiset oli viime kesänä olisi pitänyt kaivaa maahan jos ne kerran säilyy talven yli,mutta kun en tiennyt

Tässä itsestään kylväytyneitä ja toi yksi kasvaa sepelissä :roll_eyes: