Kesäpäivänhattu, Rudbeckia hirta

Muutamia Rudbeckioita talvehtinut suureksi, suureksi ilokseni ja nyt alkaa kukkiakin jo avautua.
Sen sijaan kasvattamani taimet jotka sain maahan asti keväällä eivät ole mielestäni kasvaneet oikeastaan yhtään…

Onhan tämä nyt varmasti kesäpäivänhattu? Kasvi on nukan peittämä ja noin 70-80 cm korkea. Ostin juurakot tori.fistä. Toivon, että nämä toipuvat siirrosta ja jaksavat kukkia. Onko se niin, että nämä ovat vähän oikukkaita talvehtijoita?

Tässä mun viimevuotinen. Siementää itsestään.
Vai onko tämä kesäkaunosilmä, menin nyt sekasin.

Minulla tämmöiset kesäpäivänhatut

Niin pitäis kylväytyä itsestään mutta jos ei sada ja on kauhean kuuma kesäkuussa niin ei tuu mitään. Kaks kesää käynyt niin. Itse joudun nyt taimia kasvattaa ja olen ne saanut maahan, toivottavasti kuumuus ei vie nekin. 

Mulla oli viime vuonna yksi juurakko punaista kesäpäivänhattua, Tori.fistä ostettu. Tänä vuonna nousi samasta paikasta kuitenkin vain keltaisia.
Olin kuitenkin ehtinyt ottaa siitä siemeniä talteen, ja tällaisia niistä sitten tuli:

Outoa on se, että tuollaisia kerrottuja ei ole koskaan aiemmin ollut. Täytyy ottaa siitä nyt siemeniä ja katsoa, mitä niistä puolestaan tulee.

3 tykkäystä

Ei noussut yhtään ainoata tainta tänä vuonna, ens kesänä pakko esikasvattaa. Varmaan kuumuus kuivatti siemenet.

Poika toi juhannuksena yliopiston puutarhalta jaettuja ylimääräisiä taimia. Yhdessä pienessä purkissa oli monta kesäpäivänhatun tainta. Sain ne irroteltua toisistaan ja istutettua omiin taimiruukkuihinsa. Suurin osa selvisi kovakouraisesta käsittelystä ja nyt minulla kukkii kaksi parvekelaatikollista.
Lajike taitaa olla Toto ja tykkään kun ne on niin matalia. Saakohan noista kerättyä siemeniä?

1 tykkäys

Jos vaan ehtii kypsyä?

Nuo kukkii pakkasin asti. Kyllä ehtii kypsyä.
Istuta ne vaan Genesee maahan talveksi, saattavat hyvin talvehtia. On oikukkaan kasvin maineessa, mutta minulla on aina talvehtineet, kunhan ei ole ihan märkä paikka.

1 tykkäys

Kesäpäivänhattu taitaa olla tälle kukalle hieman väärä nimi, kun ne kukkii vielä marraskuussa. Nuo on olleet kaikki pakkasyötkin tuossa ikkunalaudalla. Pari viikkoa sitten meille laitettiin kivetystä takapihale, niin kukat peittyi pölyyn, kun niitä kiviä leikattiin ja ikkunatkin on pesemättä sen jäljiltä. En ole enää muutamaan viikkoon edes kastellut noita kesäpäivänhattuja ja ne vaan jaksaa kukkia.

Kun ensimmäisinä auenneet kukat kuihtuivat halkaisin tuon jäljelle jääneen pampulan enkä huomannut niissä mitään siemenen kaltaisia. Pari viikkoa sitten otetuissa pampuloissa huomasin pieniä mustia noin 1mm pitkiä kovia palasia, jotka taitaa olla siemeniä. Keräsin noita sitten talteen, jos niistä saisi ensi kesän kukat.

7 tykkäystä

Kesäpäivänhattu eli karheapäivänhattu, Rudbeckia hirta

on mykerökukkaiskasvilaji, jota viljellään kesäkukkana. Se on kaksivuotinen tai lyhytikäinen perenna. Se kasvaa 30–80 senttimetriä korkeaksi lajikkeesta riippuen.

Kesäpäivänhatulla on suuret ja näyttävät päivänkakkaramaiset keltaiset tai oranssit kukat, joissa on ruskea nappimainen keskusta. Lajikkeesta löytyy myös puna- ja punaruskeakukkaisia ja kerrannaiskukkaisia lajikkeita. Kesäpäivänhattu kukkii heinäkuusta syyskuulle. Runsaasti kukkiva kesäpäivänhattu on tukevavartinen, pystykasvuinen ja hyvin haarautuva. Menestyy aurinkoisella tai puolivarjoisalla paikalla ja kestää jopa paahdetta.

1 tykkäys

Kesäpäivänhatuista on tullut mulle ihan lemppari pitkän kukkimisajan vuoksi. Tämähän kukkii heinäkuusta lokakuulle jopa. Kylväytyvät hyvin itsekseen ja on helppo myös esikasvattaa siemenestä.

Tässä kuvassa näkyy isompien kukkien seassa myös tuollaista matalampaa, kokonaan punaista lajiketta. Otin siitä siemeniä ja esikasvatin, ihan erilaisia tuli.

5 tykkäystä

Kesäpäivänhattua olen kasvattanut menneinä vuosina paljonkin. Haudoilla sitä pidin usein.

1 tykkäys

Mullakin oli niitä monta vuotta, siemensi itsestään mutta yks kaks ei noussut yhtäkään ja en ollut ottanut siemeniä talteen. Pitääpä hommata siemenet uudestaan, unohdin viime kesänä.

3 tykkäystä

Multa saa siemeniä, jos joku haluaa!

Minä haluan, laitan yv. Kiitos👏

1 tykkäys