Kevätkaihonkukka, Omphalodes verna

Ensimmäiset kukat auki.

Ihana! Pakko huokaista se ääneen vaikka kuinka olisikin turhaa palstan täytettä tämmöiset...

Miten niin turhaa:)

Mutta kekkasin, että me muualla kuin Etelä-Suomessa asuvat saamme nauttia tosi pitkästä keväästä kun etelässä jo kukkivat ne kevätkasvit, joitten lehtiäkään ei vielä ainakaan meillä näy.

Profiilin viemän tilan takia joskus tuntuu, että olisi parempi kirjoittaa oman profiilinsa korkeuden verran tekstiä. Samalla rahalla ikään kuin naurua

Jos keräisin kevätkaihonkukkia maanpeitteeksi sormustinkukille.............

Kaiholla muistelen kukkaa! Minä niin tykkään tuosta sinisilmästä, mutta meiltä vei myyrä pari vuotta sitten koko kaihonkukkamaton. Ei piippaakaan enää noussut koko tontille. :frowning:

Tänään näin omalla pihallani ensimmäiset kevätkaihonkukat! Yllättäen löytyi myös voimakkaan violettia kukkaa, onko maan happamudesta vai varjoisammasta paikasta kiinni? 

Ne kaikki vain ovat niiiiiin herkkiä ja kauniita hymy 

Minulla on paljon kevätkaihonkukkaa. Kukkapenkissä kasvaa rehevämpää ja lehdiltään hieman punertavaa -  nurmikolla  aivan lyhyttä ja lehdiltään helakan vihreää. Nurmikolla kukkii jo, kukkapenkissä nupulla. Minulla kukkien väri myös sinisestä violettiin.

tuo violetti olisi mukavaa seassa. Meillä vain sinistä.

Onko niitä erivärisiä, siis eri kasveina? Minä ajattelin, että niissä on jotain, että eri aikaan auenneet on vähän eri näköisiä. muutaman pienen sinisen alun toin joskus, nyt on sekä sinistä, että violettia, minin mielestäni ihan samassa kasvissa. Kuivaa vaan on ollut minun penkissäni, kovin kituliaita on tänä keväänä.

Kiitos kovasti kuvista - tunnistinpa pihastani taas yhden ihan-väärään-paikkaan istutetun kasvin, jonka siirrän ensi tilassa rodopuutarhan maanpeitteeksi. Nyt nuo nököttävät aution, aurinkoisen eteläsuuntaisen kukkapenkin reunassa... eivät ehkä ole ihan parhaimmillaan siinä.

Hauskaa tämä uusien tuttavuuksien tekeminen!

Kannattaa ensin kuitenkin varmistaa, että kevätkaihonkukka pitää happamasta kasvualustasta. Jokin aika sitten oli täällä pitkä luettelo kalkinsuosijoista ja kalkista kärsivistä.

Perennakirjat ja nettilähteet eivät huuda tälle kukalle kuin vettä ja varjoa. Se kyllä mainitaan, että sopii havupensaiden alle. Olisiko jollain täällä parempaa tietoa kevätkaihonkukan toiveista maan happamuuden suhteen?

Aurinkoisemmassa paikassa kukkii paremmin kun varjossa.

Kevätkaihonkukkaa minulla oli oikein nättinä ison kukkapenkin reunamilla ja keskemmälläkin maanpeitteenä, mutta minä hermostuin tyystin, kun nurmikolta karkasi kukkapenkkiin sekä rönsyleinikkiä että tiukkaa apilaa. Kaiken kukkuraksi perennoista yli puolet on leviäviä ja myös siementaimia nousee tietenkin sinne tänne. Siis en mitenkään keksinyt konstia, millä toistensa kanssa solmussa kasvaneet rönsyilijät olisin saanut pysymään järkevissä mittasuhteissa ja otinkin kevätkaihonkukat kokonaan isosta penkistä pois, jotta sain sitten tongittua nuo karkuperennat talteen ja rikkikset pois mullasta.

Ilmeisesti kevätkaihonkukalle olisi tosi hyvää sellainen "löyhä ja tuorepintaisena säilyvä kasvualusta" ja varmaankin sen lehdistökin varjostaisi riittävästi alustansa vähintään puolivarjoisessa paikassa jonkin pensaan tai isojen perennojen alustoissa. (Minun olosuhteeni pitivät niitä ensimmäisen vuoden jälkeen hätäisen näköisinä)

Varmaankin suurin osa maanpeitekasveista olisi mielissään lehdon oloista.

Meillä kevätkaihonkukkaa on omenapuun ympärillä ja viihtyy eritoten sillä "varjoisemmalla" puolella. Oli alunperin pari vuotta sitten meille sellainen ihastuttava tekijä, kun käytiin pihamaahan ensimmäisiä kertoja tutustumassa. Viime kesän jäljiltä sitten siistin sen aurinkoisemman puolen tuosta kukasta, koska tuppasivat vähän nuukahtamaan kastelusta huolimatta. Tilalle istuttelin tulppaaneja, vielä en tiedä tarkalleen mitä lajikkeita, mutta enköhän minäkin tässä pikkuhiljaa ala oppimaan.. :)

Varaslähtö kevääseen: kevätkaihonkukka kukkii ikkunalla.

kevätkaihonkukka kukkaruukkuunkukkanen, miksi onneton en ole keksinyt laittaa ruukkuun ja jemmaan. nyt just olisi kukkivan vernan tarve. syötävän suloinen. kukkapenkin päällä on lunta ylähuuleen asti, empä pääse kaihoamiani kukkasia kuoputtelemaan.

Ensimmäinen kevätkaihonkukka

Se sitten vaan on aina yhtä soma!

Harmittaa kybällä, kun myyrät söivät minulta kevätkaihonkukan ihan totaalisesti jokunen vuosi sitten. :frowning: Vain kaiho jäi.

Minultakin katosi kevätkaihonkukka. En tiedä miten se yhtäkkiä hävisi. Tosi kaunis ja niin herkkä pikkuinen kukka…