Kevätkaihonkukka, Omphalodes verna

onkos kevätkaikonkukalle suositeltu puolivarjoista kasvupaikkaa?? jospa on auringossa saanut auringonpistoksen? tai jos on kulkuväylän vierellä niin ei kyllä kestä talvella lumiaikaan tallausta.

eikä keväistä penkin siivousta; pikkuiset alut lähtevät vanhojen roippeiden mukana kompostiin. pitää vain jättää roippeet olemaan, niin uusi kasvusto peittää ne varsin nopeasti.

Kiitos vinkistä, mai-lee. Minä niitä roippeita jo katsoin “sillä silmällä”, mutta sinun ohjeidesi mukaan olen vielä yrittänyt olla laiska, vaikka mies jo vähän painostaakin siivoamaan. Enpä sitten koskekaan niihin ollenkaan, vaikka sitä kevätkaihonkukkaa onkin vielä niin vähän, että ihmetyttää, tuleeko sitä uutta kasvustoa tarpeeksi.

Minulla on ollut valtavat alueet kevätkaihonkukkaa, mutta viime talven aikana ne ovat kovasti vähentyneet. Olisiko märkä ja lumeton talvi siihen syynä?

Vapun kunniaksi Kukkapenkki ihan sinisenään. Näin hienosti eivät ole ennen kukkineet..

Voi kuinka kauniita!!!

Kaunista on - tuota olen yrittänyt turhaan pihaani kotiuttaa, mutta ehkä jonain päivänä onnistuu.

Inki, kyllä nuo on minulla levinneet ihan mahdottomasti. Joka kesä niitä “kitken” vähemmäksi… Vieläkö haluat yrittää?

Sen kyllä huomasin tänä keväänäkin, ettei kannata vanhoja viimekesäisiä versoja perata pois. Sieltä vanhojen lehtien seasta, ruusukkeen keskeltä nousevat uudelleen, kuivuneen näköisistä versoista.

No, minä raastan niitä vähemmäksi joka syksy… valtaavat alaa muilta penkissä olijoilta…

Jeps, pitäähän niitä hillitä! Mutta keväällä kannattaa katsoa tarkaan ja odotella, ovatko elossa. Kas kun itse en ole mikään erityinen perennapeukalo, mutta hyvin ovat minulla kasvaneet ja levinneet.

Kevätkaihonkukkaa yritin minäkin monta kertaa, ja aina se kuoli. Sitten kerran se vain ilmaantui itsekseen, ilmeisesti jonkun muun kasvin juurella salamatkustajana, ja sen jälkeen se sitten onkin viihtynyt. Tuntemattomia ovat kasvienkin aivoitukset.

Vuokkis, kovasti iloinen olisin kaihonkukan aluista, mutta nyt on tietty huono aika sitä siirtää - lähettelen sinulle sitten syssymmällä henkilökohtaista tai jos muistat niin ilmoittele, kun alkaa olla perkausaika:)

On tuo kyllä aivan ihanaa ja sopii mun mielestä hyvin valkoisten narsissien kanssa, kun kukkivatkin samaan aikaan. Ne lehdetkin pysyy kauniina loppukesään saakka, joten on tosi hyvä maanpeittokasvikin.

Tämän vuoden ensimmäinen kukkiva perenna meillä.

Voi kun ihana, tuo tietää että kesä on tullut Jutitalle. Täällä vielä lunta ja jäätä ;(

On kyllä ihku, ja niin ihanan sininen…

Ikävänkukka - vanhan puutarhakirjan mukaan. Kauneimpia sinisen sävyjä mitä kukista löytyy. Arvatkaapa kasvaako paljon meillä...

Tuo on niin ihana, jo nimensä vuoksi… Ei sitä raaskisi repiä pois, kun on niin ihana nimi sekä suomeksi että latinaksi,

Pakosta joutuu välillä repimään kun leviää reippaasti.