Kevätkaihonkukka, Omphalodes verna

Mies rutisee että marjapensaiden ympäristöä on hankala leikata koneella ja saa pelätä oksien katkomista. Mietin aamulla että sinne voisi varmaan laittaa kevätkaihonkukkaa, mutta voiko? Pitääkö pensaiden aluset aidata jollain palikka-aidalla ettei kaihot mene liian lähelle? Paikka olisi muuten ihana ja saisivat levitä ihan rauhassa. Kestääkö kaiho muuten yhtään tallomista kun marjoja poimii?

En ole kokeillut, mutta pensas on aina pensas eikä mikään herkkä perenna. Kyllä minä uskaltaisin laittaa ja taidanpa muuten kokeillakin tuota ideaa :)Syksyllä, kun marjat kypsyvät, kevätkaihossa on enää pelkät lehdet enkä usko sen kauheasti loukkaantuvan tallomisesta siinä vaiheessa. Ei tietysti mitään jatkuvaa kovaa tallomista kestä, mutta ehkä sen marjojen keruun verran.

Meillä olisi kaiho saanut mielellään menna isojen norjanangervojen juurelle asti vaan eipä menneet. Nököttivät paikallaan oksien ulkoreunan paikkeilla, eteenpäin oli liian aurinkoista heidän maulleen eikä pensaan sisusta kiinnostanut. Levisivät kapeana nauhana sivusuunnassa. Kaivoin ne sitten lopulta pois ja siirsin kukkamaahan. Nyt kyllä levitään joka suuntaan, kun ei olis tarvis. :confused:

Kevätkaihot ovat vähän omapäisiä.

Sinisointu, hopeatäpläpeippi leviää kyllä huomattavasti voimakkaammin kuin kevätkaihonkukka.

Oho, onhan mulla noita kaihoja tuolla yhden jos toisen puskan juuressa, niissä on kaksi lehteä ja pari kukkaa, ihmekään kun en löytänyt ennen kuin alkoivat kukkimaan, henkiin jääneet piilottelevat joidenkin toisten alla tai aivan vieressä.

Meillä kukkii kaihot marjapensaiden alla, on siellä narskuja, helmililjoja ja scillaakin. Surutta tallotaan marjoja poimiessa, mutta aina kauniisti kukkivat ja somistavat lehdettömien pensaiden alustoja.

Kiitos Kaisaliisa, siltä se vähän on alkanut vaikuttaakin. Onnistuukohan kevätkaihon ja hopeatäpläpeipin yhteiselo sitten ollenkaan? Jos vaikka vähän koittaisi pitää sitä peippiä kurissa…? Ovat vain niin kauniita yhdessä lehtiensäkin puolesta, tuosta sinisen kukan ja valkoisen lehtimaton yhdistelmästä puhumattakaan.

Vastaanpa tähän itse pari viikkoa tilannetta seuranneena; Kevätkaihonkukan ja hopeatäpläpeipin yhteiselo ei tunnu toimivan; hopeatäpläpeippi jyrää kevätkaihonkukan ihan kevyesti! Päätin pelastaa kaihonkukan tuolta hurjimukselta ja siirtää peipin kokonaan muualle. Nyt kysyisinkin, mikä sopisi kevätkaihonkukan kumppaniksi. Kovasti näkee kevätkaihonkukkaa yksinään laajoina kasvustoina, mutta olisiko jotain maanpeiteperennaa, joka pärjäisi sen kanssa, mutta ei myöskään tukahduttaisi sitä?

Nyt vasta huomasin Sinisoinnun kysymyksen. Mulla on ainakin käynyt yhdessä kivikossa just päinvastoin: kaihonkukka rulettaa kaikki alleen ja peippi on tosi ahtaalla… eli riippuu ehkä myös paikasta?

Totta hyriset, kasvupaikalla on varmasti suuri merkitys asiaan. Eli toisin sanoen tämä minun paikkani ei ole kevätkaihonkukalle selvästikään ihan otollisin, mutta peipille kyllä. Millaisessa paikassa sinulla, hyrinä, kaihonkukka jyrää peipin?

Hm, koko tontti taitaa olla pohjimmiltaan savea…mutta tähän kyseiseen kohtaan olen kärrännyt saven päälle lehtiä & vähän pintamultaa, ison kiven juuressa vähän toista neliöö alue johon paistaa oikeastaan vain aamuaurinko.
Kun kaihonkukka on nyt saanut mattonsa aika tiiviiksi, jopa vuohenputki meinaa jäädä toiseksi… Ihme juttu.

Hei!

Minulla on penkissä kaihonkukkaa joka leviää runsaasti. Tahtoisin jotain korkeampaa kasvia siihen sekaan mutta tukahduttaako kaihonkukka muut kasvit? Mitä kukkaa teillä on kaihonkukan kaverina? Penkissä kk:n vieressä on sarviorvokkia (valkoinen ja persikka) ja erilaisia iiriksiä.

Hei!Minulla on penkissä kaihonkukkaa joka leviää runsaasti. Tahtoisin jotain korkeampaa kasvia siihen sekaan mutta tukahduttaako kaihonkukka muut kasvit? Mitä kukkaa teillä on kaihonkukan kaverina? Penkissä kk:n vieressä on sarviorvokkia (valkoinen ja persikka) ja erilaisia iiriksiä.

Nauhuksia ja purppurapunalatvaa, isotähtiputkea. Tahtoo levitä reippaasti eikä pienet pärjää sen kanssa. Marjapensaiden alla on mattokasvina, pikkusipuleita ja narskuja myös, pensaan aluset on niin ankeita keväällä muuten.

Että voi pieni kukka tuoda paljon iloa.
Monen vuoden haave jonka Korpikello viime kesäna täytti

Enpä tiennyt vakoisenakin olevan

Mullakin kukkii :D.

on se vaan niin kaunis, eikä riesa ollenkaan

k