Kevätkaihonkukka, Omphalodes verna

Kiitos jakovinkeistä kaikille! Voisi olla järkevämpää yrittää jakaa muutamaa kasvia ja ottaa niistä pistokkaita. Kun onhan se tosiaan niinkin ettei ne siementaimet kovin nopsaa kasva (jos kasvavat ollenkaan;) aleista en viime syksynä yhtään löytänyt.

Oho Rea! Tuosta minäkin haaveilen 

Auts, poistin sen Starry eyesin kuvan, kun eihän se olekaan tämä sama kasvitieteelliseltä nimeltään - kevätkaihonkukkana sitä suomenkielisenä myytiin niin hämäännyin…

Tämän näköinen kaiho mulla on sen tavallisen sinisen lisäksi. 

Muoks. löysin sen kaihonkukan lapunkin, nimi on omphalodes cappadocica. 

PWS:llä maksaa tuon OMPHALODES KUZINSKYANAE:n siemenet 4 €/ 5 siementä.  Ilmankos tiputin sen listastani pois. 

Huoh, kevätkaiho kyllä iskee noita kuvia katsellessa. Valkoinen on ollut omalla etsintälistalla myös useamman vuoden ajan. Taimina vaan ei kaikkea raaski ostaa. Iltaisin kaihonkukan sinisyys on minusta  kauneimmillaan :slight_smile:

Kyllä vaan kevät on kaikkien ihanuuksien aikaa. Tämä sinisyys juuri ihanasti sellaisten vaaleanvihreiden lehtien kanssa (esim. kotkansiipi)

Jos jonkun kevätkaihon kukka (sininen) on levinnyt runsauteen asti, ottaisin mielellään pihan kevätkaunistukseksi. Vaihtarina pihasyreeniä tai pitkä penkillinen vuorenkilpiä. Maan sulaessa.

Kevätkaihonkukka

Tämä on sitten niin ihana

Myskimalvan kirjavalehtinen on hiano, samoin Kurpan valkoinen. Itselläni on valkoisesta siemenet purkissa, ei vaan ole minkäänlaista kasvua vielä näkynyt.

Melli, ei tuo ole kirjavalehtinen. Auringon säteet vähän vääristävät kuvaa.

Onpas tämä huikean sininen luonnossa, en saanut kameraan vangittua oikeaa väriä. 

Tässä kun kevättä alkaa kaihoamaan, niin tuli tietty kaihonkukka mieleen. Sellaisesta ongelmasta kyselisin teiltä muilta, joilla on myös mattomuodostelmaa, että lakoavatko teidän kaihonkukkien lehdistö kesällä? Minulla on varmaan 10 vuotta vanha matto (itse ollaan asuttu täällä vast viisi vuotta) joka on viime vuosina ruvennut ikäänkuin kärähtämään. Se alkaa laikuitain, tulee ruskeita alueita siellä täällä kesäkuussa ja heinäkuussa kasvia ei ole melkein ollenkaan jäljellä. Keväällä se on tähän mennessä jaksanut nousta ja kukkia ihan niin kauniina kuin kevätkaihonkukka vaan olla voi. En ole lannoittanut, kolmisen vuotta sitten heitin vähän kalkkia niskaan. Ovat varjoisassa paikassa mäntyjen ja talon varjostamina. Mitään kasvinsuojeluaineita en käytä. Mistä tuo voi johtua, on nimittäin niin rumaa, että tekisi mieli hävittää koko komeus… Onkohan se oikeasti se kalkki (en tajua miten se voisi vuosi vuodelta pahentaa tätä ongelmaa), heikko ravinnetila, tiivistynyt maa…?

eiköhän rupsahtaminen johdu vanhenemisesta:-) - perennathan kasvavat ulkoreunoiltaan ja vähitellen keskusta kuolee. joidenkin kohdalla sen huomaa oikein selvästi ihan muutamassa vuodessa. ohjeissa yleensä kerrotaan, kuinka usein perennaa pitää uusia.

silloin nostetaan koko komeus ylös ja jaetaan rengas sopiviin osiin ja istutetaan uudelleen. aika hyvän lopputuloksen saa kyllä myös niin, että nyrhäsee vuosittain kyljestä palan tai kaksi ja täyttää syntyneen kolon hyvällä mullalla. äkkiä kasvi on entistä komeampi ja jakopaloja riittää omaan käyttöön tai ystäville annettaviksi.

Hahahaa! (hllun naurua) Kiitos neuvosta. Taitaa koko komeus saada lähtöpassit. Vaikka olen pienentänyt kaihonkukan aluetta noin viidennekseen alkuperäisestä, on sitä vielä varmasti lähemmäs 10 neliötä. Vai jaksaisikohan keväällä kukinnan jäökeen tehdä suururakan ja laittaa kaikki uusiksi Hmm…

Meillä on kevätkaihoa kuunliljojen vieressä. Kun kuunliljat vasta tekevät piippaa, kaiho kukkii täyttä häkää. Kuka kaiho kuihtuu, alkavat hostien lehdet jo peittää kaihokasvustoa.

Onko se siis kaihoille ihan normaalia "kuihtua pois" kesällä? Kun en yhtään muista, että ne olisivat tehneet niin, kun tänne muutettiin. Tosin silloin en edes tennyt, mikä kasvi on kyseessä

Kyllä ne lehdet aika pitkään vihreitä ovat, mutta meillä tosiaan katoavat kesällä kuunliljan lehtien piiloon aika hyvin… Minunkin pitäisi ne penkit käydä kaikki läpi ja uusia kaihojakin. Niille en ole muuta tehnyt kuin kaivanut jakopaloja vaihtoihin :slight_smile: Samoin olen kyllä tehnyt kuunliljollekin. Aika ronskisti niistäkin olen lapiolla rouhinut paloja, mutta kun keväällä ottaa isonkin palan, ei sitä vähän ajan kuluttua edes huomaa.

Mielestäni kevätkaihonkukan lehdet pysyvät kauniin vihreinä koko kesän. Tässä kevätkaihonkukkaa vasemmalla omenapuun juurella kuvattuna 12.8.

Tässä vielä kuukautta myöhemmin, 12.9.