Kaupasta saat ostettua semmoisia myrkkytikkuja joita laitetaan sinne multatilaan. Niiden vaikutusaika on useampi viikko jolloin kerkiää kuolemaan sukupolvi jos toinenkin. Minä joudun laittamaan niitä kerta vuodessa aina näin keväällä.
Nyt oli markkinoilla jo semmoinenkin missä oli useamman viikon lannoiteannos mukana.
Jos muistan oikein, Provado on hyvää myrkkyä kilpikirvojen
torjuntaan. Sen sisältämä lannoite voi kuitenkin olla hieman vahvaa joillekin
lehtikaktuksille. Sitä löytyy myös suihkeena.
kateellisena katson kukkivia valkoisia kevätkaktuksia; vuosi sitten ostettu kaktukseni (sirius, ilmeisesti) ei hiihtolomaviikon aikanakaan ole aloittanut edes nuppujen tekoa, vaikka niin toivoin että lapista tullessa olisi mukava yllätys ikkunalaudalla… Mitenköhän onnistuisi ensi kevääksi saamaan sen kukkaan…?=
Kukittamista voi yrittää mm. sopivan viileällä
talvehdittamispaikalla ja valohoidolla. Viileä talvilepo (huom! ei
vetoa!) ja sopivan valoisa paikka saavat aikaan ihmeitä.
No niin, eilen sitten muutti meille 2 kaunista kevätkaktusta, punainen ja valkoinen! Olivat ihan viimeisten joukossa Plantagenissa, sinne taisi jäädä vielä 5 kaktusta jäljelle. Nyt sitä voikin sitten vaan istua ja ihailla kun nuo aukaisevat kauniit kukkansa.
Minä viherryn kateudesta katsellessa Shampanjakuningattaren kaktuksia! Etsin eilen monesta liikkeestä mutta heikko oli saalis. Tänään poikkesin parissa paikassa, turha reissu
Täytyy myöntää, että kyllä kehut teki hyvää, kiitos! Nuo oranssi, valkoinen ja purppura löytyivät aivan sattumalta paikalliselta puutarhalta, kun menin pihamultaa kyselemään. Tuo punainen hyökkäsi kimppuun paikallisessa S-ketjun kaupassa. Oranssi on kyllä kieltämättä uusi tuttavuus, enpä taida muistaa valkeaakaan nähneeni aikaisemmin. Punaiset ovat tuttuja jo vuosien takaa.
Hienoja kaktuksia, myös minä löysin tänään kukkakaupastamme samanlaisia. Oranssi, valkoinen ja kahta eri punaisen väristä kevätkaktusta. Kunhan aukeavat kunnolla, laitan kuvan. Oli pakko ostaa ne, en kysynyt edes hintaa, niin kovasti teki mieli.
Minäkin sorruin tänään meidän K-kaupassa noihin, oli kahta väriä, toisen pitäisi olla joku vaalean oranssinen ja toinen sellainen aika tumman sinipunainen. Outo väri, en ole ennen nähnyt. Tuollaista oranssia tekisi kovasti mieli kun vaan löytäisi. Ostin myös meidän kukkakaupasta kaksi afrikantähdikkiä, sillä nimellä ainakin myyjä sitä kutsui, toinen keltainen ja toinen upean oranssi. Minä kun niin tykkään kaikista oransseista kukista. Mies vähän nipotti kun on noita "rehuja" kuulemma jo vähän liikaakin ja olen kuulemma luvannut keskittyä vaan orkideoihin. No, nuo nyt vaan halusivat tulla meille ja sillä siisti!
En ole itse päässyt kiertelemään kaupoissa sitkeän flunssan takia,
mutta jos parannun riittävästi ensi viikkoon mennessä, niin täytyy
käydä kiertämässä kaikki kukkakaupat.
On
mielenkiintoista nähdä kuinka paljon kevätkaktuksia kaupoissa on
pääsiäisen jälkeen. Toivottavasti niitä ei ole ehditty myymään.