Valkoisen kevätkaktukseni nuput olivat vaalean persikan sävyiset.
Tuo kannatti käydä hakemassa. Kaunis kasvutapa ja jaokkeet kelpaisi minullekin, jos vain mahtuisi johonkin.
Nyt tämä punainen vasta on ihana, kun on melkein kaikki kukat auki.
Hoyabella, tuo näyttäisi olevan Schlumbergera exotica eli S. opuntioides x S. truncata.
Smaa74, kiitos tiedosta! Tykkään siitä vielä kovasti, vaikka onkin eri lajike.
Tämä kasvi on Rohdesin uutuuksia, joten sitä on ilmeisesti tullut myyntiin vasta nyt. Sitä on tainnut olla myynnissä aika vähän, eikä se ole kovin yleinen, joten sitä saa vain harvoista ja valituista kaupoista.
Vielä vähän lisää asiaa... :)
Pidän itsekin tästä kasvista, koska se on kivannäköinen ja erilainen kuin muut lehtikaktukset.
Kiitos tunnistusavusta! Jo ehdin kertaalleen unohtaa että täällä kyselin... Laitan kuvia kukista jahka aukeavat. Aika jännä, jos lämpötilakin vaikuttaa kukkien väriin. En ollut ennen kuullutkaan
Kyllä täällä monenlaista aina oppii!
Tämän kuvan olen ottanut 24.4.2006 ja tänään sama kaktus on lähes avannut
ensimmäisiä isoja nuppujaan! Miten voi kasvin vuodenkierto ollakin noin tasainen?
Sand, onpa kaunis väri sinun marraskuunkaktuksessasi!
Sand, kaunis kukinta. :) Kasvisi on varmaan hyvässä kasvupaikassa, kun se kukkii säännöllisesti. :)
sand, ihanat kukat! Voisiko kasvupaikan vaihto muuttaa kaktuksen vuosirytmiä? Siis jos kaktus
siirretään kukinnan jälkeen esim. paahteisempaan paikkaan, voiko vuosirytmi järkyttyä siitä niin, että seuraavan kerran se kukkii eri aikaan vuodesta?
Luulin olevani fiksu ja päättelin, että tuo kaktus on varmaan kevätkaktus, kun se kerran keväällä kukkii. Tasan samaan aikaan huhtikuun lopulla tämä siis kukkii ja viettää kesät ulkona. (Pesin kasvin viime viikolla, ei ole enää niin pölyssä, kuin tuossa kuvassa)
Sand, tuo on kaunis Schlumbergera eli marraskuunkaktus. :) Sen kevätkukinta on kaunis. Kukinta voi olla parhaimmillaan todella runsas.
Smaalle kiitokset siitä, että kaktukseni sai nimen
Sand, kuvassa olevien jaokkeiden perusteella sun marraskuunkaktus näyttää olevan vähän vanhempaa kantaa. :)
Kauan tuo minulla on ollut kyllä, vai tarkoitatko, että niillä on nykyään toisenlaiset jaokkeet
Tarkoitin tosiaan sitä, että uusilla lajikkeilla on erilaiset jaokkeet. :)
Sand, kevätkaktuksen kukat ovat erimuotoiset, "tähtimäiset". (Missä himskatissa ovatkaan ne hienot kaktuspalstat?)
Mie olen sanonut joskus ennenkin, että mitä väliä loppujen lopuksi nimellä on, kun kukka on kaunis.
En eilen kukkakaupoissa kiertäessäni voinut välttää kiusausta. Ostin kolme pääsiäiskaktusta, oranssin, oikein hehkuvan tummanpunaisen ja ihan vitivalkoisen. Sain vielä alennustakin, kun ei muka "ole enää täydessä kukassa". Ei sillä että valittaisin :)
Olen kastellut myös pääsiäiskaktuksia merileväuutteella ja ne ovat kasvihuoneessa. Eihän siitä ainakaan haittaa niille voi olla, siitä merileväuutteesta?