Kielo, Convallaria majalis

Kielokin alkaa kukkimaan pihallani.

Aina minä unohdan laittaa kuvan mukaan, tässä matti myöhäisenä.

Minulla kielot alkavat työntyä kukkapenkkiini betonilaattojen alitse. Mieletön juuristo, enkä haluaisi mielelläni myrkkyjä käyttää. Päivän olen jo niitä kaivellut ja ainakin toinen mokoma vielä jäljellä.kieli ulkoa

Osaako kukaan sanoa kuinka pohjoisessa saakka kielo jaksaa kasvaa?

Ainakin meillä Oulun pohjoispuolella on ollut kieloja kukkapenkissä jo monta vuotta, ja hyvin jaksavat kukkia.

Seiska vyöhykkeellä kainuussakin kasvaa.

Kielo kasvaa luonnonvaraisena Suomessa Sodankylän korkeudelle asti. Ulkomaiset puutarhajalosteet (mm. liiteri myy keväisin) eivät välttämättä ole aivan niin varmoja kuin kotimainen luonnonkanta.

Ajattelin kysäistä täältä, että onko muilla puutarhaan siirrettyjä kielon erikoismuotoja? Meillä kasvaa Kyyjärvellä kielon (convallaria majalis) kirjavalehtinen (lehtien reunoilla kellertävänvalkoinen raita) muunnos, jonka olen löytänyt kasvamassa metsässä... Olisi mukava kuulla onko muilla vastaavia tai sitten muulla tavalla luonnonkannasta eroavia SUOMALAISTA alkuperää olevia lajikkeita? hymy

Ulkomaalaisia kantoja on kyllä kuten:

Convallaria majalis ''Albostriata''

Convallaria majalis ''Thouch of Lemon''

Convallaria majalis ''Bordeaux''

Convallaria majalis var. rosea

Convallaria majalis ''Flore Pleno''

Convallaria majalis ''Hardwick Hall''

Convallaria majalis ''Aureovariegata''

Convallaria majalis ''Prolificans''

Convallaria majalis ''Fortin''s Giant''

Convallaria majalis ''Creme da Mint''

Convallaria majalis ''Hofheim''

Convallaria majalis ''Vic Pawlowskis Gold''

... jne. ja lisää löytyy varmasti, mutta miten olisi niiden suomalaisten kanssa... ;O))

Tehoaako kieloon rikkaruohomyrkyt? Joku edellinen neropatti nimittäin oli istuttanut sitä saunan penkkiin. Kaivoin penkkiä uusiessani viimeksi koko mullan hemmettiin mutta nyt niitä taas puskee sieltä…apuva???

Jaa-a, mitä vikaa kielossa on saunan luona kukkapenkissä?

Olen koko päivän teetellyt että kysyn samaa kuin Sand. Imikkä, katsoin sunnuntaina erään taimitarhan nettisivuilta että yksi kielontaimi maksaa 3.40 €

Vanhat kunnon konstit on päästä jostain eroon on ensiksi se, että niitä ryhtyy hoitamaan ja toisena se, että niitä ryhtyy siirtämään eri paikkaan.

Eikä aikaakaan niin tontillasi ei ole yhtäkään kieloa : )

Meinasin kanssa, mutta meinaamiseksi jäi.

Kielothan on…upeita!

Kyllä ne etsii mieluisen paikan, oon huomannut…kukkapenkeissä (niissä tyhjissä…) näkyy kanssa kieloa.

Jospa ne siellä kasvaisivat sulassa sovussa tulevien perennojeni kanssa?

Muuten, eiköhän se olisi oikeasti ratkaisu, että tekee niiden elinolot tukaliksi, siis jos tykkäävät happamesta maasta niin kalkitsee ja laittaa kalkinsuosijoita, ym?

Minen ilennyt. Kysyä tuota samaa siis. Kieloja rahtaan omalle tontilleni lisää tilaisuuden tullen, nyt on kerrottua ja variegataa sen tavallisen ohella. Vaaleanpunainen ei tykännyt meillä olla.

Tulkitsin oudon hiljaisuuden päivällä siis oikein :} Kävin kahdesti reunalla, mutta lopulta kysyin :smiley:

Kovasti teki miunkin mieli kysyä muttei kehdannut :smiley: Kaiva ylös pikkuhiljaa ja jaa penttiläisten kesken? :slight_smile: Halukkaita on varmaan niin paljon, että johan ne sieltä katoaa alta aikayksikön.

Minäkin olen suunnitellut iltakävelyä lapion ja ämpärin kanssa naapurin metsikköön kielonhakureissulle. (Lupa on)

En iljennyt minäkään kysyä...

Mä olen ekat kielot kaupunkipihalle tuonut ihan salaa Ahlmanin metsästä. Mökkipihalla onneksi kasvaa ihan luvallakin kieloa vähän siellä täällä. Liian vähän tosin, luonnonmukainen kilpailu verottaa. Mutta kasvaa kumminkin.

Hmm... menestyisiköhän kielo mun omppopuupenkissä? Kuunliljan kanssa...

Minulla on oma kielopaikka tontin laidalla leikiimökin takana, tästä olen onnellinen. Kasvaa pihan luonnontilaisella alueella, joten ei tarvitse kitkeä pois, vaan saa levitä rauhassa. Monta neliötä kieloa.

Polku kompostille kulkee kielojen läpi.

Tässä on vain murto-osa meidän äidin kielorinteestä mökin pihatien kupeessa.... viikonloppuna olivat isoilla nupuilla, eivät vielä kukkineet....