Minäkin olen laitellut tupsun sinne ja toisen tänne. Viime kesänä löysin tuoksun perusteella pari vartta kukassa. On se ihana. Anteeksi, minustakaan ei ole hävittämiseen apua…
Minusta tuntuu, että kielo on tänä keväänä levinnyt normaalia enemmän. Viime keväänä rinteessämme oli vain vähän kieloja ja nyt niitä on yhtenäinen tiivis matto koko tontin pituudelta. Niitä on ilmestynyt myös perennapenkkiin kilpailemaan tilasta muiden kukkien kanssa. Kukkapenkissä aion katsoa vain kukinnan ja nostaa sen jälkeen juuret pois.
Tuumasin, että viime kesän kohtuulliset sademäärät antoivat kielolle lisää virtaa levitä. Ainakin meidän pihan kohdalle osui niin sopivasti sateita, ettei vettä kantaa tarvinnut kuin satunnaisesti ja taimille vähän.
Siitäkö se johtuisi?
Ei voi johtua ainakaan meidän maalla, omien “aikakirjojeni” ja muistini mukaan siellä oli niin rutikuivaa, että kasteluletku kaivettiin esille huhtikuun puolessavälissä ja se oli sitten tasaisessa käytössä pitkälle heinäkuuhun. Eikä energiani kielokankaan kasteluun sentään riittänyt…;))
Kielo, kuten muutkin kasvit, tarvitsee oman aikansa asettuakseen taloksi, ja sitten voikin rauhassa alkaa laajentaa reviiriään, jos ja kun viihtyy.
No on siinä kielo poikineen! Enpä ole tullutkaan ajatelleeksi että kielo on noin kova leviämään ja tekemään tiukkaa kasvustoa. No niinhän se on. Täytynee pistää hiukan suunnitelmia uusiksi varjo-metsäpuutarhaani, ehkä jotenkin rajata kielojen aluetta vaikka. Haluan siihen kumminkin kieloja, kun niitä jo siinä jo on, mutta vuohenputken kuristuksessa. Jaa mutta kotkansiipi varmaan kyllä pärjää niille, jos laittaisin sen alustalle. Eikös se kumminkin ehdi kukkia ennen kuin kotkansiipi on liian suuri?
Eilen revin kukkamaasta kieloja, hullu olen , kun sitä sinne olen istuttanut , mutta mistä sen tiesi, että se leviää niin kamalasti, eikä kunnolla edes kuki ;(((
Jos muistaa ne kohdat mihin alunperin kielonsa istutti (edes suurinpiirtein), pääsee leviämisen sydämeen ihan kirjaimellisesti. Sitten vaan aloitetaan harvennus ihan kunnon rautalapiolla. Muutama vuosi, ja kielo on kadonnut jos on ollut riittävän ahkera kääntämään. Jäljelle jääneitä juuria kannattaa myös kiskoa pinnalle ja nostella maata ilmavaksi talikolla. Kukat kannattaa myös kerätä (ja vaikka kompostoida jos ei tuoksusta välitä), ja lehdet niittää. Oikein radikaaliksi kun alkaa niin maan voi kaivamisen väleissä vielä peittää niin, ettei kasvi saa ollenkaan valoa.
Rankat on toimenpiteet ja rankka on työ, jos kielosta ilman myrkkyjä tahtoo eroon (ei ne myrkyt edes aina toimi). Mutta muistakaa pitää kunnollisia hanskoja käsissä aina kun jotain kielonjuurakoiden kanssa teette!
(Niin ja muistakaa ruukuttaa niitä ja tarjota varoituksen kera haluaville )
Täällä samassa muurinkivipenkissä taistelevat kielo, kotkansiipi, ahomansikka ja rusopäivänlilja. Tuija sekä muutama varjolilja joukossa. Siinäpähän tappelevat keskenään
Miten on, onnistuuko kielon kasvatus siemenestä? Huomasin Seemnemaailman sivuilla olevan myynnissä.
Jos et ihan välttämättä halua kasvattaa siemenestä, niin tule keväällä hakemaan täältä…
Onhan niitä täälläkin, vaan ei omalla maalla. Pitää varmaan kysyä joltain maanomistajalta lupa juurakoiden ottoon.
Kielon siemen vaatii muistaakseni kaksi kasvukautta ennen kunnon kasvuun lähtöä. Ensimmäisen talven jälkeen kasvaa sirkkalehdet, toisen talven jälkeen loput. Kärsivällisyyttä siemenestä kasvatus vaatinee siis, mutta onnistuu periaatteessa.
Saksalaisessa rautakaupassa oli kielon sipuleita. Taitaavat olla jotain jalompaa lajia. Myyjätyttö kertoi itse laittaneensa niitä äitinsä pihalle jonkun vuoden aiemmin ja että ne lähti hyvin leviämään lehtimullassa.
Minulla on kieloa riesaksi asti - valtaavat perennapenkin. Juurakon poistaminen on kova työ. Ensin pitää nostaa perennat pois ja sitten siivilöidä tai vaihtaa multa.
Minulle myös riesaksi asti, tyhmyyksissäni olen niitä sinne joskus laittanut ja aina kun tulee näkyviin kiskon pois sitä mukaa. Muutaman annan kukkia.
En aio kukkapenkkiin, vaan koivikkoon, jossa ei nyt kasva kuin sammalta, mustikkaa, puolukkaa ja heinää. Ja kanervaa. Saattaa olla liian kuiva paikka, mutta olen nähnyt kasvavan aika surkeissakin kivikoissa.
Emo, minulla oli entisessä talossani koivikossa rinteessä paljon kieloja, mutta koskaan en nähnyt niissä kukan kukkaa.
Mitenkähän syvälle kielon juuret yltävät, 15-20cm? Kasvavat pahukset pihan aurinkoisimassa kohdassa johon olen yrttimaata suunnitellut. En halua että yrttieni joukosta puskee myrkyllisiä kieloja vaikka kauniita ovatkin. Täytyy varmaan varmuuden vuoksi ottaa juurimatto avuksi ja laittaa päälle tuoretta multaa. Hukkaan eivät toki ihanaiset kielot mene vaan saavat siirron toiseen paikkaan. Sitkeitähän nuo tuntuvat olevan kun isolla kaivinkoneella viime keväänä jyrättiin mutta puskivat kuitenkin uudelleen reippaasti tiiviin saven läpi.
Kurjenmiekka, minun mielestäni siellä n. 10-15 cm syvyydessä. Joku edellinen neropatti oli laittanut meillä niitä saunan eduspenkkiin. Karmea näky, kun lehdet sitten syksymmällä kellastuivat + ne myrkylliset marjat (meillä lapsia). Kaivoin penkin lapiolla auki v. 2006 ja siirsin mullat tontin reunalle. Edelleen niitä puskee sieltä penkin takareunasta, mutta ovat pysyneet kurissa. Kivahan se kielo -oikeassa paikassa.
Minä tapoin nokkosta valon puutteella, eli laita heti lumien sulettua päälle raskas ja valoa läpäisemätön kumimatto, pressu tms. ja sen päälle multaa. Vuosi, niin ovat poissa, eli tepsinee myös kieloon.