Kielo, Convallaria majalis

Olen vähentänyt kielojen määrää rutkasti ottamalla aina kukkivat kielot pois ja koittanut saada mukaan pätkän juurtakin. Silloin ei jää myrkyllisiä marjoja ja vähän kerrassaan kielo loukkaantuu kun ei saa kukkia. Juurimatto, kumimatto, betonilaatta, Roundup eikä mikään ole vielä poistanut nokkosongelmaa. Ne vaan lepää ja kerää voimiaan siellä alla ja iskee entistä vahvempina kun saavat juurenrihmansa näkyviin jostain läheltä.

Tekisi mieli kerjätäkieli ulkoa kielon juurakoita kun niitä tuntuu haitaksi asti olevan mutta en tiijä kehtaankoallapäin

Keskusteltiin tuolla perinnekasvien puolella kieloista, niin aattelinpa tulla tännekin kysymään. Eli:

Oulunseudulla todennäköisesti ensi keväänä/kesänä siirtymässä paljon (20m?) kieloa eri paikkaan. Jos nyt tässä uudessa paikassa haluan pitää kielon kurissa, niin millaiset suojukset juurimatot jne tarvitsen?

Voin myös luvata, että jos joku Oulun vaikutusalueella haluaa kieloa ensi keväänä kasvamaan esim. suureen ruukkuun jne. niin täältä saa hakea =). Ihan suurempiakin määriä. Suosittelen tosin, että tätä ei laitettaisi ihan normiperennojen joukkoon, koska kielo on aika valloittava penkissään.

Ainoa mikä estää juurien läpimenon on oikea juuriestematto. Kannattaa olla tarkkana, sillä vaikka minkälaista kangasta yritetään myydä juuriesteenä. Mutta maanrakennuskankaat, mansikkamuovit ym. päästävät juuret läpi. Oikea juuriestematto on joko valmiina paloina tai metritavarana myytävää, harmaata, jäykkää ja sileähköpintaista, lasikuitumaista (ei pehmeää ja nukkapintaista, se on tavallista maanrakennuskangasta!). Jos haluat olla ihan varma, vuoraa koko istutusmonttu juuriestematolla, siis pohjia myöten. Pelkkä parinkymmenen sentin suikale upotettuna reunalle ei riitä, vaan juuret tulevat valitettavasti ali. Ei se mitään hillittömän kallista ole, itse olen käyttänty sitä mm. ruusujen, syysasterin, viiruhelpin ja vatun leviämisen estämiseksi.

Toinen vaihtoehto on että istutat kielot sellaiseen paikkaan, esim. puiden tai pensaiden tai suurperennojen kanssa, missä ne saavat vapaasti levitä. Mikäli ko. alue rajautuu nurmikkoon, saa ruohonleikkurilla pidettyä mahdolliset karkulaiset kurissa. Itselläni kielot ovat muurinkivillä rajatuissa penkeissä tuijien, kotkansiipisaniaisten, ahomansikan, vuorenkilven, nauhusten, rusopäivänliljojen, ukonkellon sekä kevätvuohenjuuren kanssa.

Tiedoksi että on monia muitakin kasveja joiden leviäminen voi aihettaa suuria ongelmia. Muistaakseni täällä on joku ketju missä näitä kasveja on lueteltu (mm. syysasteri, viiruhelpi ja kirjovuohenputki). Ihania kasveja mutta täytyy vähän katsoa mihin laittaa :slight_smile:

jotenkin tässä tulee sellainen olo, että kielo ei ole syyllinen vaan itse ‘puutarhuri’… oikealla paikallaan kasvava kielö on suomen luonnnon kauniita antimia!! Eikä niitä ole yhtään liikaa meidän karussa luonnossa… joten osoittakaahan se syyttävä sormenne sinne minne kuluukin!! Kaunis kasvi on ja kukat suorastaan upeat. Mitenkäs se nyt taas menikään: ‘’ kaikki paikalleen ja paikka kaikille’’ :O))

Meitin rajalla kasvaa kieloa, viikonloppuna naapurin isännältä kyselin, jotta missähän kohtaa niitä olikaan kun ei nyt näy lehden lehteä? No naapuri totesi iloisesti, että eihän niitä kun hän trimmerillä leikkasi ne! @/#$&le sanonpa vaan, mitä se meidän puolella trimmailee :frowning:

No keväällä siirrän turvaan tuonne “luonnonmuurin” juurelle.

Älä laita myrkkyä. Kaivamistahan siinä on aika lailla, juurakko on tosi kovaa.

minä olen etsinyt joka kaupasta kielon taimia…kun haluaisin niitä tuohon etupihalle. Eikös ne tykkää varjosta? mitenkä maa…hapanta vai saako kalkita?

Tumpeloinen, mulla ne on melkein pihan paahteisimmassa penkissä ja hyvin tuntutvat viihtyvän (=leviävän, tarkoituksella)

no minä olen metsästänyt niitä täysvarjoon mutta en ole löytänyt taimia kaupoista… mitens tuo kasvualusta, tykkääkö kalkista

hei löysin karttaja-suosija listalta että kielo suosii kalkkkia…

Joku varoitti kieloista    mutta en uskonut, kun ne olisivat niin kauniita kukkapenkissä
ja nyt niitä sitten on  siis kielon voi istuttaa ihan mihin vaan  ja ne kasvaa ja leviää ensin iloksi      lopuksi suruksi

heh…ok. kukat niin kauniita…voiko kukkimista edesauttaa

Kyllä Hb:lla taitaa olla kielojen kanssa kaivamaton paikka, en minäkään myrkkyjä suosi mutta joskus on pakko ei voimat eikä kunto riitä. Tietysti siinä menee mukana sitä sun tätä mutta minäkin nyt kolme päivää kaivuu hommia tehneenä taidan tarttua pulloon kun ei enää jaksa enempää.

Meiltä kielot hävittivät lampaat. Harmittaa nyt. Käälyssä oli isohko alue, lampaat söivät joka kevät alut pois ja nyt ei enää nouse. Kun en edes älynnyt siirtää toisaalle. Jos E-P:n taimitapaaminen järjestetään, Hoyabellalta voisin varata kielon alkuja?

Elojalaka, voipi kaivella kielonjuurakoita meiltäkin tuolta leikkimökin takaa samalla kun hakee niitä raunioyrttejä :slight_smile:

Minä hävitin kaivamalla kaikki kielot kukkapenkistä n.10 vuotta sitten ja vieläkin niitä nousee sieltä täältä. On se sitkeä kasvi. Juuret menevät tosi syvälle ja hankala hävitettävä. Minä laittaisin myrkkyä, ei noita muuten saa pois.

Luulen että paras tapa hävittää eitoivotut kielot olisi leikkiä lammasta, eli katkoa lehdet ja varret säännöllisesti, juurakko pikkuhiljaa näivettyisi.

Jos kaivaa pois, niin aina jää joku pala juurta kuitenkin ja seuraavana vuonna taas kukkii.

Kielo ei käsittääkseni tee uusia lehtiä nypittyjen tilalle, kuten vaikkapa ystävämme vuohenputki.

Itse kaivoin mielestäni tosi tarkasti kielot talteen ja siirsin parempaan paikkaan (siis missä saavat kasvaa rauhassa ja jos villiintyvät aina pääsee leikkurilla yli).

Silti alkuperäinen paikka puskee uusia kieloja aivan kuin vanhoja ei olisi pois kaivettukaan. Asia ei häiritse, siirsin niitä vain siksi että mielestäni talon paahteinen seinusta ei ole niille paras mahdollinen kasvupaikka-ovat näemmä itse toista mieltä :smiley:

Hirveitä kieloja, kun lampaita hävittävät

Mitä ja missä?