Heksu; koko kasvi on suurempi/voimakkaampi kuin se "tavallinen" - antaja kutsui sitä tarhakieloksi - on peräisin Pohjanmaalta… On jotain vanhaa mallia…
Kuinkahan isoja hyppyjä se kielo tekee levitessään? Eli jos laitan sitä puiden alle, niin kuinka kaukana kukkapenkin pitää olla, että pysyy jotenkin turvassa? Vaikka eipä silti mulla mikään leviä riesaksi asti.
Ahaa, kiitos Tette Hoya… onko sinulla kovasti paljon ylimääräistä sitä isoa “kamalaa” kieloa…?
Jaajuu, tarkoitin tuota Tetten mainitsemaa mahdollista tarhakieloa
Mulla on ollut jo toistakymmentä vuotta muutama kelo nk, ylen hankalassa paikassa. Saisi levitäkin, mutta ei liiemmin ole maata vallannut. Vuohenputki sen sijaan jyrää.
Ei kieloja voi olla liikaa. Mulla saavat levitä ihan vapaasti, niin kerrotut, vaaleanpunaiset, variegatat kuin taviksetkin, sikinsokinkaverina niillä on mm. karhunlaukkaa.
Kielot, ihan lempikukkiani, yhtään en nyhdä pois, ikinä
Minä myös olen aloittanut järjestelmällisen siirron meillepäin, turvaan naapurin sedän trimmeriltä
Harmi kun tuo Hoya on niin kaukana kieloineen!
Tavallisen kielon olen onnistunut hävittämään melkein kokonaan, muutaman annan kasvaa ja loput kaivan aina lapiolla pois. Kalliokieloa vältän kuin ruttoa. Se leviää nopeammin kuin huhu. 10 vuotta olen koittanut hävittää sitä mökiltä mutta taistelu taitaa olla jo hävitty. Kerran ostin baukkarista kielon sipuleita ja ne kielot on hienoja, pysyy paikoillaan ja tekee vain sivusipuleita. Ne on rotevampia ja korkeampia kuin metsäkielot mutta tuoksu on sama.
Laitanpas kuvan tästä vaaleanpunaisesta kielosta. Se ei kadonnut, vaan oli tosi myöhässä. Kukinta oli kesäkuun puolivälissä.
Mä olen taas ihan pulassa näissä puutarhahommissa…yritin selailla ohjetta mutta en löytänyt! Ostin tänään kielon juurakoita 9 kappaletta. Istutanko nyt nuo juurakot esikasvatukseen vai odottelenko kesää ja maahan laittoa? Jos suosittelette esikasvatusta niin mitenhän kun juurakoissa on jo kasvun alut niin mikähän on istutussyvyys? Jätänkö kasvutapit mullanpäälle näkyviin? Lopulliseksi istutuspaikaksi olen kaavaillut mökkihuussin vierustaa joka on puolivarjoinen paikka ennen kohtalaisen karua kuusimetsää. Metsässä ja metsän laitamalla, joka tämä paikka siis on, ei tällä hetkellä kasva yhtään mikään :))) On ehkä karuin ikinä näkemäni metsä… taidan joutua ajamaan näille kieloille siis multaa joitakin määriä?? Osaatteko neuvoa kuinka syvää multamaata se tarvitsee?
Minulla kasvaa kieloja useamman neliömetrin alueella rikkaruohottuneessa metsäpuutarhassa. Kieloja on aika tiuhassa ja ne eivät kuki juuri lainkaan. Auttaisiko, jos kasvustoa harventaa sieltä täältä kaivamalla, vai millä ne voi saada kukkimaan paremmin? Maaperä on varmaan suhteellisen emäksistä, koska kyseessä on lehtomainen metsä. Mitkä varjon ja puolivarjon kasvit pärjäävät kilpailussa kielolle? Kotkansiipi, hiirenporras? Entä kuunliljat?
Jos rikkaruohoja on paljon kielon seassa niin koittaisin päästä niistä eroon. Syynä voi olla myös muuttuneet valo- tai maaperän olosuhteet. Kielo kyllä kasvaa luonnostaan niin tiheässä, että harventaminen tuskin auttaa. Onko kielo siirretty vai luonnostaan kasvupaikalla?
Meillä kasvaa luontaisesti melko paljon kieloa ja minusta näyttää siltä, että kukinta vaihtelee paljon vuosittain. Sitten on paikkoja, joissa ei kuki juuri mitään. Yksi tälläinen alue oli isoksi kasvaneen kuusikon katveessa. Tapaninmyrsky jyräsi sen maan tasalle. Viime kesänä siellä ei kasvanut mitään, kun alue oli niin katettu karsituilla oksilla. Nyt odotan mielenkiinnolla, vaikuttaako valo niin, että kielot taas kukkivat.
Melissa, kielotkin tarvitsevat valoa kukkiakseen. En usko, että kasvuston harventaminen mitään auttaa. Korkeamman kasvuston harventaminen sen sijaan voisi auttaakin, jotta paikalle tulisi lisää valoa (jos siis on varjoisasta paikasta kysymys).
Kielot kasvavat puolivarjossa raidan juurella. Raidalla on juuret aika pinnassa, joten voisiko vika olla siinä? Alkukesästä paikka on vielä melko valoisa, mutta myöhemmin kesällä se muuttuu hämärämmäksi. Luulen, että kiolot istutettu joskus tosi kauan sitten, tai kasvavat paikalla luonnostaan - itse olen omistanut pihan vasta kolme kesää ja kielot ovat kukkineet huonosti joka vuosi. Kasvuston reunamilla on jonkin verran vuohenputkeakin, mutta muuten rikkaruohoja ei ole paljon. Täytynee tyytyä pelkkiin lehtiin, ovathan nekin nättejä.
Luonnon kalliokieloa olisi huomenna tulossa mökille , viihtyykö samoissa oloissa kun tavallinen jota siellä on paljon ?
Samanlaisissa paikoissa kasvavat metsässä. Kumpikaan ei kuki jos ei ole aurinkoinen paikka.
Meidän takapihan puolelta kaadettiin 2 vuotta sitten monta isoa haapaa ja koivua, joiden alla kasvoi kielonlehtiä ja mustikkaa, ja oli myös kohtia missä ei kasvanut mitään.
Valoa oli kyllä aika paljon kun puissa oli oksia enimmäkseen ylhäällä, mutta ne imivät kaiken veden, kun siinä on isojen kivien päällä vain vähän maata.
Kieloissa oli nuppuja jo seuraavana keväänä, ja mustikoitakin alkoi ilmestyä enemmän, eikä ne olleet ihan rusinoita enää.
Joulukielot kukkivat heikosti. Kukinta alkoi paljon myöhemmin istutuksen jälkeen kuin mitä ohjeissa luvataan, ja viidestä juurakosta toistaiseksi vain kaksi kukkii.