paulastiinalle tähän hätään kuva, vaikkei hätäpenkki olekaan,
laadukasta ruotsalaista käsityötä, Börjen valmistama :D
näköjään sateen jälkeen....
paulastiinalle tähän hätään kuva, vaikkei hätäpenkki olekaan,
laadukasta ruotsalaista käsityötä, Börjen valmistama :D
näköjään sateen jälkeen....
No tuo on kanssa simppeli tehdä!
Hieno väri!
Hieno on sininen penkki, mutta mitä simppeliä siinä on? Minä en kyllä pystyisi väkertämään kuin nuo istuinlaudat . Jos nurkista löytyisi vanhoja tiiliä, niin niistähän voisi kasata vankat tuet ja lankut päälle? Poikani kasasi olohuoneeseensa pöydän tältä pohjalta ja "jaloiksi" latoi neljään kohtaan vanhoja käsintehtyjä punaisia tiiliä, tasoksi sävytetty liimapuulevy. (äh, kuinka vaikea selittää), ja siitä tuli todella vankka ja uskomattoman kivan näköinen. Jos penkistä haluaa vain väliaikaisen, tällainen rakennelma on ainakin helppo purkaa..
Kiitos kibulle kuvasta ja sailasille toinen niistä s-postissa tulleista rakentamisohjeista! Kyllä nyt alkaa lyyti kirjoittamaan. Tässä saattaa jäädä pirtti siivoamatta kun avaan jälleen Oy Ö-bauttia-rallaa Ab:n puutyöverstaan. Kyllä mä pihaa laittaisin ja rakentelisin kaikenmoista ja sisälläkin tykkään timpuroida, mutta se ikkunoitten pesu ja muu siivous tökkii perusteellisesti. Kiire tulee vielä ennen pyhäaamua...
No mitäs, juhlissa sotkeentuu kuitenkin, joten siivoukset vasta jälkeen päin Moottorisahalla isännyys teki jakkaran pöllistä yhdestä enkkusarjasta saadun mallin mukaisesti - vanha linna siinä oli, jonka metsänvartijalla oli pihakalusteina semmoiset pöllijutut...
http://i186.photobucket.com/albums/x300/huisa/3062007016.jpg
Meillä on vain pölkkybaari
Pienelle porukalle vallan oiva versio; luonnonläheinen, edullinen, kotimainen ja mitä kaikkea positiivista tuosta vielä löytyykään!
Mistä sinkkinen amme pihalle???
Olen jo jonkin aikaa etsinyt mistä löytäisin moisen ammeen vesikourun alle ottamaan vettä talteen. En löydä uutta, enkä vanhaa. Tai no yksi "istuma-amme oli tarjolla, mutta siinä veden määrä jäisi niin pieneksi, ettei siitä juuri olisi hyötyä. Haluaisin siis samanlaisen kuin lasten ammeet ovat mutta sinkkisen...Taitaa olla mahdoton tehtävä. Jos tiedätte, mistä semmoisen voisi hankkia niin olen hyvin kiitollinen tiedosta
Mulla meni ohi suun muutama vuosi sitten sellainen sinkkinen istuma-allas, kun jahkailin ja pähkäilin kirpparilla. (Ei olis taaskaan pitänyt. Ja samalla reissulla meni ohi suun sellainen veivattava pyykkipallokin.)
Tuskin siihen lastenammeeseen paljoa sen enempää vettä mahtuu (nimim. sellaisessa joskus kylpenyt).
Kierrä vaan vanhojen huushollien kuolinpesähuutokauppoja ja kirppareita. (Kunnes joku taas älyää ruveta valmistaa niitä, niin kuin sinkkiämpäreitä ja kastelukannuja.)
Käytetäänkö niihin muuten alumiinia?
Poikkesin kerran ohikulkumatkalla Pohjanmaalla kysymässä vähäkyröläiseltä pläkkisepältä, että tekevätkö sinkkiammeita, ja tämä lupasi, notta toki teherähän… Ihan millaisen vaan olisi saanut tilaamalla. Fyrrykyröö (suomeksi Vähäkyrö)on kuuluisa pläkkyreistään vielä tänäkin päivänä.
Kotimaiseen työhön kannattaa satsata.Saa sellaisen kun haluaa.
Ajattelin vanhasta pöydästä kunnostaa kalusteen lasitetulle parvekkeelle. Jos laittaisi mosaiikkia pintaan, ja maalaisi jalat ja pikkuisen alahyllyn. Jalat on puuta, alahylly ja pöydän reunus sekä alapohja vaneria. Pöydän pinta on pinnoitettu jollain, materiaalista ei tietoa, mutta on kiiltävä ja lohkeileva..Tämän pinnan alla on pahvia (kyllä, pahvia!), ja sen alempia kerroksia en pääsekään näkemään, kun kovasti en tohtisi pintaa enempää hajotella, on lohkeillut ja kulunut koko alaltaan.
Millaistahan tököttiä uskaltaisi laattojen alle ostaa, niitä kun on käsittääkseni vaikka minkälaisia? Tulossa siis suojattuun, mutta kylmää ja kosteaan tilaan, mutta suoralta sateelta säästyy kyllä. Kannattaisikohan nuo pinnoitteet tonkia kokonaan pois, vai voisikos sen mosaiikin rusauttaa tuohon epämääräisen pinnoitteen päälle? Ja saisikohan alan liikkeistä pilkkahintaan valmiiksi rikkinäisiä laattoja, uusia ei mieli tekisi rikkoa huvin vuoksi..
Muutama huono kuva rakoilevasta reunasta, ei kyllä erotu kovin hyvin, mutta ruskea on sitä pahvia ..
Minä varmaan vaan karhentaisin pinnan rikki hiekkapaperilla, pesisin sen tärpätillä tms ja liimaisin sikaflexillä mosaiikkipalat kiinni. Kuivumisen jälkeen saumaus normaalisti.
Tämä on ihan puhdas oma suunnitelma, ei minkäänlaista tieteellistä perustelua eli saattaa toimia tai sitten ei…
Jos pöytä ei ole kovin iso, toimiiko jos haet “näytelaattoja” muutamasta liikkeestä, antavat usein 1-2 (juuri esim nurkasta lohjenneen) näytteeksi per malli.
Täällä meillä päin on ainakin kierrätyskeskuksen rakennustori, jossa on laattoja 0,10 e/kpl tai esim 1 e/10-20 kpl nippu. Värejä ja valinnan varaa on riittämiin asti. Itsekkin olen katsellut niitä laattoja mosaiikkeja miettien.
Hömppiksen tavoin minäkin tekisin. Joskus jossain lehdessä oli juttu samaisesta aiheesta, vaan en muista missä. Pöydästä tulee varmasti ihan hieno, kun sen päällystää laatanpalasilla. Hyvä idea!
Ermeli, missä semmoinen on? Minä tarvitsen keväällä laattoja mosaiikkia varten, eikä hajuakaan mistä niitä helposti löytyisi, paitsi laattaliikkeistä. Ei ole liian pitkä matka tulla hakemaan.
Millä kiinnittää mosaiikin mikä tulisi ihan taivasalle, kaikkien säiden armoille, lunta päälle? Pohja olisi betonia.
Kannattaa kysyä rautakaupasta jotain pakkasenkestävää kiinnityslaastia tms.
olin juuri lukemassa mosaiikkikirjaa, ja siellä sanottiin: “Tavallinen kaakeli jäätyy talvella rikki, jos sen pintaan jää seisomaan vettä. Lasi- ja posliinimosaiikki sekä klinkkeri kestävät talven koettelemukset huomattavasti paremmin.”
Huitukka, kerrotaanko siinä kirjassa millä aineella kannattaisi kiinnittää ja käykö saumaamiseen ihan tavallinen saumauslaasti? Tarkoitus on tehdä mosaiikkia muutamasta eri materiaalista, ei ehkä ne pienet palat niin helposti jäätyessä mene rikki kuin ehjät kaakelit? Tai jos menee niin eihän se haittaa.