Minä olen saanut taimen Pietarsaaren koulupuistosta, jossa sitä kasvatetaan varmaan edelleenkin belladonnan nimellä (joka se ei ole)lääkekasvien osastolla.
Kievarinyrtti tarvitsee läpäisevän hiekkapohjan tai talveksi muuten kuivuvan alustan, koska sillä on paksu varastojuurakko. Yleensä kukinnan ja siemennyksen jälkeen se kuolee ja lepää juurakon turvin seuraavaan kevääseen, eli merkitse paikka hyvin! Sopii esim. kivijalan viereen muiden kukkien taustalle.
Toisaalta olen myös nähnyt eräässä hyvin lannoitetussa pihassa, että kievarinyrtti on kasvanut ja kukkia posottanut koko kesän!
Helppo kasvattaa siemenistä, koska on koisokasvi.
Jotakin taimia siellä tyvellä näkyy olevan. Tutkailen, mitä niistä tulee. Jos ovat niitä, otan komioita vaihtaritarjouksia vastaan
Olisi ihan mahtavaa Paulastiina, jos voisin saada muutaman siemenen. Jos lähetän sinulle osoitetietoja, niin ilmoittele, liikenisikö jokunen, esim 5-10 olisi hyvä (jos eivät ole niin pieniä ettei pysty laskemaan). Vaihtareitakin toki tarjoan, jos toivelistallasi olevia nurkista löytyy…
Kiitos lisätiedoista Annaw, pitää katsella paikkaa, jos yrtin nyt onnistun saamaan…
Kievarinyrtti täälläkin pihassa. Nyt vain odotellaan, että päästään siemeniä keräämään. Jos joku tietää, koska on paras kerätä, niin olisin ihan kiitollinen tiedosta. Jokunen siemen joutaa kyllä jakoonkin…
Jos kukkavarret alkavat kellastua tähän aikaan, on syytä HETI kerätä siemenkodat, muuten aukeavat ja siemenet varisevat kuivalla ilmalla. Tänä vuonna tulee varmaan hyvin siemeniä… mulla on kyllä sairaasti pikkutaimia sen yhden ainokaisen plantun lähettyvillä, mutta nekin häviää näkyvistä kohta lepotilaan. Haluaako joku niitä?
Kiitoksia tiedosta - täytyykin mennä tarkistamaan tilannetta. Minulla on jo aika iso tuo kievarinyrtti. Tänä vuonna vasta huomasin, että tällainenlkin kasvaa meitin pihassa… Toinen kesä tässä talossa ja neljä isoa kukkapenkkiä, joten ei ihme, että jokin on jäänyt huomaamatta.
Tarvitseeko kasvi kylmäkäsittelyn siemenlisäyksessä???
ei tarvii, ja se itää nopeasti.
älä kylvä näin syksyllä vaan vasta keväällä.
Kiitos annaw!!
Annaw onko sulla kuvaa kievarinyrtistä.
Sain sinulta ElluK luona keväällä purkillisen noita alkuja.
Mutta…mutta nyt häpeän,en muista mihkä laitoon kasvamaan.
sieltä ne nyt kurkistaa…
noi lilat mutikat - ja tänään otettu kuva.
Miksi sen nimi on kievarinYRTTI? onko sillä jotain rohdoskäyttöä? Vai onko käytetty mausteena?
on kai se myrkyllinen koska on koisokasvi
Muutaman viikon jo olin huolissani, kävikö kievarinyrtille huonosti, mutta sieltähän se pönkää hienosti.
Kuva 30.4.
kuva 2.5. ja kukinta alkanut
vertailun vuoksi kievarinyrtin kukintaa Tarton kasvitieteellisen puutarhan kivikosta 29.4.2012
Onkohan tämä kievarinyrtti vai joku muu?
vois ollakkin!
Hyvä jos olis, niin ei olisi kadonnut.
Kiitos AnnaW kuvista,yritän kattella sillä silmällä,jos vaikka löytyis.
Mä en ton näköistä ole löytänyt vaikka n 2m:n tarkkuudella tiedän missä sen pitäisi olla.