Kiinanasteri (kesäasteri), Callistephus chinensis

Kyllä miekii jo oon omia laittanu, ekat 3.3 ja toiset 15.3.Kyllä ne vaan on ihania kukkiessaan.

Ohhoh! Pitää sitten huomenna kylvää ne!

Pst.

Mie oon aina ihmetellyt miten saadaan esikasvatettua tuollaisia asteri"peltoja" - ainakin jos ei ole kasvihuonetta.

Siis kuinka monta asteria te esikasvatatte noin niinkuin suunnilleen? Onko esimerkiksi noita punaisia kääpiöastereita Leijalla tuossa semmoiset 15 kappaletta? Ja miten monta sulla kasvaa noita isompia astereita?

Entä kuinka suuriin ruukkuihin te asterinne koulitte?

Ensimmäistä kertaa innostuin kylvämään astereita. Ja siksi täällä tyhmiä kyselen. Mulla loppuu kyllä varmaan tila niiltä, kunhan ne koulintavaiheeseen pääsevät. Kissanpennut nimittäin aika tavalla rajoittavat purkkien laittoa kaikille ikkunoille. Mitähän keksis? Amppelikasvatuksessa on jo suht kaikki huonekasvit.

Nobile

Miula taitaa olla nyt 10kpl:tta toista asterilajiketta ja 10-14 toista lajiketta. Viime keväänä en saanut itämään,kuin par hassua tainta. Ja usein istutan ruukkuihin, esim. petunian kaveriksi.Penkeissä tietty mahtuu kasvattaa niitä “peltoja”:slight_smile:

Suometar, mitä teit eri tavalla kuin viime vuonna? Että jos niinkuin vinkkiä miten onnistuu :smiley: Minä justiinsa tänään kylvin ne siemenet, ja jos ne itää, niin hirmuisesti on taimia tulossa…

Poikaystävän mummo kasvatti viime vuonna tavalliseen tapaansa parisensataa asteria. Roudasi aina laatikoita vuorotellen muiden ikkunoiden ja parhaan, valoisimman ikkunan välillä ja myöhemmin lämmitettyyn kasvariin. Tosi hienoja taimia tuli, mutta on siinä saanu vähän taimia kanniskella. Etenkin kun paras ikkuna on yläkerrassa. hymy Ei niistä sitten peltoa tullut sillä hän antaa aina niin paljon taimia tuttaville.

Mulla oli viime kesänä astereita. Kasvoi hyvin, mitään ihmeellisiä jippoja ei ollut kylvössä. Ainoa, mistä en tykännyt, oli se, että kukat olivat niin painavia, että päät painuivat maahan. Ja ne olivat kääpiöastereita, eli ei todellakaan mitään korkeita. Tukemisella siitäkin olisi varmaan selvitty, mutta päätin silti jättää tältä vuodelta väliin.

Onko nämä asterit esikasvatettavia vai ehtivätkö suoraan maahan kylvettynä kukkimaan?

Esikasvatettavia.

Näitä voisi kasvatella uudestaan, kukat oli tosi kauniita sellaisia kiiltävän posliinin omaisia.

Lisään tähän yhden viimekeväisen kuvan nukkeasterista (Nukkeasteri Blue Marguerite, Felicia):

Tämmöisen ihanuuden löysin rautakaupan avajaisten jämistä, yksi kolmen pötti oli jäljellä, mistä näitä saa lisää ? Voisikohan yrittää talvettamista, no totta kait kunhan ensin kesän selviää hengissä.

Kuva on huono kamera ei ymmärrä että kukka on todella sininen mutta kuukkelilta löytyy oikeita kuvia

Meillä on ensimäistä kertaa astereita kasvamassa, taimet on tällä hetkellä noin 5 cm: mittaisia. Pitäisikö taimet latvoa vai haarautuvatko muutenkin riittävästi

Tietoa ei tietty olenaurua mutta minä en ole koskaan niitä latvonut mutta miksei sitäkin voisi osaan kokeilla, kyllähän sitä melkein mitä vaan voi latvoa ja hillitseehän se sitä pituuskasvua, tiedä sitten ottavatko siitä nokkiinsa.

Jos kyseessä on yksivuotinen asteri (esim. kiinanasteri), ei tarvitse latvoa, tuuheutuu itsekseen.

Heips! Lueskelin tuossa Asteri-keskusteluja ja aiemmin olen selaillut noita Ruukkuistutuksia yms. Astereita en ole nähnyt oikeastaan ollenkaan ruukkuistutuksissa. Kuinka on, onnistuuko ruukussa yhtälailla kun kukkamaassa?

Itsellä sellainen tilanne, että kaikki asterit nyt joko ruukuissa tai puisissa kukkalaatikoissa... innokkaasti olin taimia kasvatellut takapihaa varten ja nyt pääsemmekin muuttamaan isompaan asuntoon heinäkuun alusta. Oli äkkiä rakenneltava laatikoita, jotta saa vietyä kukat mukanaan uuteen kotiin . Takapihamme muuttuikin nyt laatikko-ruukkupuutarhaksi.

Olisikos kellään vaikka kuvia astereista ruukuissa? Olisi kiva nähdä ja saada ideoita mitä olette astereiden kanssa laittaneet.

Asterintaimet valmiina lähtemään ulos kasvamaan ja kukkimaan.Takana harmaatakäenkukkaa.

kiitos vaan hänelle jolta sain harmaankäenkukan siemenet siemenketjusta.

Ensimmäinen asteri auki

Tämmöinen Asteri aloitti kukkimisen.

Onpas komea!