Kiinanasteri (kesäasteri), Callistephus chinensis

Seurava asteri kukka aukaisi kukkansa

Yksi ensimmäisistä Astereista kukassa. Tämän taisi Kekkilän kesälannoite värjätä vaaleanpunaiseksi. Oli valkoinen (kuten muutkin kukat samassa kasvissa), mutta lannoituksen jälkeen vaihtoi väriä.

Kaksi kaunokaista itse tykkään näistä kun ovat henpeän väriset

Kauniita ovat Raili !

Täytynee leikata nämä asterit maljakkoon, ulkona eivät enää ehtine aukeamaan. Josko maljakossa..

Kiinanasteriako, pirjoh? Pitäisi niiden aueta ja kestää - pitkäänkin. Irrota kuitenkin ihan kaikki lehdet tms. vartta lukuunottamatta, jotka jäävät veteen, muuten tulee äkkiä pilaantunutta vettä. Ja varren tyveen se viistoleikkaus ja vähän murskaatkin.

Eeh, nämä ovat niitä keväällä seemnemaailm, asta tilatuista siemenistä kasvatettuja. Valge torn on nimensä.

Kiitos Euffis neuvoista!

Nämä olen saanut valmiina taimina iesteriltä, nyt vasta alkoivat kukkimaan.

Saman tiedon olen lukenut myös että pitkä viljelyväli pitää olla. Tuholaisten takia? Kuluttaa tietyt ravinteet tehokkaasti loppuun?

Hämärästi muistelen, että kyse oli jostain kasvitaudista, jonka ne herkästi saavat jos samalla paikalla liian kauan kasvatetaan, en vaan muista mikä tauti se oli, tappaa jokatapauksessa taimet.

Ostin näitä kääpiöasterin siemeniä.(Callistephus chinensis Pinocchio)

Kokemuksia niistä? Ehtiikö paljon kukkimaan? Kuvia?

Just tuommosten astereiden siemen pussia minäkin käsissäni pyörittelin mutten ostanu vaan ostin sen Unikum-sekotuksen.

Voiko joku neuvoa asterin taimikasvatusvaiheen lannoittamisessa? Koska pitää alkaa lannoittaa? Olen nyt koulinut asterit omiin pikku purkkeihinsa (minikasvihuoneen purkkeihin). Joko pitää lannoitaa? Olen vain kuulut, että jos lannoittaa liian aikaisin, sekin voi tappaa pikku taimien alut. Taas jos olen myöhässä, kasvu kärsii. Eli neuvoista olisin kiitollinen sydän

Tässä nikkaroimani kasvatushylly, joten valoa riittää.

Onko kellään kokemusta nukkeasterista? Taimet alkavat olla sen verran pitkiä, että haluaisivat jo varmaan pikkuhiljaa amppeliin. Olisiko niitä hyvä latvoa ennen sitä ja montako tainta keskikokoiseen amppeliin sopii?

Anita, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös hölöä, vilkaisepa postiasi :slight_smile:

Kiitos, Nuu. Nukkeasteria vaan etsin, en hoksannut pelkkää asteria yleisesti katsoakaan :confused:

Kyselenpä taas uudestaan. Onko kenelläkään kokemuksia nukkeasterista? Pitääkö latvoa? Mikäköhän olisi kiva sen kanssa samassa amppelissa ja miten kovasti tuuheutuu?

Ihan outo miulle.

Hei apua! Olen nyt useampana keväänä kylvänyt muiden siementen joukossa aseria. Ensi parina vuonna kääpiöasteria, joka ei itänyt koskaan. Arvelin siemeniä viallisiksija ostin täksi vuodeksi toiden ihan tavisasteripussin ja nyt pari viikkoa odotellut eikä alun alkua näkyvissä.

Minikasvariin ikkunalaudalle olen kylvömultaan laittanut ja ihan ohuelti multaa päälle. Missä mättää?

Äitini kasvatteli näitä muutama vuosi takaperin ja sai mahdottoman paljon taimia.

Nukkeasterin latvomisesta en sano mitään, mutta olen nähnyt sitä ihan yksinään amppelissa. Siitä tulee komea pöheikkö.