Kiinanasteri (kesäasteri), Callistephus chinensis

Ostin tuonne parvekelaatikkoon viime kuussa ruukkuasterin (Aster novi-belgii). Osaakohan joku kertoa onko tuo monivuotinen, yksivuotinen ja/tai siementääkö?

Kuva kukasta

Aster novi-belgii eli syysasteri on monivuotinen ja kasvaa korkeaksi ja leviää voimakkaasti. Onkohan tuo varmasti se?

Melkein-kaimani kasvi :slight_smile:

Niin luki ruukun ympärillä olevassa muovissa, voihan se olla joku muukin. Tavallisesta marketista ostettu, joten voi hyvin olla väärä nimi. Hyllyn reunassa luki vaan ruukkuasteri.

Pistä nyt kuitenkin maahan syssymmällä,varmuuden vuoksi ehkä kuitenkin siihen kuuluisaan pohjattomaan ruukkuun. Vai mitenköhän tuo asteri leviää?

Asun siis kerrostalossa joten maahan ei ole mahdollista laittaa, mutta isoon ruukkuun kyllä.

Kiinanasterit kukkivat tänä vuonna komeasti ja tämä onkin ainoa kukkapenkkini, jota olen yrittänyt hoitaa ja kastella tänä kesänä. Penkki sijaitsee rinteessä, jonka alapuolella on vedetön lammikko täynnä osmankäämiä.

Anita, pohdit viime keväänä, latvoakko nukkeasterin taimia ja sitä samaa mietin nyt minäkin (sinulta siemenkirjeessä saatuja siemeniä kasvattelen :). Muistatko vielä mihin päädyit silloin omiesi kanssa?

Välke, en latvonut niitä.

Ok, kiitos.

Nukkeasteri kukkii kukkapenkissä. Välillä kaikista kukista on terälehdet rullautuneet hassusti, syystä joka vielä on arvoitus.

Aikamoinen harakanpesä

Kääpiökiinanasteriseosta (Callistephus chinensis) puoli pussia, kylvetty helmikuun puolivälissä ja kukki jo heinäkuussa. Ja takana muutama pottu taustakasvina.

Lähempää…

Yllättävän helppoja kasvattaa, aikaa vain menee -  kylvöstä kukintaan 5 kk.

Yksi asteri on kasvanut…

Kiinanasteri, Callistephus chinensis Hulk

Kiinanasteri, Callistephus chinensis Hulk

Olettekos te latvoneet kiinanasteria? Ovat kasvaneet tosi hyvin(yllättäen) tänä vuonna. Nuput on jo latvoissa mutta ei ole haaronut. Pitäisikö malttaa vai napsaista?

Eikö kukaan kasvattele?

Minä kasvatan, mutta ei tarvi mun taimia edes harkita latvoa ovat aika pieniä.
Minun ovat kääpiöastereita.