Minun pitkät hujopit kenottaa vinossa joka suuntaan. Pientä haaromisen merkkiä lehtihangoissa alkaa näkyä ja isoimmat nuput vaikuttaa siltä että voisivat kohta alkaa availemaan…
On ne sitten kauniita!! Ei tarttee tänä vuonna miettii kukkiiko ennen halloja!
Mä ajattelin ennen, että pidän näppini erossa esikasvatettavista kesäkukista (muista kuin köynnöksistä). Mutta harva meistä on rautaa, niin moni taipua saa. Tänä vuonna löysin itseni esikasvattamasta mm. asteri milady lilacia. Mukava kasvatettava, napakat taimet koulia. Ja kyllä tämä kukkakin miellyttää.
Piti vielä tulla lisäämään, että tämä on sellainen matala lajike.
Kuolasin täällä asteriketjussa,huokaus kuinka ihania.Täytynee alkaa pölistelemään asterin siemeniä.
Mikäs nyt on, kun asterit ei idä!? Jo toinen kylvös menossa, mutta mitään ei näy… Nämähän pitäis olla helppoja, ainakin ennen on itäneet takuuvarmasti ilman mitään kommervenkkejä. Siemeniä on kolmesta eri erästä kokeiltu.
Ettäkö muillakin ongelma asterien kans, ei itäny matalat, ei korkeet (ostosiemenet),taisin kolmekin kylvöö tehä, – joten luovutin, olokoot. Kesänlapselta saadut siemenet kyllä iti mutta muut ei.
Minulla asterit iti hyvin, sekä matalat että korkeat. Korkeita en ole vuosiin kasvattanut, kun kukat ovat niin painavia etteivät tahdo pysyä pystyssä.
Olen ihmetellyt tätä kasvia kukkapenkissä. Sitten mulla välähti, että tossa kohtaa mulla oli viime vuonna kiinanasteri. Voisiko se olla tuo? Meneekö muka talven yli.
Kingsize Red
Tälle kesälle on tulossa lajikkeita Tower Red ja Tower Chamois, ehkä kylvän vielä jonkun tummanvioletinkin lajikkeen, jos jostain keksin purkeille tilaa. Lauttakylvö on astereille hyvä, viime vuonna ei Tower Chamois itänyt mullassa ollenkaan, tänä vuonna lautalla liki jokainen siemen iti.
Dutches Blue Eyes, vaakatasossa kuinkas muuten. kaunis väri siitä huolimatta.
Tuo oiskin nätti ens kesäksi.
Suoraan ruukkuun hätäsesti kylvetyt v.2017 siemenet iti oikein hyvin ja kukkii nyt, sade vähän pieksäny.
Oikeestaan muistanukkaan että nää matalat on näin kivoja. Itelle vinkkiä ens kesäksi.
Vinkki on menny perille vaikka en tuota kuvaa enkä tekstiä muistakkaan, nyt hoksasin.
Jokatapauksessa takuuvarmat helpot siemenkasvatit on yhtä söpöjä tänäkin kesänä.
Ihania! Mihin aikaan nuo pitäisi kylvää? Tuossahan olisi hyvin jopa amppeliin sopiva kukka.
Ostin kevättalvella lähi(kauko)kaupasta Asterin taimen ruokapöytääni piristämään. Siihen ilmestyi keväämmällä jotain öttisiä (väitän vakavissani, että ne tulivat ihan taimen itsensä mukana koska tuollaista ilmiöä en ole ennen nähnyt) jotka kaiketi levisivät lähes kaikkiin kasveihini ja lisäbonuksena jokin sitkas ruostetauti. En keksi muutakaan vakavasti otettavaa tautilähdettä. Vähintään 60% kasveistani kuoli sitten kevään mittaan pystyyn, myös jo Jouluksi aiemmin talvella ostamani Tulilatvat sairastuivat mutta varistavat lehtiään ulkona nyt.
Jos siis menestykseni on tämä valmiin taimen kanssa…
Raya taitaa olla viher-noita…
Olen pariin kertaan yrittänyt siemenistä eikä ole tullut yhtään mittään, ei ees isompaa harmia.
Sain kerran lahjaksi kaksi asterin tainta. Toisessa näkyi heti jotakin öttiäisiä. Laitoin molemmat muovipussiin ja roskikseen. Taimien tuoja oli saanut kirvat itsellään leviämään… Pitäisiköhän itse siemenestä kasvattaa…
Raya, kyllä sinulla on aivan ihania Astereita. Olen joskus monia vuosia sitten kasvattanut itsekin noita, en oikein muistanutkaan kuinka ihania ovat. Itse kylvin tänä vuonna Kiinanastereita ja tukea niitä piti. Tosin kauniita nekin ovat. Ensi keväänä kasvatan noita matalampia.
Sain tällaisia. Milloin nämä voi istuttaa ulos?