Kiinankärhö, Clematis tangutica

Hitsi kuinka kiinan kärhö on kaunis näin myöhälläkin.

Minä hiukan ihmettelen näitä tangutica ryhmää, luulin sen olevan talvenkestävä. C.tibetana kuuluu siis tangutica ryhmään, mutta onko tibetana arempi kuin kiinankärhöt yleensä?

Ihmettelen tämän Orange peel:in takia, kestääkö II vyöhykkeellä? Dave´s garden näyttää tämän olevan tosi arka pakkasille.

Tanguticat ovat kotoisin Kiinan koillisosista, Tiibetin Tangutin alueelta, Mongolian ja Pohjois-Intian alueilta. Tuntuisi, että niiden joukossa on viileitäkin seutuja. Mutta mehän ollaan uranuurtajia, meitä ennen ei näitä ole kasvatettu Suomessa, itse joudutaan keräämään kokemuksia. Nythän lumi suojaa sitä, niin uskon, että hyvässä turvassa on.  

Mulla on kolmenlaista kärhöä upotettu astioissaan kasvimaalle, viime talven siemenkirjeestä sain siemeniä ja kasvoivat melko pitkiksi ruukuissaan. Siperian-kello-ja kiinankärhö. Voi olla että oli vielä alppikärhökin. Saa nähdä miten ovat talvehtineet ja löydänkö niille paikan ensi kesänä.

Viime talvi vei minulta kaksi isoa kiinankärhöä, mutten tiedä tappoiko kylmyys vai mikä. Tilasin nyt tilalle tuon orange peelin. Se vaikutti kuvissa niin hauskalta, kun terälehdet ovat paksut ja kukka oikeasti tuo mieleen appelssiinin.

Täytyy tosiaan vaihtaa tietoa. Tuo Valtsun "anita" tuli myös tilattua. En tuollaista olisi huomannutkaan, jos täällä ei siitä olisi ollut juttua.

Kitikat, tuo siperiankärhö on ihana.

No voihan hitsinpimpula, on jotenkin mennyt ohi silmien nuo Anita -kuvat. Olisi pitänyt tilata se. No, ehkä sitten ensi vuonna, jos sitä vielä on…

muoks. Täytyy pitää taimikaupoissa kierrellessä silmät auki, jos sattuisi jossain täällä kotimaassa törmäämään. Paikka kyllä löytyisi heti.

Mun Anitassa on pauttiarallaa vajaa 3cm halkaisialtaan kukka. Ihana kärhö muuten.

muoks. Pistän kuvan. Anita seuranaan ihana "My angel"

Lupaavasti nupullaan on Anita, kukat tiätty samaa kokoa kuin Viipulla, siis olisi jos jo kukkisi.

Minulla on kiinankärhöt aina kuolleet talvella. Viimeksi suojasin ne hyvin talveksi ja silti kaikki taimet kuolivat. Kokeilin myös  tiibetinkeltakärhöä, sekään ei selvinnyt talvesta.

missä vaiheessa olet tuominnut ne kuolleiksi? kiinankärhön vanhoihin risuisiin versoihin tulee lehti suht myöhään (esin alppikärhöön verrattuna. minulla ne kasvavat samalla seinustalla vierekkäin). liian aikasin ei saa julistaa kuolleeksi eikä kiskoa maasta irti. juhannuksen jälkeenkin ylösnousemuksia vielä tapahtuu…

Viime vuonna kukkineet ei noussset eikä aikasemmatkaan. En mä varsia repinyt, ei niihin tullut enää silmujakaan.

Laitan muutaman kuvan tästä uudesta "My Angel" kärhöstä. Se näyttää niin kummalliselta, että sitä täytyy käydä katselemassa joka päivä.

Huomatkaa upea kärhötuki. Harjateräs pystyyn maahan ja hienosti kärhö kiipeää…

Ihana on, pakko laittaa listalle…

Oi mikä kaunotar Siinä on muuten taas kerran luonto hienosti yhdistänyt vaaleanpunertavan ja keltaisen

Viipulla on upea enkeli.

Kaunis on Viipun enkeli. Kukkiiko tuo nyt vasta? Kärhötukesi on kekseliäs, pohdin juur sopivaa köynnöstukea eräälle köynnöksellemi, hm.

Nyt se kukkii parhaillaan. Sillä on anitan kanssa selkeästi sama rytmi. Tuo harjateräs on paniikkiratkaisu, siihen tulee joku ristikko.

Mulla on muuten yhdessä kärhössä yksi harjateräs lopullisena ratkaisuna. Dorothy Walton kiipeää tuijan vieressä, muttei saa "kiinni" tuijasta. Se kiipeää harjaterästä pitkin ja teräs piiloutuu tuijan lehvistöön.

Vielä se Anita

Anitan kaverina on My Angelin lisäksi monivuotista auringonkukkaa.

Tosi upea kärhö Viipulla tuo My Angel.

Mä nyt sitten istutin tuon “Anitan” pari viikkoa sitten :DD Nurgan reissulta vihdoin löytyi. Jospa ensi syksynä tekisi jo muutaman kukan…

Jippii!!