Kiinankärhö, Clematis tangutica

Voiko kiinankärhön siementaimia latvoa ???

Nuo taimet, jotka vahingossa (tänä talvena on ollu monta vahinkoa siementen suhteen) itivät marraskuun alussa, ja ovat nyt ehkä n.70-80cm pitkiä, aattelin vaan että kuin pitkiä ne on keväämmällä.Tuleeko sijoitus ongelmia jne.

Jätä muutama lehtipari ja sitten naps. Lirissä olet ihan varmasti;)

Kiitos, siis puoli metriäkö pois ??

Katsos täältä kuinka kasvi latvomisen jälkeen haaroo, niin voit päätellä itse miten teet:) Pari sivua etteenpäin niin hahmottuu ehkä paremmin?

Voi vitsi, kiitos muistutuksesta Kurppa !!! Oonhan noita sivuja usseemman kun yhen kerran plarannu, mutt välillä taas pätkii muisti ja ymmärrys.Sorry.

Nuttura kyseli jatkotoimia Siperiankärhön pikkutaimille, minä kyselisin sitä samaa Kiinankärhön taimille, ovat nyt n. 5-10 senttisiä pienissä kylvöpurkeissaan ???

P.s. ne vahinkokylvöt sain kuin sainkin vietyä talven yli, pituutta oli "ihan riittävästi" keväällä ulos vietäessä, nyt se on jo navetan katolla.

Minulla kukkii parivuotiaat kiinankeltakärhöt. Pääsivät vasta tänä keväänä maahan.

Ostin tänä keväänä, toukokuussa kellokärhön astiataimen ja istutin sen saunan seinustalle, johon aurinko paistaa vasta iltapäivästä lähtien, mutta iltamyöhään asti. Kärhö roihahti kasvamaan todenteolla ja on nyt n. kaksimetriä korkea ja metrin levyiselle alueelle levittynyt vihreä matto. Ja kukkii edelleen ihan vimmatusti, vaikka on jo syyskuun loppu.

Mitenkähän tuon talvehtiminen tässä tilanteessa, kun se ei näytä osaavan asettua ja hiljentää kasvuaan. Syyslannoitetta olen antanut jo aikoja sitten.

Navetan katolla kiipeillyt kiinalainen josta aiemmin juttua tässä ketjussa on siis yllätys yllätys hengissä, ja silmua puskee,Mutta,on semmonen älytön risukasa että hirvittää, hyvin laaja risukasa.

Voikos tai pitäskö sille jotain tehä ?? siistimistä lähinnä tarkotan,vai annanko olla?

Jos oma pää kestää niin leikkaa latvoja reilusti =) Jotkut taitaa sillon tällön tämänkin leikata alas asti niinkuin alppi-, siperian- ja vastaavan kärhön.

Juu, kyllä mie jotain leikkelyn tyylistä jo suunnittelin, mutta ei siitä kasasta saa selvää mikä niistä miljoonasta sykkyrästä on latva osastoa,

,mie oon viikko sitte käyny lyhennyttämässä omasta päästä latvat ,

Kohta kiinankeltakärhö avaa nuppunsa ja ilahduttaa minua kauniilla kukillaan.

kuva

Viime syksynä perennapenkkiin kylvämänii kiinankärhön siemenet puskevat pintaan!

Onkohan kylmä kesä sotkenut “My Angel” ja “Anita” tanguticat, kun molemmat kukkivat? Ennen ne kukkivat syksyllä. Muilla samaa?

Tuo keltainen tangutica on kasvanut valtavan korkeaksi ja on kukkinut koko kesän. Nimeä en nyt muista olikohan Golden Tiara???

Kun kävin tänään katselemassa puuta puutarhalla, niin siellä oli kaikki köynnökset 70€% alessa. Ostin tangutica Anitan, valkokukkainen. Maksoi vähän päälle kolme euroa, oli suuri kasvi.
​​​

Minä en ymmärrä mikä itku siinä on kun mulla ei kärhöt onnistu. Ei sitten millään, aina vain kaariportit ovat tyhjiä. Kolme ostin keväällä Blomqvistilta mutta eihän niistäkään mitään iloa ollut. Upotin ne purkkeineen kasvimaahan, pitää yrittää ensi keväänä uudestaan.