Onko se sinun punainen kerrottu vai yksinkertainen? Jos yksinkertainen, voisin keväämmällä ottaa vaihtarin siitä. Pistä vaikka kuvaa.
Tuossa on kuva, ei mikään hääppönen,mutta en tunne näitä lajikkeita.Tämä on vanha 40 v. Mummon peruja.
hmm. Oliskos tuo kerrottu.. oliko se täydessä kukassa tällainen?
Vähän kuivahtamaan päässyt tuo sun alimmassa kuvassa oleva kiinari on, mutta hmm, kyllä tuo taitaa olla sama kerrottu punainen, kuin mulla. Eli vaihtokauppa ei kyllä kannata ![]()
Kokeneemmat vois jelpata, onko kyseessä sama?
Hoyabella, niin on ollut tämäkin keinovalon varassa. Tässä sitä hyvin huomaa kuinka paljon on eroa samasta siemenkodastakin kotoisin olevilla kiinareilla. Hidas tämä kyllä on kasvamaan verrattuna muihin siementaimiin mitä tuossa on kasvamassa. Niin on tosin kyllä Isobel Beardkin.
Satu82, ihan ulkomuistista en osaa sanoa mitä värejä on ja osaa en edes tiedä. Suurin osa on tällä hetkellä kukkimattomia siementaimia. Syksyllä leikkasin kiinanruusut joten tällä hetkellä ei oikein ole pistokkaita saatavilla. Ainoastaan vaaleanpunaisesta saattais saada pistokkaita leikattua.
jmi, no mulle keväämmällä semmonen vaaleanpunainen sitten <3 Nyt on vielä niin kylmää, ettei vaan palellu.
Muistuta mua silloin… Mulla on kyllä hyvä muisti, mutta se on vaan niin hirmusen lyhyt ![]()
No mulla on sitte vähän lyhyempi vielä ![]()
Sain kantaa talven mittaan puolenkymmentä kiinanruusupurkkia vintille, olivat pelkkää rankaa ja ihme on jos niistä vielä jotakin tulee. Onkohan muilla kaikki kukkaset selvinneet pimeimmästä kaudesta? Osa niistä, jotka ovat "omia" (eli ei ostokiinari-ihanuuksia), tekevät nyt uutta kasvua ja jopa nuppuja kun ovat saaneet muutaman auringonsäteen.
Ostin kukkakaupasta just yhden uuden (tästäköhän se pahuksen villitys tällekin keväälle taas alkaa?!), myyjä tutkaili nuppuja ja sanoi olevan valkokukkainen. Lehdet tummanvihreät ja kovat, useita nuppuja, paljon oksia ja kolme "runkoa" istutettu samaan... Eli se ainakin minulle tavallisin näky kun ostettua katselee. Kukkii - ei kasva - ja kuihtuu viim. talvella. - - Otin saman tien pari pistokasta josko niistä saisi jollain tavalla vahvemmat kasvit - jos suostuvat tekemään juuria.
Mulla on kyllä koko talven viihtynyt, lehteäkään ei ole tiputtanut, päinvastoin tehnyt uutta koko talven. Alkuvuodesta leikkasin vanhoista oksista päät irti ja niissäkin on jo kaksi haaraa lähtenyt, n. ½cm kokoisia ja kärjissä lehtiä.
Onkohan sulla Satu82 ostokiinari vai itse pistokkaasta kasvatettu? Kiva olisi tietää miten muut ovat pärjäilleet ostettujen kanssa. Itse en siis osannut ollenkaan ja "hitusen" harmittaa... : (
Mulla on yksi Gommerin kimpasta saatu, ja se on ollut i´han tossa ikkunalaudalla koko talven. Ei ole kai ihmeemmin kasvanut ( tai en mene vannomaan, en minä sitä mitannut ole) mutta ei ole lehtiäkään tiputellut tai ole kärsivän näköinen… kohta pitäisi kokeilla pistokkaan ottamista.
Pistokas on, en oo ite ostanut. Sitä en tiedä, mikä tuolla on alkuperä - onko vanhasta kannasta vai ostettu lähiaikoina.
Pistokkaista kasvatetut mullakin paremmin menestyvät. Tosi hienoa että jollakin ostetutkin kiinanruusut menestyvät! Itselläni on uskoakseni suurimpana ongelmana valon puute ja monet kerrat olen aikonut hankkia sellasen huonekasveille tarkoitetun lampun kun ikkunatila ei millään riitä. Ei ole vaan tullut selvitettyä mistä sellasia hankitaan ja ovatko arvokkaitakin...
Minullakin siemenet odottelevat kylväinnostusta. Voinko kylvää suoraan kukkamultaan vai onko kylvömulta varmempaa?
Isoimmista puutarhaliikkeistä (plantagen ym) saa, samoin jonkinasteisia UV-lamppuja saa eläinkaupasta. Koteloitakin myydään, jos haluaa kotelollisen loisteputken.
Kiitos vinkeistä! Jospa saisi pari erikoislamppua hankittua ja mullakin useampi kasvi menestyisi vaikka sitten ensi talven yli...!
kyllä jotkut kauppakiinarit mulla ainakin heittää veivin talven aikana ja taas jotkut ei moksiskaan… juuri laitoin kiinarin siemeniä multaan… ei ollut mitään kylvömultaa, jotain vanhaa kukkamultaa ja vermiculiittia.
Mulla on ikivanha kiinanruusu, joka kasvoi niin korkeaksi että piti viime keväänä lyhentää puolella. Joulun jälkeen se rupesi rypistymään ja ruskettumaan ja ihmettelin mikä sitä vaivaa. Nyt otin sen ruukusta ja voi taivas…se oli ihan märkä juuresta ja oli kai saanut liikaa vettä. Kastelin sitä entiseen malliin, mutta kun oli puolet vain jäljellä niin sai liikaa vettä. Kuoleekohan se nyt? Onneksi on uusi kasvamassa, muuten ottais kyllä päästä.