Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

Eikä koon perusteella voi arvata, koska kiinari kukkii. Mulla yksi iso ei kukkinut kuin kerran, mutta useimmat pienet pistokkaat on kukkinut jo vähän aikaa mullassa oltuaan.

-Niina-

http://www.internationalhibiscussociety.org/SEArchive/A/cvindex1.php

Tuolta löytyy tietoja (ainakin osasta) rekisteröityjä kiinanruusuja. Yläreunasta valitse kirjain, ja oikean yläkulman valikosta etsit oikean nimen.

Täällä alkaa kiinanruusut pikkuhiljaa heräillä kukkimaan. Isobel Beardissa on muutama nuppu näkyvissä (tätä ainakin suosittelen lämpimästi). Eräässä toisessakin iementaimessa on ensimmäinen nuppu näkyvisä. Hän on hiukkasen nuorempi, sillä tulee vasta ensi kesänä kaksi vuotiaaksi. Mielenkiinnolla odotan millainen kukka sieltä tulee. Hän on kotoisin USAsta ja vanhemmatkin on tiedossa

Kiitos jmi! Tuolle sivustolle löysinkin, kun hain lisää kuvia ko. kiinareista ja ne vahvistivatkin päätökseni tilata juuri nuo kaksi viimeksi mainitsemaani. Multa kuoli se sulta saamani Isobel Beard:n siementaimi. Jos joskus sulta löytyy “leikkuujätettä” tms., niin olisin valmis sitä sulta ostamaan!

Minun kiinarini ovat viritelleet ensimmäiset kukkansa jo. Harmi, että jouduin leikkaamaan ne pois kevätsiivouksen tieltä. Karsin molemmat kiinarini aika reippaasti ja sitten vaihdoin ruukut. Siihen isompaankin laitoin suuremman ruukun vaikka uhkasin pitää sen siinä vanhassa. Nyt vaan kävi niin, että sain poistosta uuden isomman, tosi kauniin ruukun. Sitten tarvitsin sitä vanhaa erääseen toiseen kasviin, joka on kasvanut yli äyräidensä.

Kuinka rankasti uskaltaa vanhaa kiinaria leikata, on nyt ollut samassa ruukussa 3 vuotta. Ajattelin leikata sen nyt mullan vaihdon yhteydessä.

Kiinan ruusua saa leikata aika ankarasti. Laita latvoja juurtuun niin saat uusia kiinareita jos itse et tarvi niin laita jakoon

Ei muuta kuin töihin sitten, kuinka matalaksi uskallan leikata. Nyt on noin 1 metrin korkuinen. Haluaisin sen haaroittuvan.Ajattelin leikata myös toisen jonka mummoni antoi yli 50 vuotta vanhan, jos saisin vaikka senkin kauniin muotoiseksi

Mä joillekin lupasin vaaleanpunaisen kiinarin leikkuujätettä. Nyt täytyy kuitenkin valitettavasti perua koko asia. Kyseinen kiinanruusu pääsi “hiukkasen” liikaa kuivahtamaan. Kaikkein pahiten kärsi latvus, joten siitä ei tänä keväänä kunnolliia pistokkaita saa.

Mulle lupasit. Voi kakka :frowning: Ehdin jo innostua :frowning: Ens vuonna sitten uusiks, ellei se kokonaan kuole tai minä oo löytäny muualta.

Kyllä se henkiin jäänee… Leikkuu oli vaan nyt sitä että kuivat oksienpäät leikkasin pois. Yks oksa oli hyvässä kunnossa mutta sitä en raskinut leikata kun siinä on nuppuja. Tuo kasvaa aika vikkelästi joten aa siitä varmaan pistokkaita jo myöhemmin tänä vuonnakin

Hyvä hyvä hyvä :slight_smile:

Mulla menehtyi kokonaan vaaleanpun. kerrattukukkainen ja hiukkasen-niinkun-harmittaa…
Jmi, vaikka "vähemmän kerrattu" onkin, jään myös kiltisti jonottamaan minäkin…! 

Kiinanruusujen juurruttaminen on kyllä mielenkiintoista.

Sain viime syksynä uutta sorttia liuskalehtistä kaksi pistokasta. Laitoin ne veteen. Koko talven jököttivät siinä ilman juuria. Tammikuulla kyllästyin ja tökkäsin multaan. Nyt ne tekevät uutta lehteä. Eli ei heti näköjään kannata antaa periksi.

Kukkii vain ja loppua ei näy eli uusia nuppuja pukkaa.

Tämä kävi äitilläni kukittautumassa, viikko sitten hain pois sieltä, tässä tulos:

Sailasille terveisiä, kukkii vihdoinkin!

Suhvi, misäs asuu teidän äiti? Mullakin olis yksi, joka tarvitsisi kukittajan.

täällä satakunnas :wink:

Ihmettelen tässä miten on mahdollista että keltakukkaisen kiinarin nuput on nyt tänä vuonna punaset :O… ihmettelee…

suhvilla käyny joku mutaatio siellä :smiley:

Odottavan aika on pitkä… Ens viikon maanantaiksi merkitsin gommerille toimituspäivän, mutta laskua ei oo tullut…

Eikös siellä lukenu, et “Yleensä laskutetaan viikkoa ennen, mikäli tuotteita varastolla on mitä laskuttaa” tai jotain tuohon suuntaan…