Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 1, SULJETTU -> Osa 2

Suhvi, joo, kyllä kiinanruusuni ovat niitä, joissa on oikein punainen, kerrottu kukinto. Voisin laittaa kuvan, mutta kun täällä palstalla on ollut paljon kuvia ihan samanlaisista kukista kuin omani, niin en taida... Ukonhattu ja ahkeraliisa -kirjassa mainitaan juuri tuon kiinanruusun olevan se perinteisin, joita suomalaisissa kodeissa on ollut.

Niin, piti sanomani vielä noista altakasteluruukuista... Itselläni ovat kiinarit pysyneet hengissä ko. ruukuissa siitä asti, kun ensimmäiset pistokkaat sain, taisi olla vuonna 2001. Vuosi vuodelta olen vain vaihtanut ruukkua isommaksi. Vesisäiliöön suikertaneet ja välipohjaan tarttuneet juuret olen katkonut raa''asti poikki puukolla istutuksen yhteydessä. Eivätkä kasvit ole tuosta kärsineet, ovat vain alkaneet kasvaa entistä innokkaammin uudessa ruukussa.

Kannattaa vain olla tarkkana, ettei laita säiliöön liikaa vettä, ettei juuret mätäne. Tuokin asia on kyllä ihan helppo juttu, kun niissä ruukuissa on mukana mittatikut, joista tietää, jotta kuinka paljon vettä säiliössä on. Itse oon kyllä ihan takuuvarmasti lorotellut säiliöihin silloin tällöin vettä yli tikun maximirajan, kuten on tehnyt varmaan myös kukkien kastelija lomieni aikana, mutta kasvit sen kuin rehottavat. Nämä kokemukseni koskevat tosin nimenomaan vain sitä vanhaa punakukkaista kiinanruusua, toisista lajikkeista en uskalla sanoa mitään.

Omien kokemuksieni perusteella voisin sanoa, että kokeile vain rohkeasti! Voisit vaikka ostaa sellaista kestomultaa, mikä on tarkoitettu alktakasteluruukkuihin. Itselläni on kyllä ollut myös ihan perusmultaa.

Suhvi, katsoppa tämän ketjun sivulla 2 Inkin ottamaa lähikuvaa punaisesta vanhanajan kiinanruususta. Se on tismalleen saman näköinen kuin minun kiinanruusuni. Mulla on itse asiassa melkein samanlainen kuvakin siitä jossain kovalevyn kätköissä.

Kyllä varmaan sitten pitää siirtyä altakasteluun niin ei tarvitse joka hellepäivä kastella ettei lehdet lurpsahda..silmän isku kestomullassa minulla on ollut jo vähän aikaa kaikki kasvit paitsi orkideat.. 

ompa   ihania noi  kiinanruusu kukat,  voi kun mun kiinanruusu  kukkisi. 

Suhvi, ole tosi tarkkana sen altakasteluruukun kanssa sitten ainakin nyt aluksi, kun kasvisi on vasta kaupasta tullut ja kasvinsääteillä kyllästetty. Jos se saa liikaa vettä tai juuret jäävät lillumaan veteen, se tukehtuu tuodella helposti.

Eri lajikkeilla on hieman toisistaan poikkeavia vaatimuksia, toiset viihtyvät vain polttavassa paahteessa, toiset tarvitsevat jopa varjostusta viihtyäkseen ja kukkiakseen. Jotkut lajikkeet tarvitsevat hurjasti lannoitusta ja jotkut ovat senkin suhteen vaatimattomampia. Jotkut lajikkeet kasvattavat järkyttävän kokoiset lehdet ja muutenkin runkoa vuodessa pitkät pätkät, toiset taas ovat luonnostaan pidättyväisempää sorttia tai jopa kääpiöiviä, ja lehdetkin voivat olla pienet.

Kaupan kiinanruusuissa on se vika, että ne ovat ikkunakasveiksi liian pienissä purkeissa kasvin kokoon / tuuheuteen nähden, ja ne on käsitelty kasvinsääteillä.  Isojuurisempi kasvi säilyisi kai ihan hyvinvoivana, vaikka sitä hiukan käsittelisikin kasvunsääteillä. Kaupan kasvi on tottunut kasvihuoneen optimilämpötilaan, -valaistukseen ja -kasteluun, ja aika shokki on sieltä paratiisista pois joutua. :-D

Plumerialla oli kukka juuri minun makuuni. Jos minulla olisi kotona tilaa, olisin jo kärkkymässä pistokasta. :-)

Jipii, ensimmäinen kukka! hymy

Ruukussa oleva ei ole valitettavasti kukkinut ikinä minun hoidossani, tämä yksilö on vesilasissa juurtuva pistokas. Ajattelin, että kukkimattomuus johtuu pimeästä kämpästä (kuten kuvasta näkyy). Vähän outo homma.

Oisko jollain Hibiskus Rosa Sinesis Kooperin pistokasta voisin vaihtaa Hoyaan Tai Passiflooraan?Tai maksaa rahana kuinka vaan.

Minulla olisi pari pistokasta, yrittelen tuosta omastani sellaista rungollista ja nut tuolta "puun" tyveltä on kasvanut ihan hyvänkokoisia oksia. Voisin laitella tulemaan niin eivät mene roskiin.

pistokkaita kelpaisi.

Minun "kasvunsäädekiinarini" avasikin sittenkin yhden nupun ja yksi vielä tuloillaan.. ei se kaikkia tiputtanu!! Ihana yllätys aamustakieli ulkoa

IhQ sydän

Tuo ainokainen, ensimmäinen (ja viimeinen?) kukkani päätti sitten pölyttää itse itsensä.

Mie ku luulin että olin ostanut kellertävän kiinarin.. nuppu oli ihan sen värinen.. mutta ei ollutkaan.. mie vissiin kerään noita punaisen sävyisiä joko vahingossa tai vasiten... mutta nätti tuokin.  haaveena vielä keltainen kiinari... #huoooh#

haen  vaalean kukkaista  tai  muun väristä  myös  kiinanruusua,  kun itselläni  on jo  tumman punaista.

Ja taas on auki 3 kukkaa, tämä se vaan jaksaa kukkia jatkuvasti.

ihanan värinen kiinari sulla pirkko-martta! kukkanen

Tässä on itse siemenestä kasvatettu taimi, saas nähdä kukkiiko ja milloin?

Samoin nämä, istutin vaan niitä runsaanlaisesti samaan ruukkuun.

Pirkko-marttalla nam. nam. värinen kiinari. Tuommosenko joskus sais vaikka mihin sille tilan järjestäis. Minun kiinanruusuni ei ole kukkinut koko kesänä. En tiedä missä vika kun viime kesänkin oli ulkona ja kukkia oli koko ajan.

Siis onko nuo taimet kiinanruusuja? Minusta nimittäin ne ei näytä oikein kiinareilta. Vai onko ne noin erinäköisiä pieninä?