Minäkin olen sitä tässä pähkäillyt, että onko kiinanruusun oksia ollenkaan, mutta jos oikein muistan, siemenet olivat jonkun jättikiinanruusun siemenpussista. Mutta odotellaan kasvua ja katsotaan mitä tuleman pitää. Olen ne kerran jo latvonutkin ja laittanut pistokkaat eteenpäin. Mutta en tiedä ovatkos lähteneet kasvuun. Itsellä on myös juurtumassa, vielä ei ainakaan näy mitään juuria ja aikaa on jo kulunut ehkä kolmisen viikkoa.
Tällainen oli auennut terassilla tänään, onneksi menin siellä käymään, olis jäänyt näkemättä tämäkin kukinto.
hakusessa olis vaalea kukkaisen kiinanruusun pistokasta tai myös muunkin värisen , mut on jo tumman punainen kiinanruusun alkuja.
Tilasin kiinarin siemeniä, jotka nyt
sitten kylvin. Kuinkahan pitkä noilla mahtaa olla itämisaika? Kylvöstä
on nytten vaajaa viikko, kauankohan tässä menee ennen ku alkaa
tapahtua? Ei ollut toimituksen mukana mitään mainintaa itämisajasta...
tässä mun hauskat samaan aikaan otetut kiinanruusun pistokkaat.. otin papaltani viime huhtikuussa..
tässä kukoistava alku..

ja tässä nämä kaksi pienen pientä jotka ei oikein tykkää tehdä juuria, ihme että ovat hengissä..

niin on mulla kiinanruusun pistokkaita kans lasissa ,ja mut eivät oo juuria tehnyt, mut voivat paremmin kuin mullassa jotka taitavat kuolla, en tiedä miks.
Kantsii pitää valoisalla ikkunalaudalla ne pistokkaat. Jos ovat mullassa, muovipussi päälle. Tuulettele ajoittain.
Kaksi kiinanruusua kukkii, mutta toinen tiputtelee kukkiaan jo nuppuina ennenkuin ehtivät kunnolla avautua. Valoisassa ovat ikkunalla ja kastellakin olen yrittänyt säännöllisesti.
Tässä on minun rakkaani ja ylpeyteni aihe. Itse olen kasvattanut ystävättäreltä varastetusta pistokkaasta. Olisikohan tämä nyt nyt 9-10 vuotta vanha.

Kiinalaiseni kukki mahtavasti koko kesän (tekee siis todellisuudessa sellaisia greipin kokoisia kirkkaanpunaisia kerrottuja kukkia), nyt hän jaksoi vielä yhden kukkansa avata. Väriaineita ei enää riittänyt maalaamaan oikeaa punaista sävyä. Tämä jäi vähän tällaiseksi "drama queenin" kukaksi. En oikein osaa päättää, onko tuo kaunis vai ei. Rakas kuitenkin!![]()

Onpas komea, minulla on omieni kans vielä pitkä matka tuollaiseen vaiheeseen. Ovat vasta tämän viime kevään pistokkaita.
Paljon, paljon valoa vaan ja riittävästi vettä, kyllä ne siitä kasvaa!
Tosiaan paljon valoa. Minulla on sellainen "onneton" taimi, vain n. 30cm pitkä, ja tekee jo toista kertaa tänä vuonna kukkaa. Ensimmäisestä tuolla taitaa ollakin aiemmin nuppu-kuva. Ja taas pukkaa.
Vettä ja valoa. Minulla on sit vissiin etelä-ikkunalla tuo kiinari, kun siihen aurinko paistaa koko päivän.
Intopii: UPEA kiinari sinulla!!! Äitini lupasi minulle myös sellaisen n.1,5m olevan kiinarin, jahka päästään p.ystävän kans isompaan asuntoon. P.ystävä vähän kangerteli kun sanoin asiasta, mutta eihän sitä nyt anopin lahjaa sovi olla ottamatta vastaan... ![]()
![]()
*nauraa*
No niin, nyt se toinen kiinari oli taas yöllä pudottanut toisen kukkanuppunsa lattialle. Mikähän sitä vaivaa ? En saa nauttia kukista ollenkaan kun ne jo nuppuvaiheessa putoavat pois. Osaako kukaan neuvoa mitä pitäis tehdä tai kertoa mitä teen väärin ?
Hillasuo, jos kiinarisi on pysynyt samassa paikassa ja samoin päin suhteessa valoon, ja jos olet kastellut sitä riittävästi (mutta et liikaa), sillä taitaa vaan olla syksy. Ei jaksa enää avata nuppujaan. Kukat tarvitsevat avautuakseen runsaasti valoa, ja nyt vaan alkaa olla liian lyhyt päivä.
No ei sitten voi mitään, täytyy vaan odotella ens kevättä ja uutta kukintaa sitten. Kyllä se on valoisalla ikkunapaikalla ja olen yrittänyt kastella säännöllisesti mutta en liikaa. Onhan se tosiaan niin että päivänvalo vähenee koko ajan eikä mulla ole nyt sille muuta valoa kuin illoilla tavallisen loisteputken valo.
Ja nyt siinä minun murheenkryynissäni on sitten kirvoja. Murrrrr !!! Ensin se pudottelee kukkansa ja nyt haalii vielä ötököitäkin itteensä. Huomenna haen mökiltä Raidia ja suihkutan sen sillä. Pistän vielä muovipusiin ja pussin suun kiinni. Mäntynestettä yritin jo mutta ötökät elävät yhä.
Nyt on pakko pistää latva poikki kiinanruususta. Haluaako joku ? 
Hillasuo: Tuosta nupun tippumisesta vielä. Oman kokemukseni mukaan pistokkaat usein tiputtavat nuppunsa, vaikkei vika olisi kasvattajassakaan
Eivät kai vain yksinkertaisesti jaksa avata niitä. Minunkin tämän vuoden pistokkaat ovat tiputtaneet kaikki nuppunsa, mutta kolme vanhempaa tapausta kukkivat täyttä häkää.
Hoyabella: Hienoa, että lapsukainen voi hyvin. Latvottu latva innostui vielä tekemään nuppuja. Ainakin kolme tulossa. Hyödyttiin kumpikin pistokkaan vaihdosta. ![]()
Orkideoista levinneet öttiäiset sain häädettyä onnistuneesti multaan laitettavalla provado-puikolla. Semmoisella, joka näyttää pitkältä buranalta.
Puikko lannoittaa samalla, ja öttiäishyökkäykseltä onnekkaasti selvinnyt kasvi innostui kiittämään provado-häädöstä kuudella nupulla.
Kiitos tiedosta Hoyabella! Ihmettelinkin, kun en löytänyt kaupasta mitään veteen laitettavaa...
Tyhmä minä.