hibiscus waimeae voisi olla mukava vaihtoehto... ![]()

kävisi valkoisen kukkasen kiinanruusun pistokasta tai vaaleapunaisen .
on sulla peppeliini ihana valkoinen kukkiva kiinanruusu, voi kun sais pistokkaan valkoisesta kukkaisesta kiinanruususta .
Mulle tulossa huomenissa sulkahibiskuksen taimi. Eroaako hoito jotenkin tavanomaisesta hibiskuksesta?
Minä olen ainakin hoitanut ihan samalla tavalla kuin muitakin ja nytkin on taas tulossa nuppuja joka oksaan.
Giardina, kiitos tiedosta.
äippä&2: ei nyt liikene valkoisesta pistokkaita. Kynitty tossa pari kuukautta sitten. Nyt annan kasvaa rauhassa.
hakusessa olis kiinanruusun vaalea kukkaisen pistokas.
Varmaan on tästä aiheesta tällä palstalla kun vaan osaa etsiä, mutta... Mikä ihme vaivaa mun kiinaria kun tiputtaa aina nupun. Olen yrittänyt pitää tasakosteana, vedottomassa paikassa ja ruukun olen antanut olla ihan paikoillaan kun nupun olen huomannut. Kukka on myös vedottomassa paikassa. Nupun tyveen ilmaantuu tasainen rinkula, jota myöten nuppu napsahtaa poikki kun on ensin hieman kellastunut. Harmittaa...
Linnaea, voi olla, että valon määrä ei enää riitä kiinarillesi. Jos se saa riittävästi vettä etkä ole ruukkua käännellyt, silloin ainoa ilmeinen selitys on valon väheneminen. Sille tulee talvi. Varmasti olet katsonut, ettei siinä ole mitään tautia.
Kasvitohtorit, huu. Mikä vaivaa rakkaintani, vai vaivaako mikään tauti eli tuholainen, kun sen lehdet ovat kuvassa näkyvällä tavalla laikukkaat? En mielestäni löydä mitään tuhohyönteisten jälkiä ainakaan kasvista (multaa en ole tutkinut). Vai onko kyseessä jonkin hivenaineen puutos? Ongelmia ei ole läheskään kaikissa lehdissä, joissakin vain, mutta mitään logiikkaakaan laikkujen ilmenemisessä ei ole.

Jotkut virustaudit aiheuttavat kasvien lehdille laikkuja. Nuo laikut ovat kyllä aika näkyvät, joten en mene aivan 100%:sti sitä virusta veikkaamaan. Noille virustaudeille ei yleensä voi mitään eivätkä ne ainakaan yksistään (yleensä) tapa kasvia. Hoidoksi neuvoisin edelleenkin hyvää hoitoa ja vaikkapa merileväuutetta, jolla hoidetaan, jos vaikkapa kyseessä olisikin jokin ravinteen puutos. Toisekseen Provado-puikot kannattaa lykätä multaan, jotta eliminoidaan imevät tuhohyönteiset.
Kiitos, törnrosa, että annoit mahdollisia vaihtoehtoja. Lähden noilla keinoin liikkeelle. Jos joku muu hoksaisi varmasti vastauksen huoleeni, annattehan kuulua...
Kyllä nyt, Intopii, kun sanoit tuon niin olet varmaankin oikeassa. Eihän tuo saa valoa kuin aamulla. Noille pelkille viherkasveille tämä valomäärä riittää, enkä tullut ajatelleeksi, että kukkiva kasvi tarvitsee paremmat olosuhteet. Kiitoksia ![]()
olis punaisen kukkasen kiinanruusun pistokkaita joko antaa tai vaihtaa, haen vaalea kukkaisen kiinanruusun pistokasta.
Aiemmin tälläkin palstalla on ollut keskustelua altakasteluruukun sopivuudesta kiinarille.
Pieni gallup kiinaristeille: millainen ruukku on sinusta paras, missä kasvisi viihtyvät parhaiten?
Perustellakin saa, thanks.
Kaikki kiinanruusuni kasvavat punasaviruukussa, melko isossa ja hyvin voivat (ruukun hengittävyys taitaa olla se jokin, joka vaikuttaa itse kasvuun).
Minunkin Kiinanruusuni kasvavat punasaviruukuissa, joita suosin myös muille kasveilleni. Altakasteluruukussa on ainoastaan Gardenia..( lihikset ja orkideat on muoviruukuissa ).
Ihan tavalisessa muoviruukussa on, ja hyvin on viihtynyt. Kukinta jatkuu edelleen. Toinen yksilö jatkaa kohta kasvuaan biojäteastiassa. Siitä yksi äkillisesti kupsahti jokin aika sitten, ja jäljellä olevista en oikeesti tiedä ovatko hengissä vai ei. Ihan vihreet ja pystyssä olevat lehdet, mutta kun se ei tee mitään. Pikkulehdet ovat pysytelleet saman kokoisina jo pari kuukautta.
Minulla on kaikki nykyisin muoviruukuissa eikä kasvaminen ole missään vaiheessa ollut ruukusta kiinni, paitsi jos on liian pieni. Osa on niin isoja ettei saviruukkuja taida niin isoja ollakaan enkä viitsi laittaa, koska olisivat liian raskaita. Ja kastella saa nytkin kesällä niin taajaan, että saviruukussa ei tulisi mitään. Jos taas laitat isoon ruukkuun ettei tarvitisi jatkuvasti kastella, niin kukinta heikkenee ja juurten kasvu tulee pääasiaksi.