Kiinanruusu, Hibiscus rosa-sinensis, Osa 2

Kukkakortti kertoo.

Jadelle terveisiä,kirijavalehtinen aukas ekan kukkansa.

Kiinarit näyttää tykkäävän lämpimästä, kun kiinareiden pöydällä on koko ajan joku kukassa. 

Nyt huomasin, että näissä lehdissä on nektari pisaroita. Ihan kuin siirappia.

Viime elokuussa etelä Saksasta pihamaalta adoptoitu kiinanruusun piiska aukaisi aamusta ensimmäisen kukkansa :w00t:
Tietäisikö kukaan kiinariharrastajista tämän lajiketta? Itselle ihka ensimmäinen kiinari ikinä :) 

Hei, pahoittelut kun huutelen täällä keskustelussa, mutta mulla on ongelma. Liityin vasta ja en osaa aloittaa keskustelua täällä, olisiko joku niin kiva ja neuvoisi minua? Löysin + painikkeen ja siel oli aiheita mitä valita mutta kun painoin “Huonekasvit” se vain katosi etusivulle. 
Tämä on tärkeää koska tarvitsen apua ja ehkä vertaistukea taistelussa ripsiäisiä vastaan. :grin:

Viime vuonna, kun odtin lidlistä 2 kiinaria, punainen ja valkoinen. Kummassakin on monta nuppua ja tuo valkoinen on kukkinut jo viikon. Harmittaa vain, että valkoisessa on jono ja yksi aina on auki.
Ihmeen kestäviä nuo on. Niin ja tekevät pienet kukat ja eivät jaksa aamulla uudestaan avata kukkaa. Yleensä yksinkertaisen kukat kestää 3 päivää.

Minulla kun on ollut täysillä kattotuuletus, niin se on verottanut kiinareiden nuppuja. Löysin lattialta punaiset ja vakoiset nuput. Päätin etten nyt laita tuulettia pyörimään.

Kiinanruusu marketista -30% tervetuloa kotiin.

Parin tunnin päästä käännetään toiste päin.

Minun kumpikin kiinanruusu työntää rusaasti nuppuja. Harmi vain, että ne pienet kukat ei kestä pitempää,kuin yhden päivän. Tykkään erittäin paljon niistä yksinkertaisista kukkasista.

Markettiostos.

Ok,tarkistetaan.Kiitos vinkistä.

Minä äsken pölytin punaisen ja valkoisen yhteen. Kummassakin on monta nuppua. Hyvin ne on ollut hyvässä kunnossa, kun viime vuonna lidlistä ostin.
Saa nähdä tekeekö ne siemeniä. :hugs:

Nämä tykkäs kesän ulkoilusta.

Kännyn kamera vääristi ylimmän värin. On sellainen hennon kellertävän persikkainen.

Minun kiinarit meni lepoon. Sitä mukaan  kukkiimisen jälkeen leikkasin oksat. 

Mä olen leikelly keväällä, ni uusille versoille ois parhaat kasvuolot. 

Mulla on yksi nuppu vielä aukeamatta, odottelen josko aukeaa tai valon vähyyden vuoksi putoaa, sitten leikkaan oksat niin että jää pari lehteä vaan. Kastelua olen jo vähentänyt.

Tämmöseksi tynkäläiseksi leikkasin kiinanruusuni talvea varten, oli lopettanut jo kasvunsa tältä vuodelta.

Yritän pitää kasvia melko pienenä, tuo kasvattaisi tosi pitkiä oksia jos en rajusti leikkaisi. Tuo kukkiikin aikaisemmin ja enemmän, kun olen syksyllä kasvun loputtua leikannut. Ei tarvi keväällä toipua leikkelystä, talven aikana tekee kuitenkin uudet silmut joihin saa heti tehdä nuput kun valo lisääntyy. Mulla oli pari muutakin kiinaria, mut jätin ne ulos nyt syksyllä, olivat isolehtisiä ja kerrattuja. Kauheita kasvamaan, niille en ehtinyt kokeilla kun yhden kerran tällaista syysleikkausta. Meni hermot mokomiin liaaneihin. Ei varmaan nuorille kasveille käy raju leikkaus niin hyvin.

En kyllä uskaltaisi leikata nyt, keväällä sitten. 

Hoyabella, en minäkään ennen uskaltanut. Sitten kerran kun olin jo jättämässä tuota talveksi ulos hermostuneena sen kokoon, säälin ja leikkasin jo paleltuneet oksat ihan tyngäksi, kannoin sisään. Tämä on kolmas kerta vasta kun leikkaan syksyllä, olen vakuuttunut että kannattaa tämän yksilön kohdalla. Tuo tuntuu tykkäävän, vai kukkiiko epätoivoisesti hädissään koko kesän siinä pelossa, että kohta leikataan.