Kiivi (Kiiviköynnös, Kiinankarviainen), Actinidia deliciosa

Kasvuvauhdin huumaa! 17.2. kylvetyt pikkukiivit

Täällähän on mielenkiintoista tietoa kiivistä. Oletteko saaneet sen tuottamaan hedelmiä? Minulla on yksi ostotaimi. Oli lyhyt ranki kun sain sen, nyt se on kasvattanut neljä lehteä.

Keltasten kiivien alut. Kaupan kiivin siemenistä kasvatettu. tavallisen kiivin taimet ei vielä kelpaa kuvattaviks :slight_smile:

Tällästä nykyään

Kaikki kuoli, ei voi mitään. Kuiva sisäilma taitaa olla kiiveille liian kuivaa vaikka suihkuttelinki joka toinen päivä. >:(!!! Keväällä sit koitetaa uusiks kiivii

Minun kiivin alut. Siemenet kylmäkäsitelty 19.12 jääkaapissa ja 21.12 piti laittaa siemenet pakkaseen viikoksi jääkaapin hajotessa. Istutus tavan multaan 28.12, (siemenet vaan mullan pinnassa). 9.1 ensimmäiset alut näkyivät. Viikon tässä jo katsellu, paljon on vielä nousemassa. Tästä se lähtee katotaan kuin pitkälle päästään.

:slight_smile: Otin juur kiivistä siemeniä. Herrajestas varmaan 200 siementä tuli puolikkaasta kiivistä :open_mouth: Riittää monen moneen kokeiluun.

Sielähän näkyy jo idut. Vajaan viikon kylmäkäsittely ja kylvölautalla vajaat 2 viikkoa.

Mihin aikaan te ootte kylväneet kiivin?

No voi nyt jeesus :DDD Tää ehittiin jo siirtään tänne, vaikka mun piti kysyä että koska ootte kylväneet ILDIN :smiley: Mulla pyörii vaan kiivit päässä…

Kaunehimmat kiivisein. Kylvetty 22.1.11, kaupan kiivistä siemenet.

Tää palsta alkaa olla täynnä mun viestejä kohta, alkakaas te muutkin yrittään kiiviä!

Enkä ala ku mun ei idä ja edelliset ei enää kasva …senkin totaalinen viherpeukalo !

Kiivis kannattaa käyttää kylvölauttaa. Noi laitoin lautalle 22.1, iti 4.2. Kun taa samaan aikaan multaan laitetut iti vasta 1.3. :smiley:

Minolen joskus kasvattanu kiivejä, aika iso soli jo mut sit se kuoli vai nakkasinko pois, ei muista
Eikä ne tartte mittään kylyvölauttaa, seku multhiin nakkelee

Se on mukavaa, kun ne kuolee etkä voi estää sitä mitenkään :slight_smile: Minäkin menetin kaikki keltakiivini syksyllä ko toin ne sisälle :<,
Joo, lautalla itää vaan nopeemmin!

Kiivi voi kyllä selvitä ulkonakin. Mulla oli ihan kaupan siemenistä kasvatettu kiivi hengissä ainakin pari vuotta ulkona, mutta sitten se unohtui leviävän karhunvatukan alle ja kuoli pois. Tänä vuonna alkaa uusi kokeilu.

Esim Belgiassa oon nähny hienon kerrostalon seinustan, missä komea kiivi on täynnä hedelmiä. siihen ei meillä ihan taida kyllä päästä.

Minä oon tänä vuonna laittanut kiiviköynnöstä:) Sellaisia ihan syötäviä minikiivejä siihen pitäisi tulla. Ans kattoo tuleeko niistä mitään. Toiset kylvökset vein hangen alle, ja toisia koitan sisällä idättää.

Onko ne Havina niitä kiinanlaikkuköynnöksiä?

Minikiivit kyllä pärjää hyvin ja tekee satoa, mutta on tosiaan minimaalisen pieniä ja hankalasti syötäviä, siksi haluaisin noita isompia…

Viippu, juu taitaa olla sama kasvi, ainakin sitä sukua, Actinidia deliciosa. Useita yksilöitä vaan pitää olla, että tekevät satoa.

Koulin tänään 4 kiiviä, tässä yksi jota ei ole vielä koulittu