Kiivi (Kiiviköynnös, Kiinankarviainen), Actinidia deliciosa

Taas juttelen yksikseni täällä kiiveissä… Kiivi tänään

Minä otin alakuviikosta kaupan kiivistä siemeniä kuivaan talouspaperin mutkaan mut Milli söi ne siemenet paperineen päivineen, nyt sit tännään laitoin uuvet kuivumaan

Nääkin jurottaa kivasti… Kasvua tapahtunu ollekkaa!!!

Pitääpä laittaa kiivitkin uusiks… 2 elossa :smiley: Jos nyt kasvais paremmin, kun ollaan lämpimään päin menossa

mulla eka satsi ei elänyt kun muutaman kuukauden alkuvuodesta, ne vaan nuukahti pois. pistin toiset siemenet itämään maaliskuussa ja pikkuhiljaa ne lähti itämään. nyt on 12kpl n.10cm taimia. osa kasvaa sisällä, osa ulkona ja loput kasvihuoneessa, sisällä kasvaneet on isoimpia. katotaan varmaan talveksi siirrän suurimman osan kellariin, mut pari jätän sisälle viileeseen huoneeseen. jänskättää tuleva talvi et miten käy, kun lähtivät niin hyvin kasvamaan. kuvia tulee kun kerkeen ottaan.

noniin nyt niitä kuvia.

tässä on ulkona koko kesän olleet.

tässä sisällä olleet

Komeita :slight_smile: Oisin minäkin kiiviä voinut kylvää (uuden erän), mutta oon odottanut koko kesän keltasia kiivejä kauppoihin et sais siemeniä, mut eipä oo missään näkyny.

Keletane kiiivi

Munsta keltaisesta tulee nätimpi kasvi. Harmi vaan, kun ei ainakaan meillä päin juuri keltaisia ole enää näkynyt. Mistä ostit?

K-kaupassa on niitä keltasia 3kpl paketeissa. (tai ainakin oli)

No hei taas pitkästä aikaa
Kivaa, etten ole enää yksikseni kiivien kanssa innoissani! Tänä keväänä taas kylvin kiivejä ja niistä on nyt vahvimmat ja suurimmat tuolla ihan ulkona yhä - yritän ne muistaa kellistää maahan tällä viikolla ja suojata haravointilehdillä. Ne on noin parimetrisiä.

Sisälle toin kaksi puolikorkeaa ja yhden matalan, koska ajattelin, että ne ovat helpommat hallita tämän pimeän ajan yli.

Älkää heittäkö syystalvella pois kiivejänne, jos niistä karsiintuvat lehdet pois, sillä ne saattavat lähteä sitten valon lisääntyessä keväällä kasvuun lehtihankojen silmuistaan!

En ole tainnut edes noista ihan ulkoilmassa olevista ottaa kuvia, pitää huomenna - tai siis keskiviikkona - muistaa se hoitaa.

Ja meidän Uffe-kissa menee vakavaan hurmioon havaitessaan kiivit ulkona!

miten sulla ne on parimetrisiä, kun mulla ne jotka on ollu ulkona koko kesän on vaan 10-15cm ja sisällä kasvaneet korkein on 30cm. mut katotaan miten talvi menee.

Ei hyvää päivää tätä kasvuvauhtia

http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/keltainen-kiivi-vaarassa-havita?1482937

Tuostako se johtuu, kun ei sitä meilläpäin ole näkynyt kaupassa enää ainakaan pariin vuoteen?
Ostin minikiivin siemeniä; aion kokeilla saanko sen menestymään sateisessa talvessamme.

Täällä on muitakin kiivinhimoisia kissoja ollut…

Onnelanemännän avocado-viestistä tuli mieleen, että meillä totaalisen hurmion on aiheuttanut pieni 5cm kiivin taimi, ainut joka sattui itää kaupan kiivin siemenistä.

Kissanminttu ei aina hetkauta ja parhaimmillaankin sen teho on kohtalainen. Mutta kiivistä katti sekosin totaalisesti Ajattelin jo, että se sai hallusinaatioita, kun hurmiossaan alkoi hyökkäillä kohti tyhjää (mielikuvitushiiriä, siis??) Pienen taimen kasvatus oli hankalaa, sillä jouduin laittamaan sen korkeimpaan paikkaan mitä asunnosta keksin. Ikkunoilla se ei ollut turvassa… arvaatte varmaan, että taimi jäi hyvin lyhytikäiseksi, kun salaa yritin pitää ikkunalla. Kissa hurmiossaan tunki nokkansa multaan ja kaivoi taimen mullasta, ja nuoli kiivintaimen multaisia juuria!! Ne juuret oli se suurin himon kohde. Taimi-parka ei tästä kovakouraisesta käsittelystä sitten selvinnyt.

Pitäisiköhän kokeilla taas kiiviä, viime kokeiluista on hurahtanut jo ainakin 5 vuotta.

On ollut ‘vaikea’ idätettävä. Ajattelin nyt kokeilla lauttaa. Pitääkö suorittaa kylmäkäsittely?, entä pitääkö siementen saada kuivahtaa…? Joskus olen nähnyt senkin vaivan että olen hinkannut hedelmälihan pois… ja pinseteilla poiminut siemeniä vesiastiasta :smiley: :smiley: :smiley:

Mä laitoin siemenet vesilasiin ja kuumaa vettä ja sekottelin niin se hed liha irtoilee. Sit laitoin siivilaan keittiöpapruu ja kaadoin siitä se läpi ja siemenet jäi nätisti siihen ja annoin kuivua paprun niin siit oli helppo raapii siemenet irti. Eipä oo mulla vielä itänyt.

Perun puheeni. 3.3 kylvetyistä näkyy yks lenkki!!! Eikä mitään kylmäkäsittelyjä tarvittu