Kiivi (Kiiviköynnös, Kiinankarviainen), Actinidia deliciosa

Okei, selailin vaan pikaisesti aiempia viestejä… Täytyypä kokeilla :).

Jee, hyvä kun itää!!

ps. Tatti onko sulla sen koko kiivin siemenet siinä itämässä vai :D?

viime vuonna pistin pariin kertaan siemeniä itämään. niitä ei kannata laittaa kovin aikasin ne ei kasva jos ei oo kunnolla valoo tai jotain muuta. ekaks pistin joskun tammikuulla ja ne kuivu pois jo sirkkalehti vaiheessa, en tiedä miksi. sitten taisin viimesen satsin laittaa maalis-huhtikuussa ne jaksoi kasvaa hyvin. paras näistä on jo herännyt talvi unilta viimekuun puolivälissä, ne nukku sisällä ovenpielessä n. 5-10 asteen lämmössä. 4 muuta nukkuu vielä, mutta silmuja näyttäis tulevan kohta, et nekin pitää nostaa kohta lämpimään. tässä kuva siitä heränneestä kuun vaihteesta. sillä on jo tällä hetkellä 7cm isot lehdet. kasvi on nyt n.30cm pitkä.

mulla nää parhaiten kasvaa sisällä, viime kesällä oli jokunen pihalla koko kesän mut ne jäi 10cm ja kuoli kellariin talvella (liian märkä kellari). nää 5kpl jotka olivat sisällä koko kesän ja talven niin ne näyttää hyviltä vaikka tiputtivatkin kaikki lehtensä talvella.

Enhän mä laittano ko puolikkaan kiivin :smiley: tais niitä jotakin 200 olla

Niin, et hyvä itävyys% :smiley: tatilla toistaiseksi

murre, valo löytyy :wink:

Hieno tuo kiivi on - varsikin näyttää ihan kiivimäiseltä !!

Jaaaa, perun puheeni. Se itänyt olikin joku kiivipurkkiin lentänyt tomaatti…

Kiivini tällä hetkellä

Mun kiivit alkaa vasta itämään… 3.3 kylvetty

Nyt vasta net tuli pinnalle. Ovat kyllä hitaaita

loputkin talviunilla olleet kiivit rupeaa heräilemään ja näyttämään elonmerkkejä.

täällä ollaan “jo” sirkkalehdillä…

3 kertaa olen siemenet multiin laittanut, ja mitään ei ole purkkiin noussut. Onko kiivin idätyksessä joku kikka?

ei mulla ainakaan mitään ongelmia ollu. ehkä siinä on se aika ja kärsivällisyys mikä on. kuulin tämmösen et siemeniin ei saa jäädä hedelmälihaa kiinni, ei se mulla ainakaan mitään haitannu. liottelin vuorokauden siemeniä et hedelmäliha irtoo, se vois auttaa ja ei kun multiin.

Rillari kirjoitti:

3 kertaa olen siemenet multiin laittanut, ja mitään ei ole purkkiin noussut. Onko kiivin idätyksessä joku kikka?

Oliko sulla kypsät siemenet?

Itämiseen menee 1-2kk

Kiitos tiedoista, jatkan siis maltillisesti purkin tuijotusta. Eilen lisäsin taas samaan purkkiin satsin siemeniä ja osan laitoin jääkaappiin kylmää saamaan. Kyllä siemenet ainakin noin silmämääräisesti ovat kypsiltä minusta näyttäneet.

Jes ! Syksyllä istutin 2 heiveröistä kiivin alkua maahan. Koiranpentu söi niitä, kun olivat suojaamatta. Nyt on suojat ja molemmat kiivit hengissä. Lunta pudoteltiin katolta päälle ja siellä ovat vahvistuneet mukavasti lumen alla.

Mun kellarissa talvehtinut kiivini oli alkanut kasvamaan; pääsi valoon mökin eteiseen.

Taas perhettä hymyilytti: löysivät minut jälleen kerran tonkimasta kukkaruukun multaa jotain elämää kiiwistä etsien.

Jesh! Nyt taisi vihdoin onnistaa: kahdesta siemenestä oli selkeästi erotettavissa muutaman millin pieni vihreä alku. Nyt vaan peukut pystyyn, että jatkavat kasvamista aina pinnalle ja isoiksi asti. Enää en tiedä mikä laittamistani satseista on kyseessä, mutta uskon sen olevan viimeistä, jääkaapissa teesihdissä 2 vrk levännyttä siemensatsia. Mene ja tiedä. Kyllä mullantuijotus taas kannatti =)

Oih, “Jenny” on hankintalistalla minullakin. Täälläpäin en ole nähnyt myynnissä. Saa vinkata mistä löytyisi.