Kilpiangervo, Astilboides tabularis

Luomumamma - riskeerasin ja avasin tälle oman palstan, kun on niin yksinäinen lajissaan. ;)

Kiitos Raakki! Ja tänne kuvia ja kokemuksia please... Mistähän tuota saisi?!! Ei kun googlettamaan.

Kilpiangervoa olenkin haikaillut, kun olisi isolla pihalla sille hyvästi tilaakin - leviääkös se niin paljon, että kompoosti uhkaa? Tai onko sitä yleisesti taimistoilla saatavilla, kun en ole sattunut törmäämään? Puutarhamessuilla oli kerran, mutta kun siihen mennessä oli jo määräraha käytetty ja niitä välttämättömiä on niin paljon...

minä löysin viime kesänä kilpiangervoa joensuun kukkatalosta.

leviävyydestä en osaa vielä sanoa mitään, mutta näyttäisi ainakin talven jäljiltä hengissä olevansilmän isku.

inki , tuolla angervo palstalla oli lisää juttua tuosta kilpiangervosta ja kuvakin oli ikäänkuin bonuksenasilmän isku.

Kilpiangervo ansaitsee oman ketjunsa, onhan se sekä suku että sukunsa ainoa laji. Ennen se luettiin valeangervoihin, muttei enää.

Sen kuvan voisikin sieltä tämäyttää vielä tännekin - kenenkäs se olikaan??

Laitanpa sitten tänne tuon kilpiangervon kuvan , kun tuli uusi ketju.

Vielä kuva sen kukasta .

Onpas hienot kuvat ja komea kukka! Tuo jo täyttää pienen kukkapenkin kokonaan. :)

Eikös tämä ole hyvin samanlainen kuin gunnera tai joku sen tapainen, jota ihailin niissä Lentävän puutarhurin puutarhoissa? Se kyllä taitaa olla vielä isompi...

Kilpiangervot myöhässä tänä keväänä.

Toivelistalle pompsahti juuri kilpiangervo! Mimmonen talvenkestävyys sillä on? Ja saako sitä yleensä taimistoilta? Upeat nuo lehdet! kieli ulkoa

Varmasti kilpiangervo talvehtii, koska se mennä kituuttaa täällä kuutosellakin. Mun kilvessä on tosin sileät lehdet. Onkohan se kilpiangervo ollenkaan? On nyt täysin varjossa ja muiden kasvien ahdistama. Aion nyt syksyllä vapauttaa sen tungoksesta. Jospa se täälläkin kasvaisi sitten isommaksi. Se olis kyllä upea kasvi.

Fiia, mitä tarkoitat sileillä lehdillä, onko ne lehdet kovat vai  vetelät ?

Et kai tarkoita kilpirikkoa , Darmera peltata ?

Satues, itse asiassa olen joskus pohtinutkin, kumpi mulla mahtaakaan olla. No, kävin juuri tarkemmin syynäämässä. Lehdet ovat jäykät ja karheat, heleän vihreät, kourasuoniset ja reunoiltaan teäväliuskaiset, umpipyöreät eli siis lehtiruoti on kiinnittynyt lehden alle keskelle, Lehden alapuoli harmahtava ja karvainen. Lehtiruoti on myös pitkäkarvainen, melkein piikikäs. Siis kumpi on kampi??

Fiia , nyt en muista, enkä viitsi enään mennä katsomaan, mutta muistaakseni lehti on ainakin sellainen karvainen ja aika hapero, rikkuu helposti....no tämä dementia ;(   Tarkastelen sitä huomenna.

Kilpirikossa on aivan sileä ja jotenkin kova lehti.

Fiia, kyllä sinun kukkasi on noiden tuntomerkkien mukaan juuri tuo kilpiangervo. Tänään katselin omaani ja sen oksan varressa on koko matkan aivan kuin pieniä piikkejä, vähän pienempiä '' piikkejä'' on lehtien alla ja alusta on harmahtava ja karhea. 

Meidän kilpiangervon lehdet ovat isoja ja keskellä on vettä, siinä pikkulinnut käy kylpemässä  silmän isku

Satues, varmaan näin on. Mulla kilpiangervo on ahtaudessa jäänyt keskenkasvuiseksi, mutta siirrän sen syksyllä väljempään paikkaan. Onko se innokas leviämään?

En nyt tiedä onko se kovin innokas, mutta siinä se ei pysy, minne sen on istuttanut, juurakko menee aina sivuille päin ja keskusta  jää  tyhjäksi   ;))