Kimikki, Cimicifuga

Kimikki on mulla viherkasvina, kauniit on lehdetkin vaikka ovat vihreitä.

Pistin ison kimikin kahtia ja siirsin uuteen paikkaan, kun ei ole koskaan kukkinut. Saas nähdä kuin käy!

Osaako joku sanoa haiseeko nuo purppurat lajikkeet(Atropurpurea, Brunette)pahalle, neutraalille vai hyvälle?

Brunettea on, enkä ole huomannut että hän pahalle lemuaa, sitä vihreälehtistä kimikkiä mulla myös oli ( kasvupaikka oli liian kuiva, otti ja kuoli). Kasvoi ihan kulkuväylällä, enkä senkään huomannut haisevan - luin sitten jostain pahasta hajusta ja lykkäsin nokkani kiinni kukintoon… ja haisihan se näin  

Atropurpurean tuoksua olen kuullut kuvailtavan jopa taivaalliseksi…omat ei oo vielä kukkineet joten sen tarkemmin en osaa sanoa.

Kimikki kukkii tänä vuonna upeasti, tasoittaa (edes vähän) riemunkeltaista syyskukkijoiden penkkiä.

pahaa hajua en ole ennen huomannut, mutta nyt kun kukkia on niin paljon, varsinkin lämpinä päivinä penkistä lemahtaa erikoinen aromi…

Minä olen jo pidemmän aikaa halunnut kimikin koska on niin kivannäköinen kukka.

Tuulia-tuu, onko kimikkisi kukkavarressa vain yksi kukka, vai onko siinä  monta haaraa ?
 Onkohan se samaa kuin mulla, mulla  varsi on haarottuva. Kukkii ja kasvaa hyvin tänä kesänä, viime vuonna ei ollut kuin jokunen kukka.

Syyskimikki ei ole vielä kukkinut…jos nyt ehtii täällä kukkiakaan… taitaa muutenkin  olla liian varjoisessa paikassa. Tykkään lehdistä vaikka ei kukkisikaan.

Satues, kimikkini ovat tähkäkimikkejä C.racemosa (tai ainakin sillä nimellä hankittu) ja kukka on monihaarainen. Tarkemmin eriteltynä, kukinto tulee esiin yksitähkäisenä, mutta alkaa myöhemmin haarautua useampiosaiseksi.

Tuulia-tuu, kyllä se sitten taitaa olla samaa,muistelen että sillä nimellä omanikin ostin. On ne kauniita :slight_smile:

Onko teillä jo syyskimmikit kukassa? Mie en löydä omaani mistään tykkäsin siitä ihan valtavasti, mutta oli istuttanut sen ehkä liian kosteaan paikkaan? Siihen tulee kaikki sade katolta + lumi talvella. Keijunkukat, rantakukka, hostat, tarhakylmänkukat y.m tuntuu kyllä viihtyvän vai mikä voisi olla syynä katoamiseen (MYYRIÄ EI OLE)? Onko kellään kokemusta mikä noista kimmikeistä mikä olisi kaikkein kestävin jos kävisi hakemas uuden ja koikeilisi johonkin muuaalle? Aina ongelma on että olen ymärtänyt että tykkäisi vähän varjoisemmasta paikasta joita minulle ei oikeen ole. Muuten onko kimmikistä vaikea ottaa siemenet talteen ihmettelen koska olen ollut mukana aika monessa siemenkirjeessä eikä missään ole ollut tätä herkkua tarjolla. Vai leviääkö edes siemenistä ?

Toinen laji kukki jo elokuun alussa ja toinen vasta aloittelee.
Voihan se olla ettei siemenet  oikein ehdi kypsyä?

Minä kävin Annemamman luona kesällä ja silloin hänellä kukki joitain aivan mahtavasti kuvittelin että olisi olleet tähkäkimmikeijä ?

Voi olla että miullakin tuo aiemmin kukkinut olisi tähkäkimikki ja nyt aloittanut syyskimikki?

Syyskimikki on mulla vielä ihan nupussa. Saatan luopua vielä koko kasvista, kun ei se täällä ehdi. Lännenkimikin tai tähkäkimikin haluaisin mieluummin.

Tummalehtinen kimikki on aukaissut yli metrisen vartensa tähkäpäähän valkoisia kukkasia - ja tuoksu on mitä ihanin!

Voi kun ihanaa D.formosa, mulla taitaa jäädä nuppuvaiheelle, ei ehdi avata kukkiaan :frowning:

Älähän vielä…jos tällä viikolla olisi lämmintä? Hieno yhdistelmä se on: tumma kasvi ja valkoinen pitkä tähkä päässä. Näitä täytyy jakaa keväällä jotta tulee tuuheampi kasvusto!

Tuo tumma pitää joskus vielä saada, siinä on niin kaunis lehdistö vaikka ei ehtisi kukkiakkaan.