Kimikki, Cimicifuga

(Onks sinul Kurppa. jo Atropurpurea? Ny menin jo itse ihan sekaisin kun googlailin, simplex vai ramosa, mikäs niiden ero ny si on :o)

jos ei tänä kesänä ehdi kukkaan se tummalehtinen, niin ei sitten koskaan. Vieläkin on vain nupulla, mutta lehdet on kauniit…

Syyskimikin tummat lehdet on juuri sen kasvin parhain puoli. Minusta “Bruneten” väri on ihastuttava ja tuuhea kaunis terve lehdistö!

Heksu, ei taida olla. Omassani on vihreä lehti ja tumma varsi. lajiketta en muista. Nyt kukkii parhaimmillaan.

Syyskimikki "atropurpurea"

Nämä kasvaa varjossa hirmu korkeiksi!

Minulla on ihan vihreä syyskimikki, ei yhtä upean näköinen kuin nuo punalehtiset tai -vartiset. Ihan nupussa vaan vieläkin.

Kimikin kukinto eräänä aurinkoisena syyspäivänä.

Kimikki

Kaunishan sekin on. Täällä aina vaan tiukassa nupussa.

Niin täälläkin, ensimmäinen kesä hänellä.

…ja täällä…

Meillä toinen kesä ja ensimmäinen kukinta. Kauan oli nupuilla, mutta viime viikolla vihdoin avasi ne ja kyllä se on kaunis. Pienet kukat ovat jotenkin vahamaiset.

Otin kimikin kukkia sisälle. Ei ois pitäny, karmeen vahva tuoksu! Nyt ovat kuistilla ja aina kun ohi menee, niin oikein huippaa!

Nyyh…ei tuo syyskimikki kyllä ehdi kukkimaan, vähän on nuput pullistuneet, mutta…

Minulla ehti just ja just … tänään otettu kuva - eikä ole meille vieläkään pakkasta luvassa…

Tässä meidän Kimikki - kuva otettu mökillä pari viikkoa sitten…

Voi että kun nuo ovat kauniita, ei auennut omani :frowning:

joo, nupullaan olis mut eipä taia meilläkään ehtiä…

Ei ehdi minullakaan, täytyypi miettiä siirtohommia.

Täällä kesällä hankittu syyskimikki alkoi sillä tavalla pienesti raotella kukkiaan, että ihanasta tuoksusta sai kiinni…