Kirjovehka, Dieffenbachia maculata

Onko allergisoiva?

Olen omistanut kyseisen kasvin noin 1,5kk enkä voi sanoa niiskuttaneeni yhtään enempää kasvin takia. Minä ja mies olemme kovin allergisia ja nyt hän haluaa kasvista eroon. Looginen vastaus oli tiukka ei, mutta onko muilla ollut ongelmia kasvin kanssa?

nimim. pelastakaa kasvit ry

Nopea googletus ja astma- ja allergialiitto sanoo, että voipi aiheuttaa siitepölyallergian kaltaisia oireita ja/tai astman oireiden pahentumista.

kirjNiin, tuohan on siis malakanvehka toiselta nimeltään. Eli malakanvehkana se löytyy siitä allergialiiton listasta.

Jep! Minä sain tuosta tosi pahoja oireita. Silloin en vielä tiennyt olevani sille allerginen, enkä osannut viherkasvia epäillä. Asia selvisi, kun sain oireita aina samassa huoneessa. Ensin tosin luultiin, että kyseessä olisi joku homevaurio tms., mutta syylliseksi osoittautui juuri tuo. Sen jälkeen herkistyin monelle muullekin viherkasvilleapea

Voi ei. Ei voi mitään sitten.surullinen

Mikähän minun tavallista kirjovehkaani vaivaa? Näyttäisi voivan hyvin, kasvattelee kovasti uusia lehtiä ja terhakkaana ovat, mutta muutaman lehden reunat käpristyy alaspäin. Vettä se saa, ja suihkuttelua. Ötököitä ei ole lehdissä, ei mullassa, ei niin missään..

Mun kirjovehka on tehnyt jotain hyvin outoa. Tällaisen:

Mikä ihme tuo on? Tässä kuvassa se vaikuttaa väriltään oranssinpunaiselta, mutta livenä se oikeasti on ihan sellanen ferrarinpunainen. :D Vähän niinkuin joku... Pähkinä? Tuo vaalea sojotin tuossa on vaan kuivahtanut kukka. Tämä siis kukki noin kuukausi sitten vielä, ja yhteen noista kukan "raatokohdista" se on pukannut tällaisen.

Mulla rupesi kukkimaan Kirjovehka, aika erikoiseen vuoden aikaan. Just nyt kun on vähiten valoa tarjolla.

Eikö kukaan osaa sanoa tuosta mun ferrarinpunaisesta jutustani?? :smiley:

Jos siellon siemeniä sisällä…? Hirviikö sitä repeloida ja kurkata…

Uskaltaisikohan? Yllättävän tiukasti se on kiinni. En ole viitsinyt irrottaa sitä. Pitäisiköhän rikkoa se ja katsoa, mikä muropaketti sisältä löytyy…? :smiley:

Kuulin anopiltani, että tuo mun punainen juttu tuossa vehkassa oli tosiaan joku siemenkota. Tulin sen silloin runnoneeksi irti ja pistelin palasiksi, eipä sitten keksinyt tehdä sille muuta, kuin heittää roskiin. Mulla muuten vehka on ihan pirtsakan näköinen ja oloinen, mutta olen tässä mietiskellyt, josko tuo kasvi tarvitsee reilusti valoa kukkiakseen? Kun mulla kukkiminen on ollut hyvin satunnaista kuitenkin. Se tönöttää tällä hetkellä TV-tasolla, noin 1½ metrin päässä luoteisikkunasta. Pitäisikö siirtää jonnekin, vai onko hyvä? Jos on hyvä, niin mitä kivaa niksiä olisi olemassa, että sen saisi kukkimaan? Jos joku sattuisi tietämään.

Malakanlaikkuvehka (Aglaonema commutatum "Maria") väsäsi kukan.

Miikos; Sehän on söpönen. :slight_smile: Mulla on tuollainen samanlainen kasvi, nyt sitten selvisi oikea nimikin sille. :slight_smile:

Voisinko pätkäistä hurjan pitkäksi venähtäneen kirjovehkani? Varsi on reilun metrin mittainen ja päässä napottaa muutama suuri lehti. Onnistuuko kasvu myös pelkästä varren pätkästä?

Kyllä mun mielestä kasvaa, ja kyllä sen varren voi katkaista, sehän tekee sit uudet alut varteen

Pätkäisty on! Latvus ja kolme varren pätkää vedessä juurtumassa, ja vanha tynkä vanhassa ruukussaan… Odotellaan suuria määriä juuria ja uutta kasvua :).

Sain tänään helekatin ison, melkein metrin mittaisen kirjovehkan pistokkaan, se on nyt tolokun vesiastiassa, juurrutanko sen siinä vai tökkäänkö multaan ?

Mun kirjovehka on saviruukussa, ja kastelin sitä viikko sitten ja multa on jo nyt rutikuivaa ja kirjovehka käpristää taas alinta lehteään, eli se alkaa kuivaa. Pitäskö siis taas antaa vettä että loput lehdet ei kuivuisi? Ei tossa kohta enää montaa lehteä ole.

Werro,kyllä mä kastelen aina kun multa on kuivaa. Upota vaikka toviksi ruukkuineen veteen,ja annat sitten liian veden valua pois.

Altakasteluruukku on minusta hyvä vehkoille.