Kirjovehka, Dieffenbachia maculata

Voisko malakanlaikkuvehkaa leikata mihin vuoden aikaan tahansa? Vai kannattaisiko odottaa kevääseen?

Miten niin…leikata? Vai tarkoititko jakaa?

Siis että ottaa pistokkaan ja että vanhasta oksasta lähtis sitten uus kasvamaan.

Jaa,vähän epäilen tuota pistokashommaa, mun käsittääkseni pitää jakaa juurakosta,en itse ikuna uskaltautuisi pistokaslisäykseen!

Tähän voisi muutkin nyt ottaa kantaa,saatan olla väärässäkin.

Minusta kans jakamalla

Minusta kans kaikki vehkat tulee lisätä jakamalla. Joskus irtoo sellanen jakopala, jossa ei oo juuria valmiina, mut sitäkään ei kantsi veteen laittaa juurtumaan (= mätänee tod. näk.). Sellanen laitetaan kans suoraan kosteaan multaan.

Kyllä mä olen ottanut malakanlaikkuvehkasta pistokkaita, kun varret on alkaneet olla kaljuja. Kasvaa varresta uuden oksan. Hyvässä lykyssä useammankin. Pistokas vaan kestää juurtua kauan joten kevät on parasta aikaa.

No tuo kasvi on just pistokkaasta lisätty, itte sen vedessä juurrutin keväällä.

Tätä ihailen aina äidilläni:) tahtoo samanlaisen malakanvehkan:)

Tässä mun viirivehka.

Kaikilla näyttää olevan perinteisesti yksirunkoisena kirjovehka. Ihmettelinkin, kun tänään ostin Kirjovekan ja on niin kovin tuuhea, kotona sitten katsoin oikeasti kunnolla ostostani ja siinä näyttäisi olevan TODELLA monta runkoa samassa…mahtaakohan tästä tulla nyt iso pala purtavaksi tulevaisuutta ajatellen ? :slight_smile: Kuvan olisin laittanut, mutta meidän uusi kone omaa vähän turhan korkean palomuurin, etten pääse kirjoittamaan kuin pikaviestejä :confused:

kirjovehkani kasvaa hyvin hitaasti ja kasvattaa vain pieniä lehtiä. voiko tämä johtua siitä että kasvi on aika kaukana pohjoisikkunasta ja kaikenkukkuraksi pöydän takana?

No mitä olen itse lukenut ja nähnyt, niin ei kasva kovin kauniina vähäisessä valossa.

Jos saisit kukan valoisampaan paikkaan, niin kasvu voisi lähteä käyntiin. Ja jos en väärin muista, niin kirjovehka on tosi ahnas ravinteiden nauttija :slight_smile:

joo sen minäkin tiedän että tarvitsee tosi paljon ravinteita. pitää varmaan jotain lannoitetta juurelle laittaa.

Mikä kirjovehkaani vaivaa kun  kellastuttaa lehtiä vaikka saa hyvin vettä,valoa ja summuttelua.Oisko loannoituksesta apua??Muuten on hyvässä kunnossa,tuuhea on,mutta keltaisia lehtiä lähtee pois :confused:

paapelo: mitä ongelmia oikein pelkäät?

Pese hyvin kädet poistettuasi lehtiä ja yleensä kasvin käsittelyn jälkeen. Kirjovehka on myrkyllinen. Huomatkaa etenkin te joilla pieniä lapsia-

Bobbie:

En mitään katastrofaalista ongelmaa pelkää, lähinnä vain tilaa ja ruukun kokoa :smiley:

On nyt kasvanut hitaasti talvella, kun siirsin meidän viileämpään huoneeseen talveksi, mutta onhan tuo silti kasvanut ja taitaa tarvita keväämmällä vielä suuremman ruukun.

Tokihan ongelma ratkeaisi jakamalla, mutta on niin nätti tuollain, etten taida haluta sitä rääpimään puoliksi :smiley:

Tässä on tämä minun Kirjovehkani tällähetkellä.Pituutta on vähän reilu 60cm 

Sain kaverilta viikko sitten pienen nelilehtisen taimen, ilmeisesti hopealaikkuvehka. Siinä oli yksi pitempi juuri ja muutama nystyrä juuren alkuja. Yksi vehka minulla on ollut vuosia sitten, mutta se heitti henkensä jostain ihme syytä.

Kuva on samanlaisesta kuin minun alkuni.

Kauanko siinä menee kun juurtuu kunnolla ja alkaa kasvamaan? Nyt on ikkunalaudalla makkarissa.

Minä olen luullut että tuo on Malakanlaikkuvehka,Aglaonema commutatum.

Vehkat ovat kyllä aika nopeita kasvamaan, odottele rauhassa, kyllä se siitä kasvaa, kun näkee kevään auringon :slight_smile: