Kirsikkaluumu, Prunus cerasifera->Jatko: Luumu, Prunus

Tälle kasville toivon mukaan ei vielä ollut otsikkoa...silmän isku Minun tuntematon kirsikkaluumuni on selvinnyt täällä nelosella ensimmäisestä talvestaan todella hyvin, silmujaan aukoo. Kerkesin jo öitä valvoa talvisyvännä miettiessäni tuliko tehtyä vikatikki sen hankkiessani, kun sain tietää, että kakkoselle asti on kestävyys...tietysti se nyt ensiyönä paleltuu kun menin elvistelemään...kuu

Minulla on hirveä kirsikkaluumukuume menossa. Viime vuonna hankittiin Vetraz ja Punalehtinen Matjuni vartteina, joista Vetraz ei tosin lähtenyt kasvuun (varmaan lähinnä koska en tajunnut pitää kosteutta yllä muovipussein). Tänä vuona sitten hankittiin Kometa isona taimena ja Mara vartteena. Kometa kukkii todella runsaasti aivan ihanan tuoksuisin kukin! Onneksi se on itsepölytteinen, niin pääsee ehkä maistelemaankin luumuja tänä vuonna.

Elkää naurako kippurassa jos kysyn tyhmän kysymyksen; voiko kirsikkaluumulle toimia pölyttäjänä kirsikka tai luumu? lamppukieli ulkoa

Ei voi. Kirsikkaluumu ei ole kirsikan ja luumun risteytys vaikka nimestä voisikin niin päätellä. Se on vaan eri lajin luumu. Periaatteessa P. domestica voisi kyllä toimia pölyttäjänä, mutta ne kukkii eri aikaan. Kirsikkaluumut kukkii Etelä-Suomessa jo nyt.

TheBigX ? Tuliko sinulle Kometasta luumuja ? Minulla on ollut puu jo pari vuotta ja olen vahvasti sitä mieltä, että se ei ole itsepölytteinen. Ensimmäisenä vuotena kukki komeasti, ei yhtään luumua, toisena vuotena taas paljon kukkia ja minä häärin muutaman iltana topsypuikoilla innokkaasti pärisytellen pölyttäjänä( oli kylmä , muita pörriäisiä ei näkynyt ) ja tuli tasan kolme luumua. Tänä vuonna ei yhtään kukkaa... nyyh. Hankin sille viime vuona Matjunin pölyttäjä kaveriksi, mutta sille kävi huonosti. Ensimmäisenä pakkasyönä vieraili pupujussi ja sitten keväällä tuuli taittoi latvan poikki( ihan oma moka) juuri varmaan vartteen kohdalta. Nyt olen hieman hämmentynyt mitä tehdä nysälle, kovasti se puskee punertavaa lehteä varrentyngästä vaikka perusrunko pitäisi olla lapun mukaan SInikka. Tietääkö kukaan onko SInikan lehdet punaisia nuorena ; vai olisiko käynyt niin onnelisesti, että vartekohta onkin tosi alhaalla.

Kyllä siinä kaksi luumua on tulossa kovaa vauhtia. Ihan hyönteiset hoiti pölytyksen. Ja sekin, että pölytys onnistui kun pumpulipuikolla pölytit vahvistaa sen, että kasvi on itsepölytteinen. Pölytys vaan välillä epäonnistuu kylmien kelien takia aikaisen kukinnan seurauksena.

Hei, BigX, minulla 1./2. vyöhykkeen rajalla kukkivat yhtä aikaa luumu Sinikka ja kirsikkaluumu st.Petersburg (oik. Dar st. Petersburga). Kometa on vielä pieni mutta siinä on jo muutama kukka auki siinäkin

Juu, nyt kukkii täällä etelärannikolla Kometakin. Sinikkaan ei ole ollenkaan kukkia tulossa; se on vasta pari vuotta, mutta punaluumuun ja Victoriaan kyllä tulee. Ne ei kyllä vielä viikkoon tai pariin kuki. Meri tasoittaa sen verran lämpötilan vaihteluja, että kevät on sisämaata myöhäisemmässä, mutta sitten taas toisaalta syksykin tulee myöhemmin.

Komeat on kukat Kometassa ja niitä on paljon. Muutama oksa vielä kun siihen kasvaa niin se näkyy varmasti ihan valkoisena metrien päähän. Kometan luumuista voin sanoa sen verran, että ovat suunnilleen suomalaisen tavallisen luumun kokoluokkaa (ei siis mitään kirsikan kokoisia), komean punaisia ja maistuu suunnilleen hunajalta. Victoria on kyllä mielestäni paremman makuinen (maistuu luumulta, eikä pelkästään makealta :)).

Ostin Exotic Gardenista kyseisen kirsikkaluumun siemeniä 5 vuotta sitten ja lähtivät heti hyvin kasvuun kylmäkäsittelyn jälkeen (pidin kosteassa hiekkapussissa jääkaapissa tarvittavan ajan, olikohan kuukausi tai hieman yli) istutin myös ne suoraan pihalle kun kasvihuonetta ei ollut.

Ne ovat kasvaneet ulkona kesät talvet jo tämän 5-6 vuotta vailla mitään suojausta ja asun III-IV-vyöhykkeellä. Jäniksille ne tosin maistuvat, ovat syöneet ne pikkuisina jo pari kertaa mutta siitäkin selvisivät ja nyt on kyllä tiukasti suojaverkot ympärillä :slight_smile: Tänään juuri siirsin nuo 6kpl puita paremalle aurinkoiselle kasvupaikalle ja puut ovat n. 160-170cm korkeita eli kasvavat kohta meikäläisen ohi. ihan hyväkuntoisilta näyttävät, toiset ovat väritykseltään vihertäviä ja toiset enemmän liilan sävyisiä rungoltaan ja lehdiltään.

Yksi kysymys olisi jos joku osaisi ehkä antaa vinkkiä kasvupaikan suhteen. Pihani ei ole järin hyvä eli savista maata, kalliota ja paljon kiviä, varjoa… Nyt tosiaan kaivoin valtavan istutuskuopan näille rakkaille puilleni johon roudasin ihanteellisen muhevaa kotitekkoista kompostimultaa jossa sekoitettuna hiekkaa ja myös kalkkia, kasvupaikka aurinkoinen. Nyt tosin luin juuri joltain ulkomaiselta nettisivulta että kirsikkaluumut viihtyvät hieman happamassa maassa, läpäisevässä mutta savipitoisessa maassa, eli tulikohan tehtyä nyt ihan väärin? Ajattelin että tuossa paikassa mikä vaan hedelmäpuu innostuisi kasvamaan :frowning: Tietysti ajan kanssa sen lopputuloksen sitten vasta näkee…

Kyllä meillä ainakin viihtyy todella hyvin savimaassa (vanhalla pellolla, ihan muutamia metrejä rannasta/merenpinnasta eli todellista “merenpohjasavea”). Kalkittu on ihan kuten tavallisia domestica-luumujakin ja kasvu on n. 1 m vuodessa (ainakin viime kesänä; onneksi oli leuto talvi, eikä uusi kasvu paleltunut).

Istutuskuopista voisin kertoa sellaisen mielenkiintoisen jutun, joka kerrottiin BBC:n A Year at Kew-ohjelmassa (ensimmäinen tuotantokausi DVD:ltä, en tiedä onko suomessa näytetty tv:n puolella). Siellä sanottiin, että Kew:ssä (Iso-Britannian mahtava kuninkaallinen kasvitieteellinen puutarha) he kaivavat kaikille puille neliön muotoisen kuopan, ei siis pyöreätä. Tämä siksi, että juuret pääsevät helpommin rikkomaan maan terävistä kulmista, kun taas pyöreässä ne voivat alkaa kiertää ympyrää. Jatkossa käytän tätä tekniikkaa.

Kirsikkaluumusta kyskymys? Minin kirsikkaluumuni teki keväällä “vauvoja” eli kasvatti juurivesoja. Niin kait näitä kutsutaan… Eli juuresta nousi nykyisen puun viereen pari uutta vartta. En heti uskaltanut katkaista niitä, vaan piti hakea ammattilaisilta apua ja käydä kysymässä. Hitauteni syysä ilmeisestikin, täsä itse puu on edelleenkin ilamn lehtiä ja hyvinkin kuolleen näköinen. Kuitenkin viime viikollakin taas sain katkaista uuden “juurivesan” jonka se oli veilä ehtinyt tehdä. Miten minun tulisi toimia? Katkoa aina ne uudet vesat vai katsoa onko tämä puu itse edes elossa, katkaisemalla esim oksa? Nyt tunnen itseni avuttomaksi enkä todellakaan tiedä mitä tehdä, josko täältä saisi apua??

Kirsikkaluumusta kyskymys? Minin kirsikkaluumuni teki keväällä “vauvoja” eli kasvatti juurivesoja. Niin kait näitä kutsutaan… Eli juuresta nousi nykyisen puun viereen pari uutta vartta. En heti uskaltanut katkaista niitä, vaan piti hakea ammattilaisilta apua ja käydä kysymässä. Hitauteni syystä ilmeisestikin, täsä itse puu on edelleenkin ilamn lehtiä ja hyvinkin kuolleen näköinen. Kuitenkin viime viikollakin taas sain katkaista uuden “juurivesan” jonka se oli veilä ehtinyt tehdä. Miten minun tulisi toimia? Katkoa aina ne uudet vesat vai katsoa onko tämä puu itse edes elossa, katkaisemalla esim oksa? Nyt tunnen itseni avuttomaksi enkä todellakaan tiedä mitä tehdä, josko täältä saisi apua??

Jos se yhtäkkiä teki paljon juurivesoja eikä jaloverso ollenkaan herännyt henkiin, on siinä varmaan käynyt niin, että jaloverso on kuollut ja juuristo on reagoinut tähän kasvattamalla juuriversoja. Voit testata onko jaloverso hengissä raapimalla vaikka kynnellä tai veitsellä kuorta; jos esiin tulee vihreää, on siinä vielä eloa (mutta ei kuitenkaan välttämättä toivu), jos taas tulee pelkkää ruskeata on verso kuollut.

Minkävärisiä luumuja Dar St. Petersburga kirsikkaluumu tekee ? Kauppilan kuvastossa ne ovat vaaleanpunaisia, minulle myyty tekee keltaisia.

jos tuo luumu on sama kuin Podarok sankt Petersburg, niin omenapuu.com:in sivulla on kuva.

meillä teki vasta raakileita jotka tipahtivat joten väristä ei saanut varmuutta.

Se voi ehkä olla myös Czar St.P

Jatkokeskustelu täällä : Luumu, Prunus