Mietiskelin tuota allergiajuttua ruohoa leikatessa. Jotenkin tuntuu, että näitä kaikenlaisia allergioita on nykyään paljon enemmän kuin kultaisella 70-luvulla. Ei silloin koulussa oltu kuultukaan mistään erikoisruokavalioista. Ala-asteella oli sellainen Siiri Angerkosken näköinen keittolan emäntä, joka latasi kaikkien lautasille samat kesäkeitot.
Mistähän se mahtaa johtua ? Teollinen ruoka ? Saasteet ? Ilmastonmuutos ? Globalisaatio ? Keskustapuolue ? Johanna Tukiainen ?
Itse epäilen vahvasti ainakin Valion pastörointisysteemejä. Monet maitoallergiset pystyvät juomaan ulkomailla maitoa ongelmitta. Toinen on nämä kaikenmaailman kevytlevitteet ja teollisesti prosessoidut rasvattomat “terveysruoat” ylipäätään.
Kaipa se on se ylihygienia. Immuunijärjestelmällä ei ole mitään oikeaa tekemistä, jolloin se hyökkää “tekemisen puutteessa” täysin vaarattomien kimppuun, ja se on sitten sitä allergiaa. Länsimaitten ongelma, eihän esimerkiksi Venäjällä ole kuin murto-osalla allergioita, täällä Suomessa melkein kaikilla ainakin jotain. Ja jotkut reppanat syövät kengurunlihaa, kun mikään muu ei sovi.
Heh, toisaalta Johanna Tukiainen on myös miettimisen arvoinen, aiheuttanee monelle ärsytystä
Mä kallistun kanssa tuon “ylihygienian” puoleen. Toinen allergioita tosi paljon lisäävä tekijä on kehittynyt diagnosointi. Oli mulla 70-luvulla kavereita, jotka eivät “voineet juoda maitoa”, mutta ei niitä allergisiksi tiedetty. Nyt tiedetään.
Mikäs vika kengurussa? Kengurunliha on ihan hyvää! Oikein tehtynä. Väärin tehtynä se on yhtä kuivaa ja nahkeeta kuin lammas ja kenkäraja. Ja kenguru (siis se jota syödään) on ausseissa lähestulkoon rottaan verrattava tuhoeläin…
Niin, varmasti, mutta että muuta eivät pysty syömään vaikka haluaisivatkin, tarkoitin sitä yksipuolista ruokaa ja vaivaa ja huolta, kun ei meinaa mitään sopivaa syötävää löytyä. Itsekin olen joskus ehdotellut miehelle kengurua, mutta ei lämmennyt.
Palataksemme taas kissoihin... Oltiin reissussa ja sillä aikaa oli väki lisääntynyt. Junior oli hakenut meille tällaisen palleron ja hänen ujon veljensä.. Halusi kuulema oman kissan, toikin sitten oikein kaksi samantien.
Toinen äkkäsi homman nimen ja halusi pysyä tuntemattomana, käänsi selkänsä ja paineli karkuun, kun yritin ottaa kuvaa..
Tukiainenhan pitäisi nimetä puutarhanetin kunniajäseneksi. Kenen muun puutarhan kunnosta ollaan oltu huolestuneita ihan ministeritasoa myöten ? Ilmeisesti Jossu on cottage garden-asiantuntija: Li nkki Jossun puutarhaan.
OK, huono vitsi jopa minun mittapuulla ja vanhakin vielä. Sori. Toisaalta näin vaalilahjusskandaalin jälkimainigeissa on lohdullista, että myös Kokoomuksen huippupoliitikot ovat saaneet nauttia tukiaisista, eivät ainoastaan demarit.
Tuossa hygieniajutussa on varmaan vinha perä. Erään hyvän ystäväni isä asuu Pohojanmaalla parisataaneliöisessä tiilitalossa, johon ei tule juokseva vesi. Kaikki käyttövesi kannetaan läheisestä paskasesta järvestä. Sillä lietteellä pestään astiat ja pyykit. Kaikki astiat ovat harmaita pesun jälkeenkin. Ystäväni ei suostu perheineen menemään sinne enää yökylään, kun joka reissulla joku saa joko ruokamyrkytyksen tai jotain pienempää vatsavaivaa. Eivätkä talon seitsenkymppiset asukkaat ole mistään allergioista kuulleetkaan.
Mutta sitten kissa-asiaa. Acanan raksut tulivat tänää postin tuomana kotiin asti samalla hinnalla jos olisi itse postista hakenut. Hyvin näyttävät maistuvan. Kiitokset Fellow vinkistä.
Tässä kun on vielä pari viikkoa lomaa jäljellä (opettajan työn ainoa hyvä puoli) niin pitäisi huomenna lähteä pariksi päiväksi metsätöihin Savvoon. Se on ensimmäinen kerta, kun olen yötä pois kotoa kissojen tulon jälkeen. Saapas nähdä, miten Jadea Löösatin kanssa pärjää. Kannattaa ehkä varautua äänekkäisiin mielenosoituksiin.
Minä vähän pelkään, että Jadea ei anna kissalle tarpeeksi ruokaa. Ei tarvitse siivota kakkoja. Kissa odottaa, että minä tulen kotiin ja vääntää sitten oikean megap**kan, laatikon täyteen. Toisaalta Löösatti voi olla sitä mieltä, että Jadea ei edes osaa siivota laatikkoa. Ruokaa ei yleensä syödä, jos minä en ole katsomassa.
L on myös melkoinen siivousnatsi. Aamulla huomautetaan ensimmäiseksi, että makuuhuoneen kaapiston liukuovet ovat auki ja ikkunan sälekaihtimet kiinni. Jadean herättyä aletaan tuijottelemaan syyttävästi sänkyä, jos se on petaamatta. Petaamattomaan sänkyyn EI VOI tulla. Myöskin sängyn alle kerääntyvästä pölystä ja ruokakuppien ympärille kertyvistä roskista huomautetaan syyttävällä katseella.
Onpas söpöläinen kissanpoikanen!
Ihana pallero oli saapunut vuokkikselle <3. Minulle on pari päivää selitetty, että yksi kissa on kituuttamista ja kahdesta kissasta ei ole juurikaan enemmän vaivaa sekä kissan ruokakin on ihan puoli-ilmaista. Vielä en ole heltynyt…
Yhden kissan kanssa elämä ON kituuttamista ja kahdesta EI ole sen enempää vaivaa ja eihän NE kovin paljon syö. Niistähän olisi seuraa toisilleen kunn te ihmiset olette töissä ja poissa, ei ole kivaa kissan olla yksikseen, kaveri pitää olla =)
Jadea, kyllä on suostuttelija ihan oikeassa Ja vielä, jos minulla olisi kantava/imettävä narttu, en säännöstelisi sen syömistä ollenkaan. Junior-ruokaa vaan kupit täyteen ja pikkuäiti syököön niin että napa ruskaa. Kyllä se imettäminen vetää laihaan kuntoon silloinkin, olen ystäväni emoja katsellut.
Taidanpa minäkin seuraavaksi tilata tuota Acanaa, kunhan aika tulee. Acanan sivuilla olen käynyt jo varmaan vuoden verran silloin tällöin katselemassa, että jokos nyt, mutta ei kun seuraavalla kerralla sitten. Fellow se aikanaan minullekin vinkkasi Nyt on vielä avaamaton Burnsin pussi kaapissa kokeilematta. Saa nähdä millaista on. Olisin halunnut Nutro choicea, mutta kyllästyin perin pohjin sähläämiseen erään nettipuljun kanssa, onko maahantuojalla sitä vai ei ja korvataanko vai odotellaanko vai ei.
Viikonloppuna, tämäkin pitkähkön pohdinnan jälkeen, ostin laatikollisen Ever clean-kissanhiekkaa. Ennen muuttoa Tampereelle käytin tyytyväisenä Pirkan Ultra-mikrohiekkaa, hinta-laatu-suhteeltaan todella hyvä. Mutta täältä en jumankekka sitä mistään tahdo löytää, tai jos jossain on niin yksi laatikko. Minähän en viikon välein jaksa olla hakemassa, ennenkin ostin kerralla monta. Tätä Ever cleania on laatikossa 11,3 kg joten hetkeksi riittää.
Onko kokemusta Öko plus-hiekasta? Sitäkin olen miettinyt ja melkein ostin, mutten sitten kuitenkaan. Oppiiko kissa puupohjaiselle enää hiekan jälkeen?
Ja voi hirrrveä miten on Vuokkiksen pikkukisulla karvat uhmakkaasti pörhöllään! Taisi olla kamera pelottava kapine.
Kerran ostin Ever Cleania enkä toista kertaa osta. Hajustamaton versio lemusi ihan pesupulverille ja pölysi niin että kissat aivasteli potalla käydessään. Siihen sekoitin sekaan Pirkkaa niin tulihan se käytettyä, yksistään oli ihan kamalaa. Nyt uutena meillä potassa Simplycity Plus (olikohan se noin?) ja ihan ok hiekka, maksoi 18€ sellainen 20kg:n säkki. Olen ostellut monesti sitä mitä eläinkaupasta tarjouksesta löytyy, parasta ehdottomasti on ollut OdourBuster. Sen verran kumminkin hinnakasta etten raaski normaalihintaista ostaa, kolmen kissan käytössä hiekkaa kuluu aika reippaasti. Zooplus.com:sta tilaan taas kohta kissoille purkki- ja pussiruokia, sieltä aion tilata myös hiekkaa. Ököplussasta ei ole kokemusta, mutta sen tiedän että yhden tuttavan kissa sairastui astmaan ja silloin eläinlääkäri kielsi tuon Ökön käytön sen pölyävyyden takia.
Kamerakin peloitti pikku-palleroa, mutta suurin syy oli, kun meidän “vanha rouva” oli tullut sisälle. Kyllä osasi tämä kaveri moukua ja sihistä oikein kovaa… Rauhoittui vasta kun vanha kisu meni ulos. Ei se tykännyt noiden “kakaroiden” käninöistä… eli meillä on siis kolme kissaa… Nuo pienet puuhaa ja telmii keskenään, niin kuin vain tuon kokoiset tekee…
Vuokkis kyllä saatte olla Onnellisia näin ihanasta pallerosta, onpa herkän näköinen kaunokainen.
Toivotaan, että saat jossain vaiheessa tästä toisesta "arkajalastakin" kuvaa.
Hyvä, että niitä on kaksi, olen samaa mieltä, että kissakaveri jokaisella kissalla pitäisi olla. Sen oppii tajuamaan vasta kokemuksesta. Awa kaipaa Muskaa ja Muska kaipaa Awaa, jos toinen on hetken aikaa eri puolella taloa.
Trigona, sawolaisten puheista kannattaa ottaa aina prosentit pois . En minä aio kissaa nälkiinnyttää, kun vaivalla hankin sille ruoat
.
Tänään tosin käytin tovin Saaran kuvaamiseen, kun reppanasta ei vieläkään ollut hyvännäköistä kuvaa. Saaralla on kokopitkät valkoiset sukat kolmessa tassussa, mutta viimeiseen tassuun enää ei ollut tarpeeksi valkoisia karvoja.
voi hilviä, kun ihania vauvoja taas.
Hellanduudelis tuota Saaraa! Koko työporukan voimin ihailtiin hänen hurmaavia sinisiä silmiään. Nenun hän on varmaan lainannut Pelle Hermannilta ;D
Muuten olen sitä mieltä, että kaksi kissaa on minimi ;D. Tosin jostain syystä Röllin taloon tulon jälkeen en ole montaa kertaa nähnyt Riitua ja Siiriäkään yhdessä. Ohimennen vaan moikkaavat toisiaan.
Oli niin kiva aamulla katsoa, kun Siiri ja Rölli leikkivät piilosta ja takaa-ajoa. Riitu on vaan vieläkin mulle vähän äkeissään. Ei tule mun pyynnöstä sisälle, vaan isännän pitää hänet hakea. Kun yritän mennä hyväilemään, kävelee pois. Eilen tosin tuli kirjoituspöydälle, kun olin siinä piirtelemässä, mutta ei jäänyt siihen kuten ennen. Kävi tuolille nukkumaan. Mutta hyvä niinkin, kun viime aikoina ei ole kuin käynyt syömässä sisällä.
Minäkin tilasin Acanalta säkin raksuja. Hyvin kelpaavat, ja kotiin asti tuotiin
Täytyypä kokeilla tuota zooplussaa. Täältä korvesta on nimittäin matkaa lähimpään eläinkauppaan. Olen kuullut, että kaupan kissanruoissa, niin paljon kuin niitä mainostetaankin, on liikaa viljaa, joka ei sovi kissalle ja aiheuttaa ajan myötä esim. virtsakiviä.
Emo, juuri niin on markettiruokien suhteen. Ja vaikka laaturuoka on kalliimpaa niin sitä syödään vähemmän kuin “höttöä” ja paljon vähemmän tulee peräpäästäkin tavaraa ulos =) Ja yksi suuri syy niihin virtsakiviin ja -kiteisiin on yleensäkin kuivaruoka, kissa monesti juo liian vähän eikä silloin pissa kulje riittävästi. Raaka liha ja laadukkaat märkäruoat vedellä höystettynä, purkin tai pussin huuhtelen pienellä määrällä vettä ja kaadan lautaselle ruoan kanssa, siinä sitä samalla menee vettäkin.