Kissa, Osa 2 (alk. 22.10.2008 ->), Suljettu

Oih ja voih, Diiva muuttaa meille vasta ensi viikon lopulla, koska on kasvanut niin hitaasti ettei voinut aiemmin leikata vaikka on kai jo 13 viikkoa (leikataan siis ensi viikolla). Odottavan aika on pitkä :frowning: mutta toisaalta ehdin nyt lukea nuo lainaamani kissakirjat(Mitä kissani ajattelee? / Gwen Bailey ja Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää / Mirjam Numminen)

Vähän huolestuttaa ettei Diivan syömättömyys vaan johtuisi jostain allergiasta.

Fiora onko totta, että Diiva leikataan näin vauvana? Olen kuullut, että 6 kk:en ikäisenä vasta tyttökissat leikkautetaan ihmetys.

Näin olen lukenut: kissa jää pieneksi, jos sen leikkaa liian aikaisin (raja on 6kk, mieluummin 8kk).

Minäkin olen kuullut, että liian aikaisin leikatut kissat jäisi pieniksi, kolleille ei tulisi kollinposkia ym, mutta ei taida pitää paikkaansa. Omaa kokemusta ei ole kun itse kisut leikkautin jo puolen vuoden tuolla puolen, mutta näin olen muilta kuullut (ja toisilta foorumeilta lukenut), että kyllä ne kissit kasvaa ihan yhtä isoiksi vaikka ne leikkaisi minkä ikäisinä.

Jokos Nellan tulevalle kaverille on nimi? Sella

Kyllä riippuu kissasta tämä koko. Kuulemma yleisesti ottaen jäävät pienemmiksi, eivätkä eläinlääkärit leikkaa mielellään alle 6 kk:den ikäistä kissaa, näin kertoi eläinlääkäri ystäväni.

Näissä löytöeläintaloissa on käsittääkseni ihan tavallista että leikataan ennen luovutusta, eli 11-12 viikon iässä.

Ei ole Nellan kaverille vielä nimeä löytynyt.Mietitään kovasti…viikonloppuna mennään katsomaan pentua :slight_smile: Nimiehdotuksia otetan vieläkin vastaan :O)

Milli, kun se pentu on ainakin alkuun pienempi kuin Nella.

Olen aina luullut ettei suomessa leikata pentuna kissoja, mutta näköjään aina oppii täällä uutta.

On kyllä jotenkin rankan tuntuinen juttu vaikka eihän se varmaan sen kummoisempi ole kuin isolle kissallekaan.

Toisaalta taas jos ajattelee, että pikkuinen vasta kerää luottamusta ja kokemuksia, niin voi olla järkytys.

Olen lukenut, että varhaisleikkaus on jopa parempi kuin myöhempi: pentu toipuu nopeammin, ja haava pienempi. Ei vaikuta kasvuun. Suomessa lääkärit eivät tee siksi, kun vaatii erikoisvälineet ja varmaan jotain lisäkoulutusta.

Mistä olet Emo lukenut? Täältä netistä googlaamalla löysin monta tietoa, missä puollettiin vähintään 6kk:tta hyväksi iäksi.

En itse antaisi ihan pientä kissanpentua (=vauvaa) leikattavaksi. Kyllä 6kk:a on hyvä ikä. Toisilla vaikuttaa kasvuun ja toisilla ei. Olen eläinlääkärin kanssa vahvasti samaa mieltä.

Meille tuli aikanaan kissanpentu löytöeläintalosta. Se luovutettiin muistaakseni 12 viikkoisena, rokotettuna, madotettuna ja valmiiksi maksettu paperi mukana jonka kanssa sen sai käydä tietyllä eläinlääkärillä leikkauttamassa aikaisintaan 4kk ikäisenä. Löytöeläintalosta vielä otettiin yhteyttä aikanaan, että asia oli varmaan hoidettu. Kyllä siitä sitten komea puolipoika kasvoikin, kun ei liian aikaisin leikattu.

Mulle sanoi eläinlääkäri kanssa, että tyttökissalle (Susulle) saisi tulla kiimakin ennen leikkausta, jos tuo meidän poitsu (Fasu) on vaan leikattu ennen sitä. Tuota poikakissaa pitää nyt vähän seurailla, että milloin leikataan. Ovat vielä sisaruksia, niin niitä pentuja ei tarviis tulla. Hyvänen aika, nehän on muuten jo kohta 5 kk. Mä oon vaan laskenu viikkoja aina ja pitäny niitä ihan vauvoina:) Pitääpäs käyttää ne tehoste rokotuksessa ja jutella asiasta.

Kissan virtsatiehyeet voivat mennä tukkoon ja myös voi tulla nukutusongelmia, jos kissan leikkauttaa liian aikaisin. Toki näitä leikkauksia tehdään, mutta oma mielipiteeni on ehdoton ei ennen 6kk:tta. Eihän kissa ole vielä edes kehittynyt tarpeeksi muutaman kuukauden ikäisenä.

Minullahan ei ole tähän asiaan minkäänlaista määräysvaltaa joten minulle on siitä aivan turha paasata…

Ymmärrän ettet voi asialle mitään ja en halua puhua asiasta yhtään tämän enempää.

Tämä oli vaan yleisesti oma mielipiteeni varhaissteriloinnista, miten itse toimisin omille kissoilleni.

Kuule kyllä ne nukuttaa sen kissan ennen kuin alkaavat leikata, että en kyllä tajua mitä eläinrääkkäystä se on.

En minä enää keskustelua seuratessani muistanut ollenkaan että Fioran kissaa ollaan pikkuisena leikkaamassa, enkä usko että kukaan muukaan nimenomaan sun päällesi on käymässä :slight_smile: Mutta kieltämättä tuntuu se varmasti pahalta, pienen pieni potilas, kun isompienkin potilaitten leikkauksesta toipumista olen haukkana vieressä seurannut. Silti olen sitä mieltä, että 12 viikkoisena leikattu kissa on ihan yhtä terve ja hyvä kuin vanhempanakin leikattu kissa, kunhan vaan on lääkäri joka tietää asiansa.

Pieni kissa kuulemma toipuu nopeammin, siis jotkut kissanomistajat ovat sitä mieltä täällä:

http://forum.incat.fi/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?num=1142864479/0