Hau-hau, ole varovainen. Vaikka kuinka ihanaa olisi seurat kissojen lankaleikkejä, ovat ne vaarallisia niille itselleen. Mikäli nielevät lankaa (jonka kyllä tekevät kun silmä välttää), niin voi laittaa suolet solmuun ja siinä sitten mennään kovaa eläinlääkärille leikkaukseen -jos tajutaan asia ajoissa.
Eilen DaVincin murhatutkimuksissa (tv ohjelma) sanottiin, että useimmat oranssit kissat ovat uroksia. Onko kokemuksia? Minulla on elämäni aikana ollut kolme oranssia kissaa ja ne tosiaan olivat kaikki uroksia (ja ärhäköitä luonteeltaan). Naapurinkin oranssi kissa on uros. Mutta koska tämä otos on pieni, niin kyselisin teiltä: onko teillä oransseja kissoja, tai tiedättekö tutuiltanne, ja kumpaa sukupuolta ovat?
Onhan kilpikonnavärityskin aina naaraalla, joten voisihan tämäkin teoria pitää paikkansa?
Tuopa oli uusi asia kokonaan, kilppareita olen ihaillut aina. Navettakissanakin kerran sellaisen näin ja emäntä vaan tuumasi että köyhän kissakin on paikattu…
Caracal, mulla on ollut oranssi kissa ja oli uros. Samoin lapsuudenkodissani oli aikoinaan oranssi kissa ja sekin oli uros.
Mun tämän hetkinen kissa on uros ja väritys tällainen
Hänen isä on aivan saman näköinen.
Caracal, kiitti varoituksesta!
Alkuperäinen kirjoittaja: b…c…b
Meidän Ramses on uros ja kaikki tietämäni oranssit kisulit ovat myös uroksia. Samoin oli maalla lapsuuskodissani, emo oli kilpikonna jota myös “tilkkukissaksi” tituleerattiin.
Oih aina unohdan viesteistä jotain. Piti sanomani eevastiinalle, että Viksu kissa on kyllä söpön ja fiksun näköinenkin.
Meidän oranssivalkoinen Rölli on ainakin kahden eläinlääkärin mukaan tyttö, vaikka poikana se taloon otettiin. Naapurin oranssi on poika.
kesäheinä, se on aivan erikoislaatuinen kissa. Vieraat se ottaa vastaan hyppäämällä syliin ja olkapäälle, vastustamattoman ihana pehmoinen pörrökasa!
Oranssi hoitokisuni on aito tyttö, ja niin lempeäluonteinen ihmisille että eipä lempeämpää. Pippuria löytyy muita kissoja kohtaan ja talon emännyyttä todistettaessa.
Taas otetaan sitä genetiikkaa avuksi. Kissoissa väri on punainen ei oranssi niin kuin harmaa kissa on sininen, mutta ei siinä mitään väärin tee vaikka sanoo oranssi.
Lähdetään siittä että kissan aiti on vaikka ruskea tabby isä punavalkoinen niin pentujen värit voivat olla punaisia ja kilpikonna tyttöjä 99.99% vamuudella on tosi harvinaista että on poika kilppari ja ne ei kai pysty jatkaan sukua itse en ole nähnyt yhtään kuulut olen kahdesta kilppari uroksesta punaisia tyttöjä on myös vähempi.
Poikien värit on punaisia ja ruskeita kaikissa voi olla myös valkoista koska isä on valkolaikku, mutta kaikki on tabby kuvioisia koska äiti on tabby.
Äiti punainen tabby isä punavalkoinen pennut tytöt kilppareita ja punaisia pojat punaisia samaten pennut voi olla valkolaikkuja tai ei mutta taaskin kaikki tabbyjä.
Punaisista pennuista tyttöjä on vähempi koska kilppari väriä on kuintenkin enämpi en nyt muista tätä %määrää.
Jossain nettisivuilla on kuvakin kilppari-kollista joka oli jatkanut sukua, harvinaista se kyllä on että siihen kilppari-kolli pystyy.
Olemmeko siis päätyneet tulokseen, että enemmistö täysin punaisista kissoista ovat uroksia -ja koska poikkeus vahvistaa säännön, on muutama tyttökin oltava ;).
Ja kaikki valkoiset kissat eivät ole kuuroja, vaikka värin antava geeni altistaakin kuuroudelle (asiasta viidenteen).
Olinkin unohtanut, että tosiaan ne kilppariväriset urokset ovat kehnoja lisääntymään, hyvä kun muistutitte. Hassuja -ja kovin mielenkiintoisia- nämä genetiikka jutut
Minulla oli silloin kun kasvatin kilpari Maine Coon tyttö ja sen mies oli hopeatabby kaikissa pennussa mitä sai niin ei ollut yhtään kilpikonna tyttöä vaan aina punaisia tyttöjä. Minun eka kasvatti pennut tuli juuri tältä Maine Coonilta ja oli hopeatabby poika tytöt olivat punatiikeri ja punatabby.
Valkoisista kissoista sanottiin yhteen aikaan että sinisilmäiset on kuuroja, mutta se ei pidä paikkaansa vihdeä silmäiset voivat olla yhtä lailla kuuroja.
Sitten jos valkoisella pennulla on syntyessä pieni musta täplä niin ei kai ole kuuro täplä häviää muutamassa viikossa turkista ja pennusta tulee täysin valkoinen tästä en tiedä onko tämä väittämä jo kumottu, minä en kasvattanut koskaan täysin valkoisia kissoja.
Nykyään kaikki valkoiset kissat joutuu käymään kuulokokeissa ennen kuin niitä voi viedä näyttelyyn ja niillä voi kasvattaa.
Kertokaas tyhmälle, kun en kuukkelistakaan löytänyt selitystä: millainen on tabbykuviointi?
Tabbykissalla on kupeessa lähellä lantiota pyöreä kuvio ja muu raidoitus seurailee pyörylän reunoja. Noin maallikon mielestä.
Kaikilla tabbyillä on otsassa M-kuviointi . Siitä on helppo tehdä tunnistus.
Tässä vielä hyvä google linkki:
Tabby kuvio on kuinka sen kuvailisi epämääräinen kuviointi kissan kyljissä jotku sanoo perhosmainen.
Tiikeri kuviointi on sellainen kuin tiikereillä viivoja.
Sitten vielä on täplikäs eli on on länttejä kyljissä.
Kaikilla näillä kuvioilla on kissan naamassa m-kirjain kyllä on sekavaa laitan kuvat.
Ei tämä linkki toiminut, jospa tämä: