Kissa, Osa 2 (alk. 22.10.2008 ->), Suljettu

Ihanan paljon kissakuvia tullutkin tänään. Kauniita, ihania mussukoita kaikki. Mutta kaikkein hauskin oli tuo Lissu85:n kissojen silityslauta. Monimielinen juttu. Meillä silityslauta onkin ollut ihan väärässä käytössä aina, eikä ole ymmärretty, että eihän sitä SIIHEN olekaan tarkoitettu, vaatteille.

Ihania kuvia kissoista! Oppiikohan nuo kissat olemaan koskematta kynttilöihin? Turvallisuuden vuoksi oon poltellut sähkökynttelikköjä. Sähkökatkon aikaan Fasu tunki nenäänsä tuikkukuppiin ja lähti kun salama karkuun, mutta ei ainakaan viikset eikä karvat vielä palanut. Eilen ja tänään ulkoiltiin Fasun kanssa lumessa. Tänään ei meinattu malttaa sisälle lähteä, kun linnut kiinnosti niin kovasti. Susua kauhistuttaa ulkoilma niin kovasti, että oven raosta pinkaistaan takaisin sisälle.

(Mullahan on ihan samanlainen kissa kuin poppiuksen Mallu! Ainakin melkein.) Olin kirjoittamassa tähän todellista ilouutista:
Tilasin eilen Tytti-kissalleni eläinlääkärin, sillä totesin sillä suuren patin kaulan alla, se oli ihan verenpunainen ja vailla karvoja. Tytti oli myös oksennellut, viime päivinä enemmän, mutta silti kehrännyt iltaisin kanssani sohvalla. No, miten sainkaan niin pessimistisen ajatuksen, että nyt sillä on syöpä, kasvain, tai muu vakavampi juttu. Ja kun se on jo 18 vuotias, tuumasin, että nukuttaminen on ihan paras ratkaisu sille tällä hetkellä. Olin siis varautunut tänään sen viimeiseen matkaan. Ja päättänyt kuunnella vain järkeni ääntä., enkä itkeä (arvatkaapa, kumpi siinä voittaa).

Eläinlääkäri tutki Tytin, kuunteli sydäntä ja sanoi, että vahva sydän sillä ainakin on vielä! Ja patti oli jokin infektoitunut puremajälki tms. ja se hoituu kyllä antibiootilla. Oksentelukin on tyypillistä vanhoille kissoille, kun ne syövät liikaa. Ja kyllä tämä vielä vaikuttaa suhteellisen hyvinvoivalta. Että jos kumminkin vielä katsotaan..
Voi veljet, mikä ilouutinen, mullahan on siis vielä Tytin kanssa yhteistä aikaa.. !!Olisitte nähneet, kuinka naamani oli kuin hangon keksi ja naureskellen maksoin lääkärilaskun. Hihkuin koko kotimatkan yksin autossa. Ja kävin ostamassa sille herkkuja jääkaappiin.. Jee, että olen onnellinen, mehän olemme yhdessä vielä monta joulua..!

Meillä ja kaksi Mallun näköistä, ainakin suurinpiirtein. Mammalla on oranssi täplä keskellä otsaa = Indira, ja poikansa on harvinaisen tummasilmäinen = setäni mukaan Arttu Antero.

Memuli oli saanut loistavia uutisia hymy. Meidan talte loytyi, tv-tason alla. Sattumalta ikk alkoi vaihtamaan jotain vikasuojattua jatkojohtoa omille leluilleen ja siirsi tasoa. Siellahan ne kaikki olivat, tuli sentaan siivottua kaikki ison nokan varjoon jaavat alueet leluja etsiessa naurua.

Käytättekö te tuota talte- sanaa ihan tosissanne?

Mikä se talte on ?

Sitä olen ja ihmetellyt! Jotain laitetaan talteen, on tallelokero ja jotain on tallessa. MUTTA kantasana ei ole ainakaan talte. Ennemminkin talsi. Mikä se sitten onkaan!

Memulin Tytille kuuluikin ihania uutisia. Voi OnnenPäiviä ja Halauksia yhteisiä monia toivotaan jatkoonsydän!

Voi kuinka ihania valloittavia tassuja ja paksuja poskia täälläsydän!

Meillä on kyllä talsi ( siis se paikka mihin tavarat häviää kun ne laitetaan “talteen” )

Niinpä, sitä olen tässä ihmetellyt, että se sen pitäisi olla. Mutta mikä ja millainen se on?

Mikä milloinkin, mihin tavarat on laitettu talteen, eikä sitten enää muista mihin. Kissat kuljettaa leluja omaan talteen.

Meillä se talsi on semmoinen paikka, joka ihan itellään muina miehinä muuttaa paikkaansa heti kun sinne on jotain laitettu talteen. Ikinä niitä ei sen perästä ainakaan meillä löydy, ei niin mistään vaikka hyvin muistetaan se asia, että sinne niitä tavaroita/papereita/vitkuttimia on joka kerta laitettu. Kertakaikkiaan hyvään talteen, he-he…ja aika isokin se paikka on koska siellä on sentäs monen, monen vuoden tärkeät tavarat. Kissa, että pysyn otsikossa.

Sanan alkuperää mietin, olen tyhmä! Ei alkuperä voi olla talte! Jos jotain laitetaan talteen, niin mikä on kantasana? Se minua kiinnostaa! Talsi, talle…

myö ainakin sanottiin pienenä että talsi… :smiley:

No onhan se talte mukavamman kuuloinen kuin yleisemmin miesväen käyttämä voimasana kun intoavat että mihinkähän *tuun sekin on taas joutunut… kerran taas sitä kuunneltuani tuumailin jotta on sitä muuten sinnekin tästä maailmasta paljon tavaraa mahtunut, vissiin nupinauloista aina valtamerilaivoihin!

Heh, meillä sanottiin, että alahan siitä talsia kouluun. Talle - talletus - tallessa. Halli - hallitus - hallissahallussa, hehehheeee…

Kissa. Mulle tulee sanasta talsi mieleen talsia eli tallustaa.

No enpä ole minäkään kuullut ennen muuta muotoa kuin ''panna jotakin talteen''. Lienee näitä murrejuttuja... Alkuperäiseen asiaan liittyen: maalattiin tossa kesällä asunto ja olohuoneesta löytyi tavaroiden alta peräti 15 leluhiirtä. Olivat hyvässä tallessa . Nyt lähes kaikki taas siellä samassa tallessa.

Pepiltä terkkuja Poppiuksen s. 77 Mallulle.

Tänäänkin leivottiin niin, että nenunpää on ihan kiiltävä. Ihan selvästi hymyilee, vaikka sanotaankin ettei kisuilla ole ilmeitä.

Mallu kiittää terkuista. :slight_smile:

Vai ei kissoilla ole ilmeitä!? Ihan varmana on, ainakin meidän katti osaa näyttää tyytyväiseltä, uneliaalta, vihaiselta, ärsyyntyneeltä, uteliaalta, säikähtäneeltä… naama on aina eri näköinen.