Samaa mieltä olen. Jostain vaan joskus luin, ettei kissoilla olisi kasvoissa niitä lihaksia, joilla ihmiset tekevät ilmeet. Mutta kyllä meidän neideillä, etenkin Pepillä, on ihan selvästi tunnistettavissa monia ilmeitä. Jokunen vuosi sitten huomasin, että etenkin viiksien asennosta näkee paljon ilmeitä. Esim. hyvin harallaan viestii hyvästä olosta kuten yllä. Suppuviikset taas tarkoittavat nukkuaikaa.
Voi, on kissoilla ilmeitä! Lellun naama on tosi vaarallisen näköinen kun se katsoo Jiroa, just sellainen “tule ukko tasaselle…”-ilme, joskus kun koirat riehuvat tuvassa, sen ilme on epäuskoisen halveksuva, kuinka nuo ovatkaan moukkia…Sitten taas kun täytyy ängetä tietsikkapöydälle näyttöä karvoittamaan, ilme on aivan lutunen.
City.fi:hin joku on kirjoittanut tämmöisen pätkän:
<Kaikki sanat eivät esiinny perusmuodossaan eli nominatiivissa. Se ei tarkoita etteikö niillä olisi voinut tosiaan joskus olla perusmuotoa. Tallessa esiintyy myös muodoissa ‘tallella, talteen’ eli vain inessiivissä, illatiivissa ja adessiivissä. Vanhassa kirjakielessä esiintyy myös “perusmuotoja” talte, talle (vrt. tallelokero) ja talsi, mutta näitä epäillään myöhemmin rekonstruoiduiksi.
Tallella-sanalle sukua (siitä johdettuja) ovat verbit tallentaa, tallettaa sekä substantiivit tallete, tallenne ja talletus.
Sen sijaan taltio tarkoittaa ‘viraston toimituskirjan arkistoitavaa alkuperäiskappaletta’, ja verbi taltioida tarkoittaa varsinaisesti tätä toimenpidettä, vaikka sitä käytetään muuhunkin.
Suomen sanojen alkuperä R-Ö (SKS 2000)
Kielikello 7 (1974)
Copyright © Helsingin kaupunginkirjasto>
Tallessa on sielä paikassa jossa tiedän jonkun tavaran olevan. Sitten kun unohdan mihin olen ne laittanut, ne tavarat muuttavat Jemma -nimiseen piilopaikkaan. Sieltä ne löytää Joku Muu kuin minä itse jja se Joku Muu aina ilkkuu minulle siitä.
Jos Joku Muukaan ei löydä niitä tavaroita niin se johtuu siitä, että ne tavarat ovat muuttaneet Hukkaan.
Minä haluaisin löytää sen Hukan.
Ei niillä kissoilla varmaan samat lihakset ilmeilyssä käytössä ole kuin ihmisillä. Tai ihmisillä ei ole samat kuin kissoilla.
En minä ainakaan saa viiksiäni käännettyä mihinkään suuntaan ja korviani vielä vähemmän. En osaa myöskään pupillin kokoa muuttaa tahdonalaisesti isommaksi väijyessäni.
Renttu taas ei hallitse silmäkulmien ja suupielen nostatuksia (eritoten toispuoleisia) kuten minä.
Mutta Renttu tunnistaa minun ilmeitä ja minä sen, joten ei me kumpikaan ihan ilmeettömiä olla
Mulla on tallessa paljon tavaraa- kunpa vain tietäisin, missä se talle milloinkin on.
Juu, minä olen vieläkin ihan yläilmoissa, miettikääpä, kun ensin orientoituu siihen, että kissavanhus on menossa viimeiselle matkalleen, ja sitten saakin sen vielä kotiin ja sanotaan, että se on vielä hyvässä voimissa."Et mää jaksan sitä vieläkin ihmetel ja oon kauhiast hämmästyny". -Se oli minun paras joululahjani pitkästä aikaa! Se toinen kissanihan, Viivi, eli 21 vuotiaaksi, toivon, että "Töppänä" menee sen yli ja hyvässä kunnossa.
Memuli, onpa ihana uutinen. Ymmärrän hyvin sinua ;D
Voi miten mukavia uutisia Mellulla, ihana joululahja!
Smulanilla menee ihan kivasti, mun kukillani ei… Montakohan kertaa päivässä lakaisen multia lattioilta…
Meillä on nnyt madotus menossa, niin saadaan rokotuksetkin kuntoon
Kissat ja sisäkasvit eivät sovi yhteen :). Minä olen luopunut jo vuosia sitten ajatuksestakin kasvattaa jotain sisällä. Tietysti joku amppelissa roikkuva, tai seinätelineessä oleva kasvi kävisi.
Ihania kuvia oli taas kissoista, niitä on niin kiva katsella. Kiitokset kaikille kuvia laittaneille
Minulla on vain muutama kasvi amppeleissa, lattialla on vain jokunen palmuvehka, jostakin syystä kissat eivät niistä välitä ja antavat olla rauhassa.
Täällä yksi malttamaton odottaa huomista innolla.Töiden jälkeen suoraan Paraisille ja Nekku mukaan meille tutustumaan.Niin pitkä aika,niin pitkä aika ;)Siitä alkaa kaksikissaisen talon elämä.
Siis tuo laittaa talteen, panna talteen on svetisismi eli valtettava ilmaus, oikea kielinen ilmaisu varmaan olisi tallettaa. Lelut kuitenkin loytyivat. Aada on ollut tanaan erittain innovatiivinen, han osaa kohta avata ovet ja uusi kiva paikkakin on loytynyt.
Mina en ole kummastakaan asiasta mitenkaan kauhean innostunut .
Kun Riitu ja Siiri olivat pentuja, laitoin kerran pyykkikoneen käyntiin, ja aloin sitten ihmetellä, missä Riitu on… Oli pakko pysäyttää pyykkikone ja tarkistaa, ettei kissa ollut siellä karusellikyydissä. Löytyi lopulta saunasta ;-/
Ystävällinen varoitus kissojen omistajille. Pitäkää päältä täytettävä pesukone niin, ettei kissa pääse sinne hyppäämään kun se on tyhjä ja kansi auki. Jos kissa hyppää pesukoneen rumpuun, rumpu pyörähtää helposti niin, että luukku sulkeutuu. Siinä onkin työ jos kissa on siellä, saada pyöritettyä rumpua niin, että luukku aukeaa. Tiedän tapauksen jossa näin kävi. Kissa selvisi hyvin, isäntä vähän hermostui.
Hyvä varoitus Irrillä! Mun entinen työkaveri pesi untuvatakkinsa ja sen mukana toisen kissansa, kun ei hoksannut erikseen kurkata koneeseen. Siinä ei käynyt hyvin.
Autsh!
Aijai, Ermeli…
Meilla on aina paaluvun lasku ennen pyykkikoneen kaynnistamista.
Kollivainaa meilläkin aikoinaan meni, mutta neitiläinen ei minkään likaisen lähellekään suostu menemään
. Tuo kolli ei siis kuollut pesukoneessa, vaikka aika extremetyyppi olikin.
Meillä kissoja ei päästetä kylppäriin, se on kiellettyä aluetta, joten koneeseenkaan eivät pääse, huh huh, onneksi!