Voi tätä onnea taas vähän aikaa, saan nauttia ihan Empun näköisestä hoitokissasta viikonlopun yli. Viime yön se lämmitti mun jalkojani, kun nukkui peiton päällä ihanan painavana, lämpimänä möykkynä.
flora, aivan hyvin voit antaa, mutta älä anna raakaa valkuaista.
Zezima, eli “Sessi” tai “Tsetsi” tai mitä milloinkin, on ollut meillä nyt puolitoista viikkoa ja on hengissä ja hyvissä voimissa! (Niille jotka eivät tiedä: meillä oli löytöpentu 2 päivää, sitten kuoli). On kotiutunut meille täysin. Todella ihmisrakas, seuraa minua “kuin koira”, eli jos menen toiseen huoneeseen tai yläkertaan, kipittää heti perässä. Veikkaan että on nyt 3 kk, valko-harmaa. Kuvaan kun kamera joku päivä löytyy. Aion yrittää opettaa pytylle. Hiekkalaatikko oli aluksi olohuoneessa, sitten vessan lattialla ja tänään siirsin sen vessanpytyn päälle. Se näkyy olevan vähän pelottavampi paikka kun on korkeammalla, mutta teki kyllä jo yhdet kakat siihen joten toivotaan ettei tämä muutos ollut liian pikainen. Mikään ei ole parempaa unilääkettä kuin kehräävä kissa sylissä, minua ainakin alkaa tosi pian nukuttaa ja olen poikkeuksellisesti tällä viikolla ottanut kahdet päikkärit töiden jälkeen ihan tuon takia. Koiraa on käyty ulkona haistelemassa pari kertaa miun sylistä käsin. Tutustutan ne pikku hiljaa toisiinsa, koska talvella otamme koiran yleensä yöksi sisälle. Kukkia löytyy silloin tällöin aamulla kaatuneena, mutta nostelen sitten takaisin. Yöt se nukkuu miun jalkopäässä sängyssä. Ihana, pehmoinen vauva!
Alkuperäinen kirjoittaja: b…c…b
Fiora heippa…
Kissan pennulle suositellaan penturuokaa, koska se on paljon energiapitoisempaa kuin aikuisille tarkoitettu ruoka. Siinä on kaikki mitä kasvava pentu tarvitsee kasvaakseen terveeksi aikuiseksi. Kissanpennun luusto esimerkiksi kasvaa vielä, joten kalsiumia pitää saada enemmän. Tietenkin voit tehdä kissoillesi itse terveellistä kotiruokaa, mutta siihen pitäisi lisätä jotain vitamiinilisää, jotta kissa saisi kaiken tarvitsemansa. Jos haluat päästä helpolla ja saada kauniin terveen kissan, niin kannattaa mennä lähimpään asiantuntevaan eläinkauppaan ja ostaa kissalle hyvää ja laadukasta penturuokaa. Itse en oikeastaan luota marketti ruokiin (tuntuu että on samaa tavaraa eri paketissa), ja suosittelen lämpimästi eläintarvikeliikkeiden tarjontaa.
Mutta eläinkaupoissakin on eroja. Kun ekan kerran hain kissoille ruokaa ja kysyin onko heillä Siamilaisille tarkoitettua ruokaa, minulta kysyttiin että onko se teidän koira sisä- vai ulkokoira. Tiedä häntä, saattoi olla inhimillinen erehdys, mutta vaihdettiin liikettä.
Lisää tietoa saa esimerkiksi suomen kissaliiton sivuilta. ja kasvattajien omilta kotisivuilta. Kissaliiton sivuilta pystyy muistaakseni ostamaan kissanomistajan oppaan, jossa kerrotaan uuden perheenjäsenen tarpeista. ja esimerkiksi meidän kissojen kasvattajan kotisivuilla kerrotaan hyvin pentujen tarpeista.
http://www.black-belles.siteyard.net/
Kasvattajan kirjoittama teksti kannattaa lukea, vaikka se on kohdistettu itämaisiin kissoihin. Siellä on juttua myös itsetehdyistä ruoista. Kysykää mitä ruokia kissalle on aikaisemmin annettu siellä mistä sen otatte ja jos olet epävarma, käänny asiantuntevan eläintarvikeliikkeen puoleen. Viimekädessä eläinlääkäri kyllä tietää mitä kissa tarvitsee. Itse en kuitenkaan luottaisi markettiruokiin, ellei eläinlääkäri niitä suosittele.
Jatkossa ruoan tarva riippuu siitä, millainen kissa sinulla on. Onko se sisä- vai ulkokissa, miten energinen se on ja muuta kissan elämään liittyvää. Kysykää eläintarvikeliikkeistä. Niissä on asiantuntemus ja makkettikissanruoassa säästetyt rahat saattavat lopulta mennä moninkertaisesti eläinlääkärikuluihin, jos kissa sairastuu huonon ravinnon seurauksena.
Toivottavasti tästä oli apua kaikille kissan omistajille. Ai niin ja itse ostimme todella edullista kissanruokaa (märkäruokaa) Tampereen kissanäyttelystä. Niissä on erikoistarjouksia, kissatuntemus ja muut tiedot karttuvat(uskaltakaa ihmeessä kysellä) ja sisäänpääsymaksu ei ole mitenkään älyttömän suuri.
Alkuperäinen kirjoittaja: Q
Sielläpä olikin paljon hyödyllistä tietoa, kiitos Q. Toi ruoka on tosiaan tärkeä juttu, tämä kissanpentu oli löytötalolle tullessaan kuulemma kauheassa ripulissa ja on varmaan siitä johtuen selvästi sisaruksiaan pienempi. Tuommoisessa puolipitkäkarvaisessa turkissa näkyy varmaan vielä huono ruokavalio erityisen hyvin. Ja onhan se selvää että kissasta on iloa vain jos se on terve ja iloinen.
Näinhän se on. Ja lisäksi jos haluat vaihtaa pennun ruoan erilaiseen, kuin mitä se löytöeläintalolla oli, niin kannattaa vaihtaa se pikkuhiljaa. Eli laittaa vanhan ruoan sekaan, johon on jo totuttu, hieman sekaan uutta ruokaa ja lisätä uuden ruoan määrää pikkuhiljaa, sitämukaa, kun näkee ettei vatsa ole reakoinut uuteen ruokaan pahasti. Jos vanhan ruoan vaihtaa heti kerralla uuteen, voi pienen kissan, myös isommankin, vatsa mennä sekaisin ja ripuli voi olla pennulle kohtalokasta. Mutta siitäkin oli muistaakseni kerrottu tuossa linkissä.
Alkuperäinen kirjoittaja: Q
Flora, periaatteessa kannattaa muistaa, etta kissa on lihansyoja . Hyvaa tietoa kissan ruokavaliosta . Meidan kissat ovat paa-asiallisesti purkki- & kuivaruokakissoja, tosin tuoretta ruokaakin tarjoillaan useamman kerran viikossa.
Markaruokien suosikki on ollut Miamorin penturuoat, siis hinta-laatu on ollut kohdallaan. Almo Naturen chicken & cheese on speciaaliherkuista ehdoton ykkonen. Tassa ollaan kokeiltu kaikkea muutakin kivaa ja tuon suosikin paikan tulee tulevaisuudessa viemaan Porta 21 ja Cosma. Ja nyt kerkean todeta ennen Fellow:ta, etta zooplus.com on edullisin paikka hankkia laaturuokia kissolle . Toteaa ihminen, jolle tuli alkuviikosta ruokaa 160 euron paketti ja tilasi eilen 160 euron edesta. Mutta niilla oli halloween-kampanja
. Ja toisaalta, uudessa tilauksessa oli ruokaa alle 20 eurolla.
Kuivaruokien perusta on Acana-raksut, taman lisaksi tarjoillaan vaihteluna Hill''sin, Royal Canin ja vom Fienstein-raksut. Ja sen lisaksi ollaan syoty naytepakkauksia useammista elainkauppa ja -raksuista.
Meidan pennuista Moona on miltein tuoreravinnolla, eli hanen ruokavalionsa koostuu kermaviilista, hirven ja kalkkunan lihasta, keitetyista ahvenista ja siiasta (tietenkin ruodottomina, ruodoissa on paljon fosforia-> kalkkifosforitasapaino). Taman lisaksi neidolle maistuu myos mm katkaravut ja teeri. Kun neito on paa-asiassa raakaravinnon syoja, hanelle tarjoillaan vitamiinit erikseen. Joo, tama neito ei asu meilla
Kissan pennun ruoka täytyy olla monipuolista.
Monet eläinkauppojen ruuat on hyviä varsinkin kalliimmat ja kyllä niistä löytyy näitä “roskaruokia”. Jandean linkki on hyvä. Pennulle kannattaa antaa penturuokaa. Entisenä rotukissan kasvattajana en nähnyt oikein mitään eroa näissä kissanrotu ruuissa ne ovat lähinnä tätä myynti juttua vaikka onhan ne ruuat ihan laaturuokia.
Totta kai itämaiset kissa tarvitsevat ruokaa, joka on monipuolista, mutta kyllä niille käy ihan “niin sanottu” normi ruoka, kun ottaa huomioon että kissa liikkuu paljon melki koko ajan valmiina sinkoon johonkin suuntaan, jos vertaa vaikka persialaiseen, joka ei liiku juuri ollenkaan ja senkin rauhallisesti ja arvokkaasti. Ihan sama sääntö pätee ihmisiin jos et liiku niin et syö niin paljon tai sitten syöt sellaista ruokaa mikä ei lihota.
Minä kasvatin itämaiskategoriankissoja ja puolipitkäkarvaisia minulla oli aina kuivaruoka tarjolla lisäksi annoin purkkiruokaa ja lihaa tai kalaa päivittäin, mutta myös varsinkin pennuille on hyvä antaa kevyt kermaa, juustoa, viiliä tai muuta maitotuotetta joka päivä jos sen saa syömään muista hylä tuotteet.
Liha ja kala annetaan raakana mieluummin pakasteen kautta ja kissalle tekee hyvää antaa liha isoina paloina noin 2cm kokoisina tekee hyvää hampaille kun joutuu tekee vähän työtä.
Maksan kannattaa antaa varovasti sekoittaa helposti vatsan jos ei ole tottunut.
Kyllä hiiret olisivat kaikista parasta ruokaa kissalle siinä on juuri kaikki mitä kissa tarvitsee, mutta ikävä kyllä siinä mukana tulee muutkin esim. madot.
Ruoka merkkejä kannattaa vaihdella ettei kissa opi syömään vaan tietyn hajuista makuista ruokaa eli pussi tai purkki tuota makua merkkiä sitten toista makua merkkiä yhdelle kissalle ei kannata ostaa isoa säkkiä ruokaa vitamiinit haihtuu pitkässä säilytyksessä.
Kissa syö hajuaistin perusteella jos haju ei miellytä niin ruoka ei kelpaa.
Fiora, ei se kissa tarvitse viljaa yhtään mihinkään. Kaikista parasta hampaiden hoitoa on raa’an, sitkeän lihan syöttäminen. Siinä hampaat putsaantuu ja vahvistuu. Pennulle kannattaa syöttää penturuokaa koska siinä on (ihan niin kuin joku jo kirjoittikin) kaikki vitamiinit yms niin että ne riittää kasvavalle kissalle. Jos pentukissan ruoasta yli puolet on esim luutonta lihaa josta ei saa kalsiumia niin sitä pitää antaa esim. jauhettuna kananmunankuorena tai teollisena tuotteena. Kasvavalla pennulla on vaarana paper bone-sairaus eli luusto ei kehity kunnolla liian vähäisen kalsiumin vuoksi. Omat kakarat olen ruokkinut niin että lihan, laadukkaan märkäruoan ja vähäisen raksumäärän lisäksi saivat yhden Pirskatti-tabletin (nyk. Multicat) päivässä. Nyt kun syövät myös luista broileria niin annan Pirskattia vain Severille joka ei luita syö. Raksuja en juurikaan suosittele koska ne ovat kissalle kaikista epäluontaisin ruoka. Kissa on alkujaan sopeutunut saamaan tarvitsemansa nesteen saaliseläimistä ja sillä on heikko janontunne. Kun kissa syö kuivaa ruokaa, ruoka imee elimistöstä itseensä kosteutta eli kuivattaa kissaa. Ja jos ei kissa juo tarpeeksi niin pissa väkevöityy, seisoo pitkään rakossa ja kiteytyy. Raksuja siis meillä mahdollisimman vähän omana ruokakertanaan. Pentu tietysti saa syödä niin paljon ja niin usein kuin jaksaa, mutten tarjoaisi sillekään vapaasti raksuja, mieluummin märkäruokaa.
Ja mitä tulee eläinlääkäreiden tietämykseen koskien kissojen ruokintaa niin siitäkin olen sitä mieltä ettei se kaikilla eläinlääkäreillä ole paras mahdollinen… Oma eläinlääkäri on suuresti arvostamani mutta hänkin sanoi minulle ihan suoraan että taidan tietää ruokinnasta enemmän kuin hän, ei heille aikanaan siitä opiskellessa juurikaan puhuttu. Pari nuorta opiskelijaa jotka kesällä tapasin Severin pissatulehduksen aikaan kertoivat että nykyään heille tästä jopa puhutaan ja juuri siitä kuinka tärkeää on riittävä nesteen saanti ja lihapitoinen ravinto. Mutta toisaalta, kuten oma eläinlääkäri sanoi: jos vaihtoehtona on se, että kissalle syötetään perunamuusin loput on huonompi kuin se että sille syötetään raksuja. Jos ei halua valmisruokia syöttää niin asiaan pitää hieman paneutua, varsinkin tärkeää se on pentua ruokkiessa ettei väärällä ravinnolla aiheuteta vahinkoa.
Taas oli paljon mielenkiintoista asiaa. Oli muuten jo toinen kerta kun törmäsin tähän huomautukseen: kissalle ei pidä antaa ihmisille tarkoitettua tonnikalaa. Mikä vika siinä on?
Suola on ainakin ongelmana ihmisen tonnikalassa. Mutta kyllä me pieniä määriä olemme antaneet kissalle sitäkin - samoin vaikkapa voileipäkinkkua. Ja vanhin kissa lähentelee jo kahtakymmentä. Ei se ihmisen tonnikala ainakaan heti tapa. :)
Mutta sanottakoon vielä, että en mitenkään väheksy kissan oikeanlaista ruokintaa. Meidän kissat saavat pääosin ruuakseen erilaista raakaa lihaa, välipalana on tarjolla raksuja (koko ajan, mutta eivät ne niitä silti paljon syö), joten herkuksi ne saavat syödä silloin tällöin murusen "melkein mitä vain". Samahan se on ihmiselläkin: kunhan pääosin syö oikein, silloin tällöin saa herkutella.
Nobile
Tonnikalassa kuulema liikaa suolaa.
Sitä olen itse miettinyt, että eikös katkaravuissa ole enemmän suolaa ja niitä monet syöttää kissalle.
Ainakin itsestä tuntuu ne suolaisille…
Oho, en ole tajunnutkaan että siihen lisätään suolaa. Katkaravut käskettiin ton edellä olevan linkin tekstissä huuhtelemaan suolan takia.
Liian suolan saa pois katkaravuista jättämällä ne hetkeksi likoamaan kuumaan veteen.
Ja kun on ne ottanut pakkasesta niin sulavat samalla mutta ei kovin kumaan veteen etteivät kypsy siinä liikaa.
Flora, en kerennyt lukemaan viestiasi, ennekuin kerkesin kommentoimaan suolasta .
Mina kavin eilen tapaamassa Aadan virtuaaliystavaa . Vein tuliaisiksi hanelle Applawsin penturuoat, jotka eivat meilla kelvanneet, seka vahan jotain muutakin. Oli tosi ihana tavata Aadan virtuaaliystava ja hanen asuinkumppaninsa. Aada sai virtuaaliystavaltaan massoittain lahjoja:
Tama kultakala saa Aadan villiksi, eli siita tuli suosikkilelu. Kaikien suosikkiksi muodostui "teehiiret":
Teehiiret oli niin kivoja, etta meidan kissat kiinnostuivat lukemisesta:
Tuota lehtista luettiin tunteja ...
Meidän ihana Manu jäi tänään auton alle.Tää on ihan hirveetä,ei pysty kun itkeen.Pikku raukka raahautui äsken sisälle asti vaikka molemmat takajalat ihan murskana,ei edes maukunut kipujensa takia.oli varmaan niin shokissa.samoin minä.Mies lähti viemään Manun eläinlääkäriin,mä en pystynyt lähteen mukaan.Ja nyt on pyhä eikä missään pääse röntgeniin tai mitään eli piikin varmaan kultani saa.Nyt jo ikävä...
Onneksi tiedän että Manu sai elää onnellisen 6vuotisen elämän...
Lissu85, olen todella pahoillani Manun kohtalon vuoksi. Kuulostaa siltä että armeliainta ja ainoa vaihtoehto tuossa tilanteessa lienee kissan tuskien päättäminen piikillä. Kuulostan taas kamalalta ja julmalta ihmiseltä, mutta en voi olla sanomatta: kissa ei kuulu vapaana ulkoilemaan, se on aivan liian vaarallista. Tässä taas yksi esimerkki siitä miten kissalle helposti käy ja näitä esimerkkejä on valitettavasto aivan liikaa. Olen pahoillani.
Voi kauhea mitä tapahtui. Suuret myötätuntoiset ajatukset täältä sinulle. Ei taida Manua röntgen auttaa - on aika mennä sinne missä kermakuppi on aina täysi ja taivaasta sataa silakoita.
Vielä kerran, myötätuntoiset ajatukset sinulle. Surua en voi ottaa pois, sen poistaa sitten aika.
Myötätuntoiset ajatukset täältäkin Lissulle.