Nauki tuli katiskasta mökillä, kilonen =D Ahvenaa tuli myös.
Nauki on kissalle sopivaa ruokaa, pistää naukumaan.
Hellyttävän suloisia hoyabellan kisulit.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Täällä näkee näin ihania kissoja, vähän isompia ja pienenpiä, onnea hoyabella, sinulla on todella kauniit kissat, taas minä menetin sydämeni tuohon pikkuiseen, mutta miteköhän moneen olen ehtinyt jo ihastua näillä sivuilla vieraillessani.
On minulla yksi ongelmakin, käytimme jotain tiettyä, vaaleaa, paakkutuvaa kissanhiekkaa, ei syntynyt mitään hajuja, nyt kai merkki, tai valmistuskoostumus on muuttunut, katsoin pussista, tämä on Rainbow paakkuuntuva kissanhiekka. Minä kun en ennen käynyt ostoksilla koskaan, isäntä hoitaa meillä ostokset, en nyt yhtään muista, mitä se edellinen, hajuton hiekka oli.
Mutta auta armias sitä hajua, joka nyt tämän uuden heikan aikana syntyy, aivan kuin Kakkosella olisi juoksuaika, siis kuvottaavaa. Kakkonen leikattu kuusi vuotta sitten, ei mitään tulehdukseen viittaavaa, ei siis voi johtua muusta kuin hiekasta. Mitä merkkiä joku voisi suositella, joka todella estää hajun
Eevaliisa, jos “ruokakauppahiekkaa” etsiskelet niin Pirkan tumman vihreässä pahvilaatikossa oleva on suht toimivaa (lukeekohan siinä joku ultrahiekka tms.). Eläinkaupasta sitten esim. Odour Buster on hyvä, kovat paakut eikä haise tai pölise.
Fellow kiitos, ihan ruokakauppahiekkaa etsin, en minä nyt sentään ihan erikoisliikkeestä hiekkaa hae, minäpä kokeilen tuota Pirkan tuotetta. Harmittaa, kun kaupoista häivää aina se edullinen, parhaaksi todettu tuote..
Tämä kuva on myös Pärskiksen pihakuvissa, meidän Pippuri.
Miten mulla on ihan sellainen musitikuva että jossain neuvottiin ripottelemaan hiekka-astiaan ruokasoodaa hajun vähentämiseksi? Meillä ei ennen astiat haisseet, mutta Hessun tulon jälkeen on välillä haissut tosi pahalle. Ja jostain syystä kakat jää usein peittämättä jolloin ne tietysti haisee kauan.
Ruokasooda sopii kyllä kaikkeen, miksei siihenkin. Mutta kun Kakkosen pissa ei koskaan ole haissut, pissakasa ja kakat otetaan heti pois, kun Kakkonen käy siellä, se ei muuten edes mene tekemään mitään, jos edelliset on vielä laatikossa.
Kerran oltiin päivä poissa, ihmeteltiin kotiin tullessa, mikä ihme täällä haiseee, ilmiselvä kissanpissa, piti etsiä kauan, ennenkuin syy selvisi, aamupissa oli jäänyt laatikkoon koska emme olleet kotona, hätä kun tuli, Kakkonen oli pissinut vessan lattiakaivoon, sieltä haju tuli sillä kertaa...
Mä oon varmaan ihan kauhea emäntä, kun siivoan laatikot n. 2 krt viikossa. Hyvin ovat silti kelvanneet. Laatikoita tosin on 5 tällä hetkellä.
Eevaliisa, se onkin jännä juttu että jos ostaa sieltä erikoisliikkeestä sitä kalliimpaa hiekkaa niin sepä saattaakin tulla pidemmän päälle halvemmaksi kuin taviskaupan hiekka! Laatuhiekkaa kuluu huomattavasti vähemmän kun se tekee kovan paakun eikä hajoa murusiksi joita joutuu sitten kaivelemaan enemmän roskikseen. Samoin laatuhiekkaa ei joudu vaihtamaan kokonaan, meilläkin kolmella kissalla on kolme pottaa joista paakut ja pökäleet kerään joka ilta pois, mutta hiekkaa en vaihda kokonaan ollenkaan. Kerran viikossa kippaan hiekat pesuvatiin, pesen potan ja seulon hiekat takaisin normaalia tiheämmän hiekkalapion kanssa, lisään sitten vaan uutta hiekkaa. Mutta teeppäs tuo halpishiekan kanssa... Rupeaa kyllä haisemaan ihan kamalalle! Ja yhdellä kissalla on kyllä hiekan menekki niin pientä että onko sillä hinnalla niin suuri merkitys jos löytyisi hyvä ja haisematon versio?
Samoin on laadukkaampien eli lihaisienm raksujen kanssa, kalliimpia ne on kuin markettiraksut mutta niitä ei tarvitse kissan syödä määrällisesti ollenkaan niin paljoa. Eikä peräpäästä tule niin kamalan paljon ja pahalta haisevaa tavaraa kun ruoka on lihansyöjälle sopivampaa eikä mitään viljamuroja (vaikkei ne kuivaraksut ole missään tapauksessa parasta ruokaa kissalle).
Fiora, kyllä mä siivoan potat joka päivä. Ei oikein itseänikään innostaisi istahtaa asioille sellaiselle vessanpöntölle jossa olisi edelliset tuotokset vielä odottamassa...
Olen kanssa epäillyt että toi paha haju voisi johtua raksuista (Whiskasia) ja olen yrittänyt ratkaista asian niin että olen rajoittanut raksujen tarjoamista. Muuten kissat syö meillä lähinnä kalapakasteita ja lihaa. En ole rohjennut ostaa eläinkauppojen raksuja, kun jostain luin että niidenkin joukossa olisi huonojakin. Ja kaikissa raksuissa tuntuu olevan hirveästi kaikkea sontaa, viljaa ja syötäväksi kelpaamattomia teurasjätteitä.
Noi potat on kelvannu tähän asti, kertaakaan eivät ole muualle asioineet.
Meillä ensimmäinen pökäleen havainnut koppaa sen kissankakkalapiolla vessanpönttöön. Kakkostarpeilla käynnin huomaa myös siitä, että Miina naukuu kiireisenä ulos pääsyä parvekkeelle. Niin hieno neiti ei pahoja hajuja haistele.
Pippurista tulee mieleen meidän naapurin kolli joku käy parvekkeen kaidetta pitkin kylässä Miinan luona. Smokkimies.
Fiora, lukaise niitä tuoteselosteita, niissä on ekana se mitä on eniten, seuraavaksi se, mitä toiseksi eniten jne. Elikkä jos alkupäässä on mainittu viljat niin jätä hyllyyn. Markettiraksut tosi surkeita, minusta niitä ei saisi edes myydä kissoille tarkoitettuna ruokana! Ja ihan varmasti Whiskassit tulee sulamatta läpi, niissä valtavasti viljaa jota lihansyöhän elimistö ei pysty käsittelemään ja silloin kakan määrä ja laatu on aika kamalaa.
Meillä syötiin pidemmän aikaa Acanaa (muuttui koostumus ja maistuvuus huononi), nyt ollut Mastery ja uutena Applaws. Niissä viljan määrä hyvin pieni tai ei ollenkaan, jotain viljaa tai vihanneksia kuitenkin oltava että saadaan raksu pysymään kasassa. Myös Orijen on laadukas raksu.
Whiskasin pakkausta ei ole nyt tässä, mutta katsoin yhtä toista markettiraksua (josta kissat ei tykkää yhtään) ja siinä oli kyllä ensimmäisenä tuotteena kanaa 16%. Mutta käyn kattomassa vielä lemmikkiliikkeessä noita.
Jaa-a, kyllä se hiekka ihan hyvin paakkuuntuu, siitä ei ole kyse. Minulla on pikku lapio, jolla otan paakun pois kannelliseen keruulaatikkoon, joka tyhjennetetään pari kertaa viikossa.
Kakka tulee spaghettiottimella suoraan vessanpönttöön, siinä siivilöityy jo heti ylimääräinen hiekka suoraan takaisi laatikkoon pois.
Olen vieläkin täysin vakuuttunut, että tämä hiekkapussillenen sattui väärää merkkiä, tai laatua, käyn itse huomenna kaupassa ja katsastan vaikka kaikki kaupat läpi, että löydän sen "oikein" pussin. Meillä ei ole täällä eläintarvikeliikettä, enkä nyt kyllä lähde kissanhiekkaa kaupungista ostamaan. Jos homma on toiminut 20 vuotta, pitää sen toimia nytkin, kyllä minä sitten kaupassa näen,mikä on tutunnäköinen pussi.
Kakkonen syö raksuja mutta vain vähän välipaloiksi. Aamulla ja illalla saa pehmeää kissanruokaa. Yöksi hänen ruoka-alustalleen jää vain vesikuppi.
Ykkönen söi mitä vaan, minun kädestäni piparkakuista ja suklaasta jäätelöön. Jälkeenpäin ajattelin, minä varmaankin aiheutin sen kuoleman antamalla rakkaudesta syödä mitä vain, Kakkosen kanssa ollaan juuri siksi tiukkoja, vain kissanruokaa, ei mitään herkkuja kädestä, eikä mennä ollenkaan jäljellejäänytsoppa linjalle ,pehmeä kissanruoka on muuten eläinlääkärin suosittelemaa,
Fellow Oho, netistä selvisi että tossa yhdessä mainitsemassasi on lihapitoisuus "hiukan" suurempi kuin tossa mun katsomassani, kuulostaa hyvältä! Taidanpa käydä ostamassa. Onkohan siitä penturuokaversiota, tosin ehkä se ei ole niin välttämätöntä kun kuitenkin annan multicatteja.
Pöh… Ei tossa lähiliikkeessä myyty mitään Fellowin mainitsemista raksuista. Ehkä tilaan netistä. Niin ja Whiskasin pakettia katoin kanssa ja siinä ei ollu suomenkieliestä tuoteselostetta. Ruotsinkielisessä luki ekana jotain “spormål” tai vastaavaa mitä en ymmärtänyt.
Kyllä minun Whiskasissa luki juuri se vilja ensimmäisenä, suomen kielellä, siis raksupaketissa. Jokaisen sen sisältämän ravintoaineen kohdalla luki: väh. 4%
Mutta kun mielestäni tämä laji on juuri sitä, joka pitää virtsatiet kunnossa...tiedä näistä, eihän Kakkonen edes syö kuin tiettyä sorttia, pussiruokakin pitää aina olla riistä/maksa soossissa, jos muuta tarjoan, se raapaisee lattiaa ja kääntää selkänsä, eikä syö...
Oon nyt lueskellu tunteja taas tosta kissanruokinnasta ja voi että pitää kaiken olla vaikeaa! Ilmeisesti mä syötän liian paljon kalaa ja lihaakin liian yksipuolisesti. Kaupassa vaan on hirveän vähän sellaista lihaa mikä olisi luonnollista kissanravintoa. Tekisi mieli ostaa lemmikkihiiriä ja päästää ne vapaaksi asuntoon, sehän se olisi kaikkein terveellisin ruokavalio kissoille.
Vaikka myydäänhän jossain kaupoissa pakastettuja hiiriä, ehkä niitä voisi kokeilla joskus? Hieman ällöttää ajatus että sulattaisin mikrossa sellaisen raadon ja sitten se lojuisi ruokakupissa puolipäivää kunnes jompi kissoista ottaisi sen ja raahaisi sen esim. minun sänkyyni ja söisi sen siellä…