(Perennat)
Tänä vuonna kukkia on jo hieman enemmän kuin viimevuotiset noin 20 kukkaa.
(Perennat)
Tänä vuonna kukkia on jo hieman enemmän kuin viimevuotiset noin 20 kukkaa.
Miullakin ensimmäiset kukat auki. Viime vuoden siemenkasvatuksen tuloksena. Kaunis reunakukka!
Tilasin pussillisen siemeniä, mutta nyt kun luen pussi päällä olevaa ohjetta, niin onko tää oikeesti näin vaikeeta?
"Kylmäkäsittely +4 astetta, noin 6 viikkoa jonka jälkeen 15-20 asteeseen. Siemenet peitetään keväästä aikaiseen kesään. Kasvata ensimmäinen vuosi kylmässä lavassa (=lasikattoinen minikasvari ulkona) ja istuta seuraavana keväänä 30 sentin välein." Siis ymmärrän, että taimikasvatus olisi siis kaksi talvea?
Enkö mä voikaan vaan viskata noita siemeniä siihen kylmään lavaan ja odottaa, että luonto huolehtii omistaan?
Ai, että tuommoiset ohjeet on raivostuttavia, ei riittäisi kärsivällisyys, ei. Itse varmaan viskaisin maahan ja odottaisin ihmettä.
hui kauhistus. onneksi en lukenut tommoista ohjetta. Kylvin keväällä, en vissiin mitään ihmetemppuja tehnyt, mutta onnettoman pieniä taimet olivat koko kesän 06, elokuussa lannistuneena venähtäneistä taimista istutin heidät kasvihuoneen viereen kohopenkkiin ja nehän kukkivat koko kesän 2007, ja vielä tänäkin armottomana epäkesänä 2008. Tekevät pitkiä versoja sivusuuntaan, joista nyt voi jakaa.
Pyh tuollaisille ohjeille, ainakin kivikkosuopayrtin kasvatuksessa. Minulla iti osa ihan vain ikkunalla keväällä, osa alkukesästä ulkona purkeissa. Ihan ilman kylmäkäsittelyjä siis. Ehtivät kasvamaan tämän kesän aikana hienoksi rivistöksi. Ensi kesäksi odottelen sitten kukintaa.
Minä kylvin siemenet ilman kylmäkäsittelyä keväällä 07 huoneenlämmössä. Itivät tolkuttoman hyvin ja kun kesän 07 alussa istutin taimet maahan, niin kasvoivat oikein hienosti ja isoiksi. Tänä kesänä sitten kukinta on ollut ihan tajutonta. On tainnut Nanikan pussiin livahtaa väärät ohjeet
Tästä tykkään:
Voi kun on ihana! Mä haluan kyllä oman, mistäs näitä oikein saisikaan…
Suloinen yhdistelmä RitvaL:llä
Mulla on onnistunut siemenkasvatukset aika hyvin.
Mulla oli yhden kesän, oikein leveä ja lihava kasvusto, vaan ei pärjännyt talven yli.
Miulla on pärjännyt jo pari talvea ja kasvaa ja kukkii hyvin oikein kuivassa paikassa.
Oikein kuivassa ja täydessä auringossa, itseasiassa kiven kolossa mulla on pärjännyt jo muutaman vuoden.
Minulla taas kahtena talvena on myyrät pistäneet pitkän rivistön kivikkosuopayrttiä lärviinsä. Onneksi on helppo kasvattaa siemenistä uusia taimia, niin ei harmita ihan hirveesti. On se niin ihana, etten meinaa ihan heti antaa periksi. Onkohan tätä muuten olemassa valkokukkaisena?
Viime kesän kylvöksiä nämäkin. Kuivalla pientareella.u
Sain juuri kivikkosuopayrtin siemeniä ja ihastuin siihen kovasti. Onko kukaan saanut näitä kukkimaan ensimmäisenä kesänä siemenkylvöstä? Jos ei, niin kannattaako esikasvattaa ollenkaan?
Saattaa kukkia muutamalla kukalla, jos oikein muistan. Kukinta rehevoityy sitten vuosien myötä.
Tuossa yläpuolella mietin viestissäni, että onko kivikkosuopayrttiä valkokukkaisena. Onhan sitä, siemenetkin on jo hankittuna
Katos vaan? Se on sitten kiitollinen kasvi.
mulla tuo kivikko suopayrtti taisi kuolla kupsahtaa viime kesänä, se kuivuus taisi olla sillekkin liika.
enkä tietenkään ollut kerännyt siitä siemeniä talteen.