Balkaninkohokista tykkään
Kukka lähempää
Olise se sittenkin Balkaninkohokki. Siirsin tänään yhden kasvin ja ihmettelin mikä lienee olla ja juuresta löyty lappu Balkaninkohokki korkee no mie ajattelin että ei tää ole yhtään kohokin näköinen väärä lappu ja laiton lapun roskiin että silleen sitten ensi vuonna ihmettelin mikä kasvi lienee olla
Alppikohokki, Silene alpestris
Hyvä mumimyy, että selvisi Kuvassa nuo balkaninkohokit näyttävät vähän sekasotkulta, oikeasti jämäkämmän oloisia. Vieressä kasvaa valkoista lehtosinilatvaa ja ajattelinkin, että sitä tarvitsisi siemenistä lisätä enemmän, kun kukkivat yhtäaikaa ja sopivat niin kivasti yhteen.
Syyskohokki
Tosi kauniita!
Joskus olen yrittänyt siemenestä tuota balkaninkohokkia, vaan ei onnistunut :(.
Se on helppo. Miun pitää oma vaan istuttaa parempaan paikkaan.
Syyskohokista olisi hieno saada siemeniä tai alku.
No ainakaan ei missään mulla tuon näköistä kasva, ja kortistossani kuitenkin on nimi :(.
Kurppa, palanen syyskohokkia matkaa Kotkaan päin, laita hölöllä osoite kun en ole varma onko vielä vanhastaan tallessa
Tällaisen puna-ailakin näköisen kohokin taimen ostn viimevuonna kirjaston pihassa pidetyssä taimimyynnissä. Se on nimilappusen mukaan Silene hookeri mikä on Kalifornian vuoriston villikukka. Lehdet ovat vilttimäisen karvaiset ja kukat noin 3 cm halkaisijaltaan. Kukkien väri kuvassa näyttää vaaleammalta kuin luonnossa. Suomalaista nimeä en tälle löytänyt ja englanninkielisen nimen käännös on aika ‘‘mielenkiintoinen’’.
Onko kukaan onnistunut kasvattamaan tätä kohokkia? Tilasin kerran siemeniä rara växteriltä, mutta yksikään ei itänyt. Tykkään tuollaisista tulipunaisista kukista, mutta en haluaisi uusia kokeilua, jollen tiedä, että tää saattaisi oikeasti kasvaa siemenestä.
http://davesgarden.com/guides/pf/go/122841/
Merikohokki
Merikohokki on kyllä ihastuttava.
Tänään selvisi, että Silene hookerina minulle myyty taimi onkin Jupiterinkukka. Veljeni vaimolla on ihan saman näköistä kukkaa ja taimiston lappusen mukaan se on Jupiterinkukka Lychnis flos-jovis “Peggy”.
Kiitti Myskimalva tiedosta,olenkin ihmetellyt merikohokkiani…ennen kasvanu samassa paikassa neilikkaa,aattelinkin et on hiukka erikoinen neilikka nyt
Uusi tuttavuus löytyi taas kerran.
Sunshine, kasvaako tuo villinä vai ootko istuttanut? Mulla nousee tuollaisia silloin tällöin yhteen kukkapenkkiin, muistaakseni kesämaalla toiseen. Oon antanut olla, jos mahtuu, nättihän se on, mutta ihan oikeesti luulin rikkikseksi.
Mutta - eiks kukaan osaa vastata mun kysymykseen? Pitäiskö kopsata kuva tänne linkin sijaan - joo, tiedän, harvoin itsekään viitsin linkkejä aukoa, mutta kun toi olis niin ihanan värinen, olis hyvä tietää, jos sitä on turha himoita.