Kesänlapsi. Luulen sinun ideasi olevan käytökelpoinen. Kun saat sen reunuksen valmiiksi, niin sitten sinne pohjalle vielä reilusti risuja. se reunusts pitäisi olla ainakin metrin korkuinen, sillä se painuu. Sisälle saman verran risuja. Päälle sitten puolivalmista kasvijätekompostia,lantaa , lahoja lehtiä ja mitä sopiva löytyykin. päälle keskelle istutuskuoppaan Hiekansekaista multaa ja kanankakkarakeita. Nuo risstu ym kuluttavat paljon typpeä, joten siitä on huolehdittava. Tein kerran lapsenlapsille koripajusta punotun pajumajan. Kun se oli parin vuoden kuluttua tarpeeton tein siitä kurpitsakompostin. Pihan kevätsiivouksessa kärräsin sinne kaikki perennanvarret, lehdet ym. Liian pientä ei kannata tehdä sillä sellainen kuivuu liikaa. 2-3V ainakin voi tuossa kasvatella kurpitsoja. Minä olen kasvattanut samassa paikassa, eikä ole mitenkään vaikuttanut. Multaa, ruohosilppua ym joutuu joka kesä lisäilemäöän ja kasvukauden aikanakin jotan ruohosilppukatetta. ja multaakin. Kun haluaa siitä lopuksi luopua, siinä on iso kasa hyvää multaa
Tein viime syksynä kompostikohopenkin aika huolimattomasti, mutta siihen tyyliin että pohjalle risut, järviruokojen varret ja päälle puutarhan jätteitä, puiden lehtiä ja puolivalmista kompostia. Päälle vielä kerros multaa, joka jäi kylläkin liian ohueksi. Oli hankalaa kasaaminen kun tavara levisi reunoille. Eli siis varmasti olis hyvä jos olis jonkinlaiset reunukset.
Kompostikohopenkki voisi olla ihan hyvä sana erottamaan tällaista ns. kiinalaista kohopenkkiä tavallisesta kohotetusta penkistä ja lämpöpenkistä. Kompostikohopenkkiin ei muuten välttämättä tarvii laittaa mitään lantaa.
Kesänlapsi, olen Isoäidin kasvit-sivuilta löytänyt sellaisen ohjeen kohopenkin tekoon, jota pidän ns.kiinalaisena kohopenkkinä. Ja myös kompostikohopenkkinä kun tuo kiinalainen kohopenkki on vähän hassu sana. Sitten vielä kun googlettaa key hole bed, niin löytää lisää kompostipenkkejä :)
Kaikkien eläinten lanta käy. Toiset on vaan parempia kun toiset. meillä oli lampolan lantaa ja hyvin toimi.
Kanan lantahan on parasta kukittamaan. Silloin kun ei ollut purkkilannotteita kananlantaa vietiin tuliaisina kaupunkiserkuille. Lähettipä äiti jollekin kaupunkitutulleen postipaketissa kuivattuo lantaa. Sitä laitettiin ruukkukasveille mullan vaihdon yhteydessä ruukun alaosaan. ei se paloa haissut. Silloin oli muutenkin enemmän elämän hajuja.Aarteita on Kesanlapsella.
Niin samahan se on ottaako aitauksesta vai ostopussista. Jälkimmäisestä olen joutunut ottamaan ja kananpeetä laittanut monena kesänä kukkapurkkien alamultiin.
Auttakaa tietämätöntä! Sain juuri aarin viljelypalstan täynnä savea, rönsyleinikkiä ja voikukkaa. Viikon ahkeran kitkemisen jälkeen maassa on enää toivottavasti sitä savea.
Haluaisin laittaa palstalle lautareunaisia kohopenkkejä, että hoito olisi jatkossa vähän selkäystävällisempää. Mietin onko ihan kuollut idea kasata penkkejä risuista, tuoreesta hevosenlannasta ja jo palstalla olevista kompostikasoista ja noista kitkentäjätteistä. Päälle sitä savista maata sekoitettuna hiekkaan (ja ostomultaan?) Lämpöpenkkihän tuosta tulisi. Saako niitä tehdä näin kesän kynnyksellä? Kuinka syvältä ne rikkaruohot ponnistaa takaisin pinnalle? Onko jotain kasveja, jotka ei sovellu tälläiseen ravinteikkaaseen(?) penkkiin? Salaatit, 1-vuotiset yrtit, sipulit, mansikat, pavut, herneet? Kuinka nopeasti tuollainen kasa maatuisi jos sinne pohjalle ei mitään lyijykynää paksuumpaa kasaisi?
Saisi ratkaistua niin monta ongelmaa kerralla; ergonomian, hävitettyä massiiviset kasat rikkaruohoja ja lisättyä eloperäistä ainesta saven sekaan.
Minulle tuli ensimmäisenä ne rikkaruohot mieleen. Varmasti voi tehdä noin, mutta kannattaa alimmaiseksi laittaa paksulti vaikka sanomalehtiä lomittain, niin rikkikset eivät kasva kasan läpi.
Monivuotisten rikkojen juuria ei kannata laittaa kohopenkkiin ennenkuin ne on kuoletettu. Hukkaan niitä ei kantsi heittää vaan kuivattaa ne tai laittaa tyhjiin multasäkkeihin kuolemaan. Saat niistä humusta kasvimaalle aikanaan joko kompostin kautta tai katteena.
Tekisin niin että kuorisin savimullan ensin pois jankkoon asti ja laittaisin risut pohjalle. Niiden päälle jotain isompaa ja pienempää roipetta, savimulta, hepankakka, komposti ja ostomulta päälle vuorotellen. Kunhan se risupohja pitää penkin ilmavana. Tuore lanta on ihan ok, kunhan se ei ole kasvien juurilla heti istuttaessa tai kylvettyä siemenet. Ekana vuonna kannattaa kasvattaa kurkkua ja kurpitsaa. Salaatti kerää nitraatteja liian typpipitoisesta maasta. Sipulit ovat herkkiä keskeneräiselle kompostille ja palkokasvit eivät sitä typpeä kovasti kaipaa. Mansikat saattaavat tykätäkin, mutta toivottavasti joku korjaa jos olen väärässä.
Vähän epäilinkin ettei niitä voikukkia noin vain haudata ja unohdeta:(
Määrä on vaan niin suuri ettei niitä yhdessä kesässä kuivateta. Mites toi jätesäkeissä mädättäminen(?). Kestääkö siinä vuosia vai olisiko ne mahdollisesti valmiita kompostiin jo tämän kesän jälkeen? Ja laitetaanko ne sinne ihan sellaisenaan vai veden kera?
Mahdollisimman kuivina mustaan säkkiin ja pitäisi olla valmista vielä tämän kesän aikana :) Tämän vinkin olen saanut täältä pentistä ja vieläkään en tiedä kuinka kauan niitä pitää säkissä hautoa. Mutta helpompaa se on kuin kuivattaminen. Olen huomannut että rutikuivat juuret ne vaan alkavat elää heti kun saavat vettä niskaansa taivaalta :)
Ja kun säkin aukaisee ja on varma että nyt ne ovat kuolleet niin kannattaa laittaa ne katteeksi maan pinnalle. Jos joku vielä elossa on niin on helppo ne nyppäistä pois.
Kiitos selkeästä ohjeesta. Teen sitten tuollaiset penkit ainakin niille kurkuille ja kurpitsoille. Muut saa sitten kasvaa siinä mitä sieltä palstalta löytyy. Onneksi ei savi ihan pahimmasta päästä oo. Kun toi ostomulta on sen verran arvokasta tavaraa onko mitään hyötyä lisätä sitä vain siihen kylvö-/istutusvakoon vaikka 20cm vahvuudelta?
Istutuskuoppaan ostomultaa jos tuntuu että sitä tarvitaan. Itse teen joka vuosi kohopenkit kasvimaalle ja esimerkiksi viime syksynä kasasin tätä vuotta varten tekemiini penkkeihin mullan ja lannan lisäksi kaikkea elollista vihreää mitä oli tarjolla. Luulen että koostumukseltaan penkit on sellaisia että taimille alkuun teen penkkeihin multaiset kuopat. Jos teen siemenkylvöjä niin sama juttu, teen multavaot joihin siemenet kylvän. Ostomultaa kannattaa käyttää niin vähän kuin tarpeellista, ja sen tarpeen kyllä aikalailla maalaisjärjellä tietää kuten sinunkin ajatuksistasi huomaa :)
Kyllä savimullassakin monet hyötykasvit kasvaa ihan hyvin ja jotkut erittäin hyvin. Pahinta on pinnan kuorettuminen kastelun jälkeen. Ei tarvii laittaa ostomultaa noin paksulti vaan siihen pinnalle ja kun ovat itäneet niin sitten kun haraa rivien välistä niin hyvä tulee :) Harsot myös estää sitä pinnan kovettumista kun pitävät kosteutta. Ja katteet, esim. ruohosilppu.