Olikos se niin että kohtalonköynöksen alut saa varmemmin kasvuun kiinni vesilasissa? Odottelen että nuo piiskalatvat vielä kasvaisivat ja nipsaisen sitten ne joka tapauksessa pois, bonuksena sitten olisi uusi kasvi kehittelemässä juuria vedessä.
Tarviiko kohtalonköynös juurrutushormonia?
Voi että kun on ankeeta kun keskusteluaiheita tässä vaiheessa on vain muutama....
Minuakin kiinnostaa Karakalin kysymys tai siihen vastaus.. Nimittäin meillä kuolla kupsahti kaikki kohtalonköynnöksen alut, jotka olin leikannut emosta ja laittanut vesilasiin. Ja siinä oli mukana niitä piiskojakin..
Mun piiskat kasvaa hitaasti, ne on vasta pari senttiä pitkiä, huoh...... Pitää kokeilla sitä pajuvettä tohon juurruttamiseen, jossain keskustelussa oli siitä juttua.
Tiny75 on varattu pistokas, mikäli kokeilu onnistuu.
Karakali, oikeasti luulen kasvien ylipäätään viihtyvän tässä talossa siksi, että meillä on paljon valoa ja painovoimainen ilmanvaihto :-)
Vaikka talo lämpiää suorasähkölämmityksellä ja on siis tasaisen lämmin vuoden ympäriinsä, yksikään kasvi ei tiputtele lehtiä talven aikana - seikka, jota ennen luulin itsestäänselvyydeksi monen huonekasvin kohdalla.
Talvella pidin köynnöstäni kuitenkin kuivempana kuin kasvukaudella, ja hiukan hämärämmässä tilassa. (Mutta en viileämmässä, sillä samassa tilassa on varaava takkamme.)Tällä hetkellä se on olohuoneen ikkunaseinustan edessä, ja ikkunat ylettävät lattiasta noin viiden metrin korkeuteen: länteen, luoteeseen ja pohjoiseen. Kun köynnöksen helmikuussa siirsin tuohon ikkunoiden eteen, leikkasin sitä, mutta en kovin rajusti edes. Pahimpia piiskoja vain pois.
Pidän sen mullan koko ajan kosteana ja lannoitan laimeasti joka kastelukerralla nyt, kun se kukkii.
Karakalille kiitos varauksesta, mä pidän peukkuja, että kokeilu onnistuis. :) Kun olin pieni, äidillä oli iso kohtalonköynnös keittiön ikkunalla ja se kukki joka vuosi, mutta muutosta se ei tykännyt, eikä ole köynnöstä ollut enää sen jälkeen... Pitkään olen jo miettinyt, että olisi kiva itsekin kokeilla sen kasvatusta.
Tuo penteleen köynös on varmaan yön aikana käynyt netissä ja lukenut, että tulevat vauvakasvustot napsitaan lasiin, kun on kasvu NIIIIN pysähtynyt . Useastakin kohtaa on uusi piiska tulossa, mutta ovat max viisi senttiä pitkiä, suurin osa lyhyempiä. Tiny75:lle on kuitenkin tulossa pistokas jos/kun köynös alkaa kunnolla lisätä pituutta versoihinsa.
Valmiiksi bongasin tuolta sen pajuvesiohjeenkin, en ole sitä vielä tehnyt, kun nuo hidastelevat.
Kiva kuulla, että olen edelleen "jonossa"... Eikä sillä ole mitään kiirettä, maltan kyllä odottaa (no, yritän ainakin). Toivotaan, että köynnöksesi innostuisi kesän tullen kasvamaan...