Kohtalonköynnös, Kohtalonpensas, Clerodendrum

Heissan!

Olen etsinyt kohtalonköynnöstä tuloksetta jo puoli vuotta eri kukkakaupoista. Satuin jostakin joskus lukemaan siitä ja uskoisin, että se sopii asuntooni oikein hyvin, ikkunani ovat etelää kohti ja kesällä paistaa mahtavasti. Välillä jo ajattelin, että luovun kokonaan toivosta, mutta kun näin teidän kuvianne kasvista, mieli muuttui taas. Se on pakko saada.

Osaisitteko neuvoa mistä löytäisin kohtalonköynnöksen?

Löysin kyllä kohtalonkukan siemeniä, mutta eivät ilmeisesti ole sama asia kuin köynnös. :)

Kiitos vinkeistä!

Onkohan tuo kohtalonköynnös jotenkin harvinainen, alkukeväästä ainakin niitä on myytävänä kukkakaupoissa, kun kukkiikin silloin. Ja ne ovat kyllä hirmu kalliita...omaan köynnökseeni tuli jokin ötökkä (jo toisen kerran sen elinaikana ) ja kun ensimmäisellä kerralla olin laittanut sen pussiin ja suihkuttanut raidilla ja siitä kaikki lehdet kuolivat, niin en halunnut uudestaan käyvän noin radikaalisti...niinpä pyyhein lehtiä fairyliuoksella ja kun ötököitä vaan vielä oli, niin vein sen ulos (oli alkukevät) ja tarkoitukseni oli se siellä kevyesti raidittaa.....hajamielisyys ja unohtelu kun kuuluvat tälläisen puutarhaan hurahtaneen tyypin diagnostoituun "ammatti" sairauteen, niin hupsista vaan kun seuraavana aamuna lähdin ovesta pihalle, niin siellähän se rakas kohtaloni vielä kökötti, eikä yhtään ötököitä!!! ....eikä koko kasviakaan; pakkasta -7....

Voi ei.. Tuntui varmasti tosi pahalta... Voin kuvitella. Itselle kävi vasta samalla tavoin auringonkukkien kanssa, mutta onneksi on jo lämpimämpää...

Mut jos joku osaa sanoa kaupan josta köynnöksen sais hakea niin olisin tosi iloinen!

Kohtalonköynnöstä saa minulta, jos tulee hakemaan saa viedä juurakonkin mukanaan.
Oksia voin laittaa postissa, mutta juurakkoa en lähetä.

Vaihtariksi käy kuunliljat ja esikot.

Piti ihan kuvagooglata kasvi kun en muistanut millainen se oli. taisin menettää sydämeni lajille Clerodendrum ugandense;

Millainen se on ja kuinkakohan se pärjäisi mun kaakkoisikkunalla..?

Onkos tuo nyt se sinikohtalonköynös? Niitähän vissiin oli kahta laatua; tuo sininen ja sitten se tavallisempi punavalkoisena kukkiva.

On kyllä komiat kukat! Tuota varmaan pitäisi netistä tilata kun tuntuu se tavallinenkin olevan kiven alla.

Ai, oma köynökseni oli lehtien välissä piilossa kasvatellut kaikessa rauhassa piiskaa mun tietämättä. Ja nyt kun olen lähdössä pariksi viikoksi Raumalle niin en avokkia viitsi kiusata ja katkoa omaan lasiin. Kumpi on muuten parempi keino:  laittaa verso heti multaan vai kasvattaa vesilasissa eka juuret?

Sehän se, on siitä aina joskus pistokkaita täälläkin tarjolla. Tavallisen kohtalonköynöksen piiskoja saa vaikka multa postikuluja vastaan. Paremmasta juurrutus konstista en tiedä, itse olen aina laittanut vesikippoon. Sinikohtalo juurtui nopeammin mullassa hupun alla.

Hei aeta. Missä päin vaikutat? Voisin harkita hakemista, jos matka ei mene mahdottomiin. Lähettäminen voisi olla toinen vaihtoehto.

Paitsi että minulla ei ole kuunliljoja eikä esikoita :( Käykö raha?

Kukkakaupan täti sanoi, että käy äitienpäivää ennen hakemassa, silloin niitä tapaa kaupoissa olla. "Siis ensi vuonnako?" "Niin."

Kukkakirjassa sanottiin että kohtalonköynöstä pitäisi leikellä keväällä. Ottaako se nokkiinsa jo alan nyt sitä leikkeleen? Meinaan on noita piiskoja kasvatellut. Niillä oli varmaan tuoksuköynöksen kanssa kisa kun olin poissa

Typistin oman isohkoksi venyneen kukkimattoman kohtalonköynnökseni (annoin sille ensin luvan kuolla, jos haluaa) viikko sitten melkein rangaksi. Kyllästyin siihen. Hurjaa vauhtia se alkoi työntää puisevasta varrestaan ihan juurestakin uusia oksia. Siis niiden kasvuvauhti on todella kova, eli eipä suuttunut.

Näytän siis omalleni saksia....

Haluaako joku kohtalonköynöksen pistokkaita? Leikkaan ne nyt ja laitan vesilasiin. Tästä päivästä kuun loppuun niitä säilytän, sitten menevät bioskaan. Laitan vielä tarkemmin montako tikkua puskasta tulee.

Minun tekisi mieleni kohtalonköynnöstä, nöyrimmin pyydän ottamaan minut huomioon jaossa...hymy

Sain leikattua niitä viisi kappaletta. Belgi saa niistä kaksi, toiselle halukkaalle kaksi ja kolmannelle viimeinen. Ne on niin surkean ohuita ja hennon näköisiä, että kahteen ekaan pakettiin menee kaksi, olisi hiukan parempi onnistumisprosentti.

Koska Belgi haluat köynöksesi? Nyt on jo keskiviikko joten lähetys menee ensi viikkoon. Vai pitäisikö eka odottaa, että juuret ilmaantuu vesilasiin? (tätä epäilen, paremmat juurrutusmahdollisuudet ehkä mullassa)

Nyt olisi jäljellä vielä yksi pistokas. Haluaako joku kokeilla?

Minä tahdon! Pistän sulle yksäriä.

Plumerialle meni viimeisin pätkä.

Ja täällä on edelleen, nyt jo pikku juurellisia muutama. Jos joku vielä kaipaa, hölötelkää..

HÖLÖ!

eli voisin ottaa!

Sinne sitten viimeiset tällä kertaa..

On se kohtalonköynnös